Olika tekniker SNOT och dylikt

Startat av MicroByggare, 27 Mars 2013 kl. 17:23

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Har inte detta med den omtvistade höjden på en knopp? Om vi utgår från att en knopp är 1.6mm hög (dvs 2 LDU som det oftast står angivet) så torde ju två passa bra i den 3.2mm höga plattan, men vi vet i och med erling/headlight-klossenatt en ihålig knopp inte får plats bredvid en vanlig bit och således är högre än 1.6 mm och att de skulle få plats är alltså en omöjlighet precis som ditt exempel visar :)

o0ger

Jag var tvungen att köpa på mig ett gäng 37494 och testar den lite nu.

Det första jag testade var såklart att sätta ihop dem till en cirkel:

Hexadecagon by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

Tror man kan bygga många roliga grejer med den här biten. Tex möbler, staket, greebling osv.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Har experimenterat med fasat hörn:

Använder 28192 respektive 92946.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Citat från: Magnus den store skrivet 22 Augusti 2018 kl. 23:39

Snyggt! Jag tycker du även borde lägga en rad med tiles i varje hörn på den vänstra.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Citat från: o0ger skrivet 23 Augusti 2018 kl. 06:09
Citat från: Magnus den store skrivet 22 Augusti 2018 kl. 23:39

Snyggt! Jag tycker du även borde lägga en rad med tiles i varje hörn på den vänstra.

Tack! Antagligen blir det så. Det beror dock på vilken färg jag bygger i. Jag har haft idén ett tag och nu har möjligheten att bygga i metallic silver dykt upp. Dock gäller det att det finns prisvärda bitar av var sort. Den högra har ett annat dilemma: skillnaden på 92946 och 15672. Det utesluter Bricklink som inte skiljer bitarna åt, vilket gör att jag behöver förlita mig på B&P (dyrare vid en en första anblick).

Magnus den store

Hobsonkoppling: Vet inte vad jag ska med den till, men jag vill komma ihåg den så jag lägger den till arkivet.

Låsmekanism kopierad från en garagedörr. Jag har tänkt prova den för att låsa ihop moduler.

Nextuz

Citat från: Magnus den store skrivet 24 Augusti 2018 kl. 13:28

Hobsonkoppling: Vet inte vad jag ska med den till, men jag vill komma ihåg den så jag lägger den till arkivet.

Låsmekanism kopierad från en garagedörr. Jag har tänkt prova den för att låsa ihop moduler.
Använd i GBC, bara för att :D

o0ger

Det här blir väl ett bra staket?

DanielEss

Citat från: o0ger skrivet 22 Augusti 2018 kl. 22:28

Tror man kan bygga många roliga grejer med den här biten. Tex möbler, staket, greebling osv.

Är lite smått fascinerad av greebling fast jag aldrig provat det själv. De här ser ut att kunna funka, men vilka andra bitar är bra/bäst för sånt? Jag är lite nyfiken.

Magnus den store

Citat från: Nextuz skrivet 26 Augusti 2018 kl. 00:54
Använd i GBC, bara för att :D
Det skulle kunna vara någonting som knuffar i bollarna mot ett transportband eller liknande.

Citat från: o0ger skrivet 26 Augusti 2018 kl. 12:32
Ja, men det känns som om den sticker utanför plattan. Det är kanske bara perspektivet som gör det.

Citat från: DanielEss skrivet 26 Augusti 2018 kl. 23:26
Är lite smått fascinerad av greebling fast jag aldrig provat det själv. De här ser ut att kunna funka, men vilka andra bitar är bra/bäst för sånt? Jag är lite nyfiken.
Väldigt många, men det beror på färg, storlek, skala och hur det implementeras. Jag plockar från nästan allt:

Animal, Body Part
Antenna
Arm
Bar
Container
Cone
Dish
Fence
Food & Drink
Friends
Hinge
Hook
Hose
Lever
Minifig, Body Part
Minifig, Body Wear
Minifig, Headgear
Minifig, Utensil
Minifig, Weapon
Plate, Modified
Propeller
Technic...
Turntable
Wheel

o0ger

Det finns inga bitar som passar bättre/sämre för greebling. Allt beror på sammanhanget/skalan/färgerna. Vi kanske behöver djupdyka lite i ämnet?

o0ger

Citat från: Magnus den store skrivet 27 Augusti 2018 kl. 10:05

Ja, men det känns som om den sticker utanför plattan. Det är kanske bara perspektivet som gör det.

Alltså, meningen var nog inte att du skulle fokusera så mycket på plattan :) det var bara något jag ställde staketet på för att man skull se skalan och avståndet mellan ändarna.

o0ger

Jag startade en ny tråd ang det: http://www.swebrick.se/index.php?topic=13202.0

Magnus den store

Citat från: o0ger skrivet 27 Augusti 2018 kl. 11:09
Citat från: Magnus den store skrivet 27 Augusti 2018 kl. 10:05

Alltså, meningen var nog inte att du skulle fokusera så mycket på plattan :) det var bara något jag ställde staketet på för att man skull se skalan och avståndet mellan ändarna.
Jodå, jag tänker bara ett steg längre fram.

Skafte

Hjälp!

Bifogad bild är ett fönster på ett hus jag håller på att bygga. Skalan är minifig, så fönstren är fyra studs breda. Problemet är den dekorativa bågen ovanför. Mitt bästa förslag hittills är att snota fast två 27507 Tile, Round Corner 4 x 4 Macaroni Wide (fick ju 100 i bulken!). Det är bara det att bilden är tagen nu, efter en omfattande renovering där huset bytt färg. Jag vill göra allt i tan.

Förslag? Slangar? Varmkorvbröd? Baguetter? Eller skall jag sätta dit vita tiles på det beiga huset och låtsas som det regnar? Eller utesluta dem helt och avvakta tills lego tillverkar dem i tan?

Svar till Vilse i tan-kakan.