Julkalendrarna 2012 (SPOILER ALERT)

Startat av Skafte, 01 December 2012 kl. 08:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Enligt gammal Swebricktradition pratar vi om årets julkalendrar här!

Om man vill bli överraskad är det en bra idé att inte läsa i tråden förrän man öppnat dagens lucka...

SPOILER ALERT: Vi har redan börjat prata om innehållet i dag 1s luckor här nedan!

Eftersom det är första posten så skall jag inte säga något om dagens innehåll än, vi kan väl vänta med det tills ikväll eller så när de flesta hunnit öppna.

Jag och fyraåringen har SW och City, hoppade Friends.

Något man kan säga om årets bakgrundsbilder är i alla fall att City är väldigt mycket mer detaljerad än SW! Den senare har ett snöigt (Hoth) foto med 6-7 bilder av skepp och fyra gubbar som är med bakom luckorna (10 överraskningar förstörda) medan City har en utomordentligt plottrig bild av en stad med många stora officiella set.

Ser fram emot resten av december!

Stigge72

Äsch. Tiden räckte inte till i morse... Får öppna desto mer när jag kommer hem imorgon. ;-)

Peter

Grabben som har city-kalendern började dagen med att fråga när han fick öppna första luckan! :-)

Efter frukost blev han lite ställd, med två dubblettdelar i första påsen. Vi har en hel liten plastlåda med reservdelar från ett års intensivt legobyggande.

lindyhep

Vi har öppnat alla tre idag. Äldste sonen med citykalendern hade lyssnat på Ras och Stigge och körde BiB.
Lillebror med SW-kalender blev sur för att han missade att göra samma sak men han har ju några dagar till på sig. 3 små extrabitar kom med.
Döttrarna fick dela på friends men det blir nog mest storasysters då lillasyster blev minst lika glad för en egen vanlig Bamse papperskalender. Friends innehöll hittills inga extradelar.

Myko

Bamsetidningen hade jätteroliga kalendrar när jag var liten, hela bilden var en från början tom scen, som fylldes på när man öppnade luckorna. Kalendrar där varje bild är fristående är inte lika roliga.

Carl T

Friends, SW och förra årets Kingdoms-kalender här.

Friends: Trycket på Olivias topp såg nytt och juligt ut, och BL bekräftar att det inte finns i något annat set. Något jag inte noterat innann är att man tydligt kan läsa "© 2009 LEGO" på ryggen - Friends-figurernas form är alltså flera år gammal trots att inget släpptes förrän i år.

SW: Något som påminner om en rocka. Jag tycker mig halvt känna igen en Gungan Sub som jag såg någonstans nyligen (ett litet set på). BL bekräftar till min förvåning att det stämmer.

Kingdoms: Jag öppnade lucka 4 för att få en lämplig kropp till ett bygge som behöver bli klart senast i morgon...
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

prah

Har SW-kalendern iår och det var som Carl T sa "något som liknade en rocka". Fattade inte riktigt vad det var förräns nu :P
Prah

lindyhep

Då gissar jag att sonen hade rätt när han direkt sa att det var Jar-Jars ubåt. Själv hade jag inte en aning.

Barbaroux

Min 5-åring såg direkt vad det var. Själv hade jag större problem när han kom och visade upp den. Förvisso låg jag i sängen och sov när han kom efter en julfest med jobbet i går kväll.

Skafte

Citat från: Barbaroux skrivet 01 December 2012 kl. 12:52
när han kom efter en julfest med jobbet i går kväll.

Fick läsa det där ett par gånger innan jag förstod vem av er som varit på julfest.  :P

Ja, då får vi hoppas att ingen får överraskningen förstörd nu när vi pratar om vad det var i luckan. Jag ändrar i första posten!

Min fyraåring satt i säkert 45 minuter och lekte med Gungan Sub och en brandman. De här kalendrarna är lätt värda vad de kostar!

Barbaroux

Skriver man så otydliga inlägg som jag gjorde så kan ni ju begripa vem som inte har alla hästar hemma idag.  ;D

Min son får nog inte gå på sådana fester för sin mor ännu.

Carl T

Citat från: Skafte skrivet 01 December 2012 kl. 12:57
Ja, då får vi hoppas att ingen får överraskningen förstörd nu när vi pratar om vad det var i luckan. Jag ändrar i första posten!

Ja oj, jag missade det där med att vänta. Hoppas ingen tog skada.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Nextuz

Lade till (SPOILER ALERT) i överskriften på tråden.

sweMezza

Har själv en SW och byggde 1:an i påse. Yngsta dottern (10 år) har en Friends och Akki (frun) har en city. Akki var lite som lillebror i Lindyheps inlägg när hon missade att bygga i påse igår, något hon korrigerade idag.

Med innehållet från Friends lucka 1 och 2 har man nu ett litet komplett set som man kan swoosha med!

Skafte

Jag ser stora möjligheter att kombinera dagens innehåll i City med det i SW- luckan...

Och nu är det väl så här att när det DELS står spoiler alert och dels att tråden har funnits i en dag så kan man redan på morgonen börja prata om innehållet i resp kalender? Jag blir t ex nyfiken på vad det nu är sweMezza schwooschar omkring med i Stockholms södra förorter...

City var alltså en motorsåg (för alla vet ju att det är gårdagens brandmans viktigaste arbetsredskap) och i SW var det en Gungan, utan någonting alls.