Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Historiska händelser

Startat av Tommy_la, 03 Januari 2013 kl. 13:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

AndersI:
Jag tycker att det finns flera teman man skulle kunna bygga viggar på... Någon gång har jag t ex varit med och diskuterat Ordspråk. Kan bli många trådar... ;)
"Film-vigstråden" tycker jag dock att vi ska reservera för just det den redan innehåller. Men det är bara jag. :)

insurrection

1. Atombombningen av Hirosima, 1945?
2. Titanic, 1912
3. Columbus kommer till Bahamas? (3 skepp)
4. Konstantinopel? (kallades den gyllene staden och låg vid vatten men det känns ändå lite far fetched. Ingen koll på spec. händelse.)
5. Terrorattackerna mot WTC, NY 2001.
6. Karl XII bärs på bår? (Snarare efter målning än faktisk historia?)
7. Slaget vid Midway? (Jag utgår från att du jobbar med någon sorts representation och inte skalenligt här :P Konstigt med segelbåtar dock, Rysk-Japanska kriget som 2a handsgissning...)
8. Reichstag, Berlin 1945
9. Bastiljen, Paris, 1789?
10. Tåget över Bält, 1658.
11. Charles Lindberg flyger NY - Paris 1927?

Inget tjuvkollande på de andras svar men jag googlade endel av händelserna jag gissar på för att få fram rätt årtal.
Någotsånär säker på 4 av svaren, övriga är chansningar men jag hoppas på iaf 7 rätt!

insurrection

Citat från: Tommy_la skrivet 03 Januari 2013 kl. 14:47
Legobyggare verkar ha rätt bra koll på historia. Nummer 9 är visst svårast än så länge. Inte helt oväntat, för egen del kom jag inte på den förrän efter nån timme efter att jag först fick se den.
Och nr 7 o 4!

Efter att ha läst andras svar skulle jag hålla fast vid Bastiljen och tippa Edobukten 1853, men 4 vet jag fortfarande inte vad jag ska tro om.

Anna

Har inte tjuvkikat, fast det var risk för detta då jag oftast läser det sista inlägget först.
1. Atombomb 45
2. Titanic 1912
3. Columbus 1492 mfl
4. Passerandet av Godahoppsudden 1488
5. Tvillingtornen 11 sept 2001
6. Karl XIIs likmarsch 1718
7. Amerikansk flottstyrka in i Edobukten 1853
8. Ryssarna intar Hitlers bunker 1945
9. Har inte löst denna - Hmm - Någonstans i bakhuvudet så ringer ett fort format liknade som ni gjort. Ett förslag är fort Sumter men det ser annorlunda ut.
10. En vild gissning - amerikanska urinvånare går över Beringssund
11. Charles Lindbergs soloflygning från Long Island till Paris 1927

Nu är jag nyfiken, postar detta och tittar sen vad andra har skrivit. : )  Rolig aktivitet!

Anna

Anna

Bra att andra löste 9:an, såg att några svarat rätt (1789 antar jag), nu slapp jag fundera vilken byggnad som såg ut så där... gillar inte när man vet att man kan men inte kommer på. Stora Bält stämmer säkert riktigt bra också om de inte är amerikanare.

Anna

lindyhep

Hm....vissa lättare andra svåra. Jag chansar.
1. Hiroshima
2. Titanic
3. Columbus kommer till Amerika
4. Vasco da Gama kommer till Indien
5. WTC 11 september 2001
6. Karl XII likfärd
7. ?
8. Himmelska fridens torg 1989
9. Berlinmurens fall
10. Marsch över isen vid Stora och Lilla Bält 1658
11. The Lindyhop - Charles Lindberghs atlantflygning

Tommy_la

Alla rätta svar har nämnts i tråden.

1. Hiroshima
2. Titanic
3. Columbus (3 fartyg varav Santa Maria är större än Nina och Pinta)
4. Cortez belägrar Tenochtltlan (Aztekimperiets huvudstad)
5. 9/11
6. Karl XII:s likfärd (Som någon sa: mer än målning än en historisk händelse)
7. Kommendökapten Perry tvingar Japan att öppna sig för handel (Egentligen ska de amerikanska fartygen ha segel också, men detta får repressentera amerikanernas förkrossande teknologiska överlägsenhet)
8. Sovjetiska soldater hissar flagga över det utbombade riksdagshuset (med stridsvagn T34 i förgrunden).
9. Stormningen av Bastiljen (notera människornas civila klädsel vilket är en stark ledtråd)
10. Tåget är Bälten.
11. Charles Lindbergs Atlantflygning.

Insurrection hade flest rätt tror jag, men jag kollade inte igenom folks svar så noga och det var många som hade många rätt. 5-7 rätt har varit standard när jag testat besökare här hemma.
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Tommy_la

För övrigt går det utmärkt att återanvända den här tråden till att posta sina egna historiska händelser!  :)

shutter

Citat från: Tommy_la skrivet 04 Januari 2013 kl. 17:41
För övrigt går det utmärkt att återanvända den här tråden till att posta sina egna historiska händelser!  :)
Postar hellre här under detta tema än att utöka filmvinjetterna. kul idé Tommy!

insurrection

Citat från: Tommy_la skrivet 04 Januari 2013 kl. 17:39
Insurrection hade flest rätt tror jag, men jag kollade inte igenom folks svar så noga och det var många som hade många rätt. 5-7 rätt har varit standard när jag testat besökare här hemma.
Hehe, blev ju tvungen att göra en snabb genomräkning och då hade även shiftaltcmd 9 rätt!

lindyhep

Och jag som tyckte att jag hade jättemycket fel hade ju ändå 7 rätt. Och så bjuder jag i mina gissningar på lite tips till vad som kan byggas också.

Faktum är att tanken på Les Miserable flyktigt passerade mig när jag tittade på bilderna men det hjälpte mig tydligen inte.

Superkalle

Citat från: Tommy_la skrivet 04 Januari 2013 kl. 17:39
9. Stormningen av Bastiljen (notera människornas civila klädsel vilket är en stark ledtråd)
Ja, men precis. Det såg man ju direkt att de var civila  ::)  ;D

Men som sagt, riktigt kul idé.

Etzel

Mina gissningar:

1: ???
2: Titanics förlisning 1912
3: Columbus upptäcker Amerika 1492
4: Aztekernas huvudstad Tenochtitlan innan 1521?
5: 9/11-terrordåden 2001
6: Karl XII:s likfärd 1718
7: Kanonbåtsdiplomatin där Japan tvingas öppna sina hamnar 1854
8: Röda armén erövrar Berlin 1945
9: Goternas plundring av Rom 420?
10: Karl X Gustavs tåg över Bälten
11: Charles Lindberghs Atlantflygning 1927

Edit: Ah, lite sen med mina gissnigar ser jag nu. Och att jag missade 1 var ju lite dåligt, kunde inte låta bli att se det som ett flygande tefat :P

Kvarnbacka

Kul idé, det här kan vi nog bygga vidare på länge  :)

Tommy_la

Citat från: Etzel skrivet 05 Januari 2013 kl. 21:02
Mina gissningar:

1: ???
2: Titanics förlisning 1912
3: Columbus upptäcker Amerika 1492
4: Aztekernas huvudstad Tenochtitlan innan 1521?
5: 9/11-terrordåden 2001
6: Karl XII:s likfärd 1718
7: Kanonbåtsdiplomatin där Japan tvingas öppna sina hamnar 1854
8: Röda armén erövrar Berlin 1945
9: Goternas plundring av Rom 420?
10: Karl X Gustavs tåg över Bälten
11: Charles Lindberghs Atlantflygning 1927

Edit: Ah, lite sen med mina gissnigar ser jag nu. Och att jag missade 1 var ju lite dåligt, kunde inte låta bli att se det som ett flygande tefat :P

Jag tänkte väl att Etzel borde vara bra på det här.  För sen kan man inte vara i den här tråden. :)