Regelsnack Tävling: Bygg en Borg på max 8x8

Startat av Gideon, 28 Mars 2013 kl. 12:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Citat från: Magnus den store skrivet 31 Mars 2013 kl. 17:16
Mitt bidrag:

Landshövdingens har nyligen infört nya tullar för införsel av exotiska varor till de Gothias stora förtret. För Sir Gideon som får provision stundar goda tider.

Bakom hörnet står banansmugglaren Svante Granat och klurar på hur han ska få bananerna genom tullen, vilket är lättare sagt än gjort. Sir Gideon är smart och har installerat ett larm i form av en hönsgård.

Borgen är byggd med Göteborgs landshövdingehus som förlaga.
Kul bygge, och roligt att min sigfig fick vara med på ett hörn! Han har nog bjudit med rätt landshövding på jakt eller nåt sånt så han har sett till att få sin del av kakan  ;)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

robban

Aj aj aj jag tror Prinsessan Ingeborg har lite illegala överhäng under och brevid fönstret på nedervåningen... ;D  ::)
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

stegu

Ajdå. Tack för påpekandet. Glömde bort de stenhårda restriktionerna i sista fiffandet. Har nu tagit bort allt som sticker ut det allra minsta under minifighöjd: tagit bort en fönsterbräda och en cheese slope på fasaden, vänt dörren inåt, tagit bort en flagga och dessutom
ändrat så att murgrönan nu dessutom bara sitter fast i marken, inte på fasaden. Den är alltså en del av den omgivande terrängen som bara av en händelse råkar smita tätt inpå huset. :)

Posten ovan uppdaterad med nya bilder.

Gideon

Har inte reglerna om överhäng blivit lite övertolkade? Borde det inte handla om att en minifigur måste kunna stå raklång under alla delar där man "tjänar" en större byggyta högre upp?
Att detaljer på fasaden inte får sticka ut tycker jag bara blir petigt och leder till tråkigare byggen.
Men genom att ha hela borgen mer än en minifig-längd från marken borde allt vara lugnt? ;)
Flickr   Instagram

lindyhep

Citat från: Nextuz skrivet 30 Mars 2013 kl. 21:07

Precis.. mellan borgens anslutning och eventuellt överhäng på borgen så ska det få plats en minifig.. =)

Gideon - det här tycker jag motsäger din sistnämnda lösning. Eller?

Gideon

Citat från: lindyhep skrivet 01 April 2013 kl. 13:25
Citat från: Nextuz skrivet 30 Mars 2013 kl. 21:07
Precis.. mellan borgens anslutning och eventuellt överhäng på borgen så ska det få plats en minifig.. =)
Gideon - det här tycker jag motsäger din sistnämnda lösning. Eller?
Aha det hade jag glömt, måste nog ta en titt på mitt bygge igen så jag inte gjort bort mig där.
Problemet för mig är att "borgens anslutning" är lite av en tolkningsfråga. Men den delen av borgen som är 8x8 och börjar vara samma färg som resten av borgen är kanske en bra tolkning?
Flickr   Instagram

stegu

CitatAtt detaljer på fasaden inte får sticka ut tycker jag bara blir petigt och leder till tråkigare byggen.

Jag instämmer. Gröna rankor på fasaden, en nyckel i ett nyckelhål, en portklapp, en gammaldags fönsterbräda på 7026bc01 eller en flagga som hänger för lågt kan tolkas som "illegalt överhäng" om man är petig. Men: det är ju inte min sak som tävlingsdeltagare att tolka tvetydigheter i reglerna. Ska vi låta någon enväldig domare (Nextuz?) bedöma om ett bygge "släpps igenom", eller om man ska be om en modifiering för att följa reglerna? Det är ju Lego vi talar om, så det är ganska lätt och snabbt att bygga om på en direkt uppmaning.

Nextuz

Tråkigt eller inte... En utmaning är det :)
Vi täljer ju inte i våra bitar för att de ska få en viss önskad form, utan vi följer dess regler och använder dem som de är...
Ingen skillnad här... Ta utmaningen :)

stegu

Edit: allt jag nämner nedan är otillåtet. Reglerna tolkas bokstavligt utan pardon. Då är vi överens om det!

Du svarade inte riktigt på frågan. Är det ett "otillåtet överhäng" att fästa en murgröna på fasaden så att den sticker ut ett par millimeter? Är det mot reglerna att ha en klassisk platt dörr som formellt sett ligger på utsidan av 8x8-basen, som jag just nu har i mitt bidrag? Hur är det med dörrar som bara har ett handtag som sticker ut utanför baslinjen, som t ex 3861 eller 3193? Om man tolkar reglerna bokstavligt så är allt detta otillåtet. Om man i stället tolkar andemeningen i reglerna så tycker jag det kan vara OK, men vi måste få veta vad som gäller.

Med andra ord: hur petiga ska vi vara, vem ska bestämma, och hur får man veta om ens bygge är godkänt, eller om det bryter mot reglerna så att man får en chans att bygga om innan deadline? Jag gillar utmaningar, men jag är inte så förtjust i godtycke i fråga om vilka byggen som ska diskvalificeras från omröstningen, och jag tycker inte att byggen ska diskvalificeras utan att den som byggt "fel" får en chans att bygga om, förutsatt att det lämnas in i god tid innan deadline.

Konkret fråga: ser du något problem med mitt bidrag som det ser ut nu, efter att jag tog bort fönsterbrädan på bottenvåningen? (Jag tänker speciellt på dörren och flaggan som hänger till höger om dörren.) Var det ett problem innan dess? Vad är problem, vad är det inte, vem bestämmer, och hur hanteras gränsfall som beror på förbiseenden och enkelt skulle kunna byggas om? (Jag skulle kunna ta bort flaggan och vända dörren inåt.) Det finns tolkningsproblem med reglerna, så var snäll och förtydliga litet mer så att vi vet bättre, och var beredd på att folk vill veta om deras byggen kvalar in till omröstning eller inte.

Egentligen är det ju byggandet som är huvudsaken, tävlingen är mest en förevändning för att sätta sig och ha kul med sina bitar, men ska det nu ändå vara en tävling så vill jag nog se tydliga regler så att inte någon blir sur och känner sig blåst på att få sitt alster bedömt på grund av en teknikalitet som de inte ens tänkt på.

Gideon

Citat från: stegu skrivet 01 April 2013 kl. 17:40
Egentligen är det ju byggandet som är huvudsaken, tävlingen är mest en förevändning för att sätta sig och ha kul med sina bitar, men ska det nu ändå vara en tävling så vill jag nog se tydliga regler så att inte någon blir sur och känner sig blåst på att få sitt alster bedömt på grund av en teknikalitet som de inte ens tänkt på.
Bra sammanfattat :)
Flickr   Instagram

Magnus den store

Jag har tolkat reglerna så att det är stommen så att säga som ska vara 8x8 samt att stommen på övre plan får vara större. Dörrhandtag, växter, fönsterbrädor och i mitt fall en relativt, gigantisk vindbrygga räknar jag inte med i ytan. Har jag tolkat fel hoppas jag att tävlingsledningen förtydligar reglerna.

Citat från: Gideon skrivet 31 Mars 2013 kl. 20:43
Kul bygge, och roligt att min sigfig fick vara med på ett hörn! Han har nog bjudit med rätt landshövding på jakt eller nåt sånt så han har sett till att få sin del av kakan  ;)

Ja, mutor var rätt vanligt förr.  ;D Det blir lite roligare om man kan baka in folks avatarer. Jag funderar på att byta ut min så jag har en personlig mf.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

robban

jag tolkar det som 8x8, sen vad som sticker ut  spelar kvitt för just 8x8 är 8x8 inte 8x8.5 eller 8x8,2/3. Färg, form eller material på biten som sticker ut är inte relevant.

11 man på plan i en fotbollsmatch, inte 11 man och en get eller 11 man och en traktor.

Och 8x8 gäller från där borgen börjar och en minifig upp..

Har jag fattat det hela rätt?? ;D
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Nextuz

Citat från: robban skrivet 01 April 2013 kl. 19:52
jag tolkar det som 8x8, sen vad som sticker ut  spelar kvitt för just 8x8 är 8x8 inte 8x8.5 eller 8x8,2/3. Färg, form eller material på biten som sticker ut är inte relevant.

11 man på plan i en fotbollsmatch, inte 11 man och en get eller 11 man och en traktor.

Och 8x8 gäller från där borgen börjar och en minifig upp..

Har jag fattat det hela rätt?? ;D

Du har helt rätt :)

Gideon

Bra med förtydligande. Jag började oroa mig för att "överhäng" + 1 mf gällde från eventuellt tidigare "överhäng", dvs om jag hade en fönsterbräda var det tvunget att vara en mf-längd från fönsterbrädan till eventuellt utskjutande tak ovanför fönstret.
Flickr   Instagram

Nextuz

Citat från: Gideon skrivet 01 April 2013 kl. 20:48
Bra med förtydligande. Jag började oroa mig för att "överhäng" + 1 mf gällde från eventuellt tidigare "överhäng", dvs om jag hade en fönsterbräda var det tvunget att vara en mf-längd från fönsterbrädan till eventuellt utskjutande tak ovanför fönstret.
Nejdå =)

en minifigslängd från bas upp till första överhänget... sen får du ha 200 överhäng på det med varierande höjd =)