Ett svenskt Gloster Gladiator-plan i finska flygvapnets tjänst

Startat av stej123, 09 April 2013 kl. 23:48

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

Gloster Gladiator var ett brittiskt jakt-biplan som utvecklades under 1930-talet och användes under bl.a. andra världskriget. Planet var något av en export-succé och användes av en rad länder under kriget, bl.a. av Sverige, Finland, Storbritannien, Norge, Grekland, Rumänien, Kina och Frankrike. Gloster Gladiator var det sista biplan som RAF (Royal Air Force, Storbritanniens flygvapen) använde eftersom nyare monoplan tog över (Spitfire och Hurricane).

Det finska flygvapnet använde Gloster Gladiator under hela kriget, även om det de sista åren främst användes för spaningsuppdrag. Finland skaffade 30 st plan från Storbritannien under vinterkriget, och ytterligare 12 st svenska plan (kallade J8 i Sverige) med svenska piloter flög med finsk beteckning (den finska, blå svastikan). Svenska Frivilligkåren (F 19 Finland) hade ansvaret för hela finska lappland under vinterkriget.

Den finska svastikan hade ingenting med nazisternas svastika att göra och den användes så tidigt som under det finska inbördeskriget. Det var faktiskt den svenske greven Eric von Rosen som låg bakom att det finska flygvapnet kom att använda en blå svastika som symbol då han 1918 skänkte ett flygplan (Thulin D) med sin lyckosymbol, den blå svastikan, till den vita sidan under inbördeskriget. Detta var flera år före Adolf Hitler tog svastikan som partisymbol för NSDAP i Tyskland.
Den blå svastikan slutade användas som symbol för finska flygvapnet i slutet av kriget, men svastikan finns fortfarande kvar som emblem för Finlands luftstridskrafters stab och Flygstridsskolan.

En minfig ryms som pilot och cockpiten går att öppna

En patrullerande skidburen soldat undrar var alla hans soldatkollegor håller hus

...Givetvis sitter de och dricker sprit och bastar, de kan ju inte kriga hela dagen.

Referensbilder:

KizzE

Wow, såg riiiiiktigt bra ut..

Många bitar?
Tagit lång tid?

stej123

Citat från: KizzE skrivet 09 April 2013 kl. 23:55
Wow, såg riiiiiktigt bra ut..

Många bitar?
Tagit lång tid?

Tack :) Har faktiskt ingen aning om hur många bitar planet består av, kanske ska sätta mig och räkna...

Om det tog lång tid? Allting är relativt :D Att bli "nästan klar" brukar inte ta så lång tid för mig, men jag har suttit och småpillat med detaljer i över en veckan (inte alla dygnets timmar dock ;) ).

Edit: Planet innehåller 400 bitar + minifig (om jag räknat rätt)

Tekei

Tie Fighter

Snyggt! vilken läcker vintermiljö du fått till runt planet.

dalle

Snyggt plan. Gillar att du skapat en finsk miljö till med en skön sauna.

Majkel

Snyggt! Gillar alltihop, själva planet, berättelsen och faktan, men framförallt dioramat, riktigt snyggt.

Superkalle

Min morfars kusin var frivillig i F19 Finland och jag tror han flög i just detta plan. Han skjöts ner av Ryssarna och dog i januari 1940. Jag kommer ihåg när jag var liten att mina släktingar hade ett brev från finske överbefälhavaren Mannerheim som tack för hans instats.

Riktigt schysst model. En detalj jag gillar är den lilla skidan därbak.
Och jag gillar skarpt bastun  ;D

Gideon

Riktigt snyggt! Gillar känslan du får till i ditt WWII-byggande :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Sollan

Snygga träd! Bastun var både kul och snygg. (Att det är de delarna som jag tittar på beror på att det är fr a hus och miljöer jag tycker är kul :) )

Illuwatar

Riktigt snyggt - och kul scenario. Killen på högsta bänken ser inte ut som han njuter av tillvaron direkt... :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

janimakaj

Unless you try, you will not know if it works! ;)

Stigge72

Roger Brickjet

Snyggt! Många bra detaljer, också en sån "enkel" grej som färgfälten med wedge plates! :)