Förälder-barn-LEGO (Samlingstråd)

Startat av marpe, 06 December 2012 kl. 13:59

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Edit: Inlägget struket. Pinsamt.  :-[

AndersI

Den aktuella frågan är enkel att besvara. Klon-bitarna förblir givetvis tillsammans med övrigt barn-Lego. Antingen fungerar de inte tillsammans, och minoritetsbitarna blir liggande, eller så fungerar de tillsammans och allt är frid och fröjd.

Purism är ingenting vi måste tvinga på våra barn bara för att vi själva blivit 'känsliga'.

Nu när mina barn är stora (OK, minstingen Jenny är 13) så har jag sorterat ut allt Byggis i en separat ICA-kasse, men under lekåren var de bitarna ett förträffligt komplement till det dyrare Lego:t.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Record

CitatJag vill vara en god förälder.
Jag vill att min sexåring ska vara nöjd.
Jag vill inte framstå som patetisk.

Jag tycker du sammanfattade det bra, har själv en grabb på nästan 4, och det jag köper till honom som presenter är Lego, men skulle vi hamna i en sitation där han skulle få välja, så får han det om läget är sånt och då blir det det det blir.. sen går ju inte jorden under för att han råkar leka med annat än Lego. och har det sen gått om en tid är det väl bara att  krafsa ihop klonbitarna och släng dom i pannan.
Friskt satsat, hälften vunnet..

galveston

Jag har själv funderat på detta. Nu är min dotter bara 1år gammal men jag har ändå försökt måla upp diverse framtidsscenarion.
Troligtvis (förhoppningsvis?) kommer hon att bli lika mycket besserwisser och purist som sin far och själv välja bort alla kloner.  ;)

Carl T

Citat från: AndersI skrivet 06 December 2012 kl. 16:40
Den aktuella frågan är enkel att besvara. Klon-bitarna förblir givetvis tillsammans med övrigt barn-Lego.

Jag har försökt hålla reda på vilka set som är mina och vilka som är ungarnas men själva bitarna blandas friskt. Så om mina barn fått en klon så hade dess bitar troligen letat sig in bland mina. Nu verkar de inte ha något större intresse av att få eget lego (mitt räcker väl kan man tänka) men skulle det bli så att de fick en klon så skulle jag nog få visst huvudbry. Man skulle kanske kunna ha det hos mormor och morfar eller så...
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

WordArtist

Det är inte ovanligt att alla gäster på kalaset går ihop med en gemensam summa för att köpa något stort - då skulle du till exempel lägga fram några förslag!

Eller....

Blanda hej vilt allt enligt devisen om att har man kul så spelar det ingen roll om man sparkar på en Nike-boll eller en konservburk :)

bj-brick

Jag tror ingen jag känner skulle våga köpa något annat än lego till mina barn eftersom de vet min egen inställning.

Nextuz

Citat från: Record skrivet 06 December 2012 kl. 17:42

...krafsa ihop klonbitarna och släng dom i pannan.

Eller i en skorsten nära dig :P

marpe

Tack för svaren!

Jag har kommit fram till en slutsats.
Slutsats
Det är inte hela världen om det smyger sig in ett par klonklossar bland barnlegot. Och om det är jobbigt så är det bara att smygslänga lite klossar då och då.

Citat från: Carl T skrivet 06 December 2012 kl. 20:17
...
Nu verkar de inte ha något större intresse av att få eget lego (mitt räcker väl kan man tänka) men skulle det bli så att de fick en klon så skulle jag nog få visst huvudbry. Man skulle kanske kunna ha det hos mormor och morfar eller så...
...
Mitt LEGO är helt separerat från barnlego för att kunna bygga effektivt.  :) Sammanblandningen är inte problemet egentligen.
Perspektivbyte:
Jag leker mycket med mina barn. Mitt i leken med mina barn hittar jag en klonkloss. Då väcks jag ur lekens magi, blir besviken vuxen igen. Snabbt som sjutton försöker jag komma tillbaka in i leken igen. Det brukar gå bra, men det vore skönt att slippa avbrottet.  :)

Citat från: Record skrivet 06 December 2012 kl. 17:42
CitatJag vill vara en god förälder.
Jag vill att min sexåring ska vara nöjd.
Jag vill inte framstå som patetisk.
Jag tycker du sammanfattade det bra, har själv en grabb på nästan 4, och det jag köper till honom som presenter är Lego, men skulle vi hamna i en sitation där han skulle få välja, så får han det om läget är sånt och då blir det det det blir.. sen går ju inte jorden under för att han råkar leka med annat än Lego.
...
Mitt barn är i en fas där allt kretsar kring LEGO. Den går över och ersätts med något annat. Det är nog bra att inte ha för strikt syn i många sammanhang.  :)
Citat från: AndersI skrivet 06 December 2012 kl. 16:40
...
Purism är ingenting vi måste tvinga på våra barn bara för att vi själva blivit 'känsliga'.
...
Sant. Jag ser avigsidor med min purism inom vissa områden. Inom andra områden är jag blind för min dogmatiska hållning och får treva mig fram.  :)

Citat från: galveston skrivet 06 December 2012 kl. 19:56
Jag har själv funderat på detta. Nu är min dotter bara 1år gammal men jag har ändå försökt måla upp diverse framtidsscenarion.
Troligtvis (förhoppningsvis?) kommer hon att bli lika mycket besserwisser och purist som sin far och själv välja bort alla kloner.  ;)
På gott och ont.  ;)

Peter

Vad som för barn är Lego varierar ju mycket, men jag måste ta upp äldsta sonens (5½) kommentar från i går.

Han öppnade luckan i City-kalendern, och skulle bygga ihop gubben: --Pappa, vad är detta för fusk-Lego? Så höll han upp gubbens ben som bestod av en bit utan böjbara ben!  ::)

marpe

Ny frågeställning
Hur leker ni med LEGO med era barn?

Så här leker vi.
Jag leker så ofta jag hinner med mina barn, 3 och 6 år. Disken får vänta. Vi leker mycket pappa-barn-superhjälte. Jag styr två legobarn medan mina barn styr legoföräldrar och superhjältar. Legobarnen är ställföreträdare för mina barn. Om jag låter legobarnen gnälla och trilskas på ett sätt som mina barn inte gör, så blir jag omedelbart tillrättavisad.
- Pappa, så där säger vi faktiskt inte.
Själv känner jag mig tillfreds med att ha ventilerat lite. ;)
Jag växlar mellan att använda legofamiljen som pedagogiskt redskap och låta leken vara just lek. Ååh så lagompedagogiskt... :D Vi leker ofta att familjen behöver hjälp av superhjältar mot onda superskurkar, som jag styr. Ibland delar sig skurken och blir två superskurkar, så att bägge barn får fånga varsin skurk. Syskonrättvisa, i full blom.  ;)

Ibland uppstår temalekar som:
Varför blev skurken en skurk?
Hur får man skurken att sluta vara skurk?
Hur fungerar en rättsprocess?

Mina barn skulle förstås vilja att det var mer pangpang i leken, men accepterar att jag är 70-talist och därmed ogillar vapen instinktivt. Om de är mitt inne i en lek när jag kommer in i rummet förvandlas genast deras bomber till glass och lasersvärden blir till ficklampor. Sen är det bara att sätta i gång att leka.  :)

Hur leker ni?  :)

AndersI

Jag minns inte... yngsta barnet är snart 14. Men jag tror det är viktigt att man leker när man leker, inte försöker göra det till något pedagogiskt experiment. Å andra sidan är det svårt för de flesta vuxna att släppa loss och 'bara' leka, så det blir väl oftast någon sorts blandning.

Bygger man Technic tillsammans blir det lätt mycket 'Hur funkar det' över den vuxnes lek, samtidigt som barnet helst vill komma igång och använda bygget...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

:::::::

Oops missade att det stod Legolekar.
Med Lego leker vi bara det som faller in.
Ibland är vi ondingar ibland godingar oavsett tema.
Så springer vi mycket emellan och bygger nya grejjer vi kommer på till leken.
Blir ofta en salig blandning av StarWarsMonsterCowboysFightersAvengers lekar.
Alla ska med som det heter :)

boba johan

Jag har hamnat i ett annat dilemma, min son som är 5,5 är riktigt grym på att bygga och nu till jul köpte jag min egna set, fire brigade och grand emporium. När jag byggde fire brigade var min son fullt sysselsatt med att bygga polisstationen och lite andra småset. Men idag "tvingade" han fram Grand Emporium och jag tänkte att "Ha, nu får han se hur svårt pappas lego är". 4 timmar senare har jag blivit degraderad till bitsorterare och letare. Ungen byggde i princip hela undervåningen själv!!! Vad gör jag, hur ska jag få ha mina set i fred?

:::::::

Grabben är likadan vad det gäller att bygga rätt stora byggen. Han byggde en AT-AT i våras själv. Då va han 4 1/2 år.
Vet inte vad din son gillar men min gillar att fribygga mest. Har köpt massvis med beggat lego på Blocket som jag sorterat och har i lådor på hyllor.
Han har mer eller mindre tröttnat på att bygga färdiga set (gillar att leka med dom dock)
Så det kanske kan vara nått.