Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Spårvagnar

Startat av AndersI, 19 November 2012 kl. 17:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Ruskigt fin vagn anders :D

AndersI

Jag hittade på en egen strömavtagare, den får duga för nu.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Ras 74

Riktigt fin vagn Anders. Är det minifigur storlek på den nu, eller är den större?

Har du svarta lightsaber bars? Hade varit kul att se hur strömavtagarna hade sett ut med dem.
Den ser lite stor ut just nu. Annars en väldigt bra lösning!
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

AndersI

Den är lite för stor för minifigs, speciellt om man jämför med ordinarie Lego-fordon. Jag gjorde den i 'dubbel' storlek mot den orangea i bakgrunden (eftersom spårvidden är dubbel), men det betyder ju att den har åtta gånger större volym...

Ljussvärd är kanske en aning korta, ska prova i kväll om jag hinner. Annars är grundproblemet att strömavtagaren borde vara lite nertryckt (inte 90 grader i varje hörn), men det är mycket svårare att ordna - då behöver man de där pirat-krokarna som Steinkopf använde.

Om man hade gott om <vad det nu är för 'slang'> så kunde man skära till lämpliga längder...

Stigge72

Strömavtagarna brukar vara lite nedtryckta för att de sitter fjädrar i konstruktionen som håller upp dem mot kontaktledningen, som i sin tur kan sitta på lite olika höjd. Så säg att kontaktledningen sitter lite högre just där. ;) Eller så spänner du upp ett snöre som ligger mot strömavtagaren... :P

Om den vagnen, som för övrigt är riktigt snygg, är LITE för stor för minifigurerna, så kanske den passar till Friends-tjejerna? de är väl lite större? Eller Woody... ;)

AndersI

Jag tänker inreda den och stoppa i minifigar för att se ur det ser ut. Olivia kan få bli förare...

AndersI

Med ljussvärd i stället. Kanske i minsta laget...

Ras 74

Japp, för små! Såg då bättre ut med de längre. Även om de skulle behövt lite mindre vinkel som du själv nämnde. Men tack för att du testade. I jämförelse med referensen tycker jag ändå att din
första version nu ser mer än ok ut ;)
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

stegu

Tokfint bygge, och så likt att man ler med hela ansiktet!
Kan du bygga om den i orange till Norrköping 2013?
Egentligen är "medium orange" mer rätt färg, men det
är en svår färg med ett litet urval av existerande bitar.

AndersI

:-) Tack för alla värmande ord!

Jo, avsikten är givetvis att få ihop den i Norrköpingsfärger till nästa år. Jag ska göra i ordning en lista över alla bitarna som behövs i den karaktäristiska färgen, så får vi se vad som är teoretiskt möjligt, och vad som är prismässigt överkomligt.

Borde det vita bytas till tan också, eller är det för mörkt? (och existerar bitarna i den färgen?)

Och vore det kanske bättre att bygga de sneda fönstren med transparenta 1x1, 1x2, 1x3 i stället för att ha för smala fönster?

AndersI

Ytterligare en variation. Lite grov men rätt proportioner i alla fall...

Jesperallen

Tommy_la

Den nya strömavtagaren är ett klart lyft tycker jag.
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Sollan