Investera i LEGO-sets för att sälja i framtiden?

Startat av Mikael Sol, 16 Augusti 2012 kl. 18:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Mikael Sol

Vissa sets blir ju klassiker och har man dem i obruten förpackning kan de bli värda en del.

Jag har lekt med tanken att köpa vissa sets bara för att kunna sälja dem dyrare om några år i oöppnade förpackningar.

Fördel:
Well, jag tjänar på det ekonomiskt.
Man glädjer andra AFOLs som missade att köpa seten när de såldes i butik.

Nackel:
Ganska dyrt att sätta igång med och risken är ju att fler gör samma sak numera så priserna inte kommer gå upp så mycket, samt bara "galningar" klarar av att ha oöppnade sets...
Dessutom tycker jag det känns lite... oetiskt.

Frågan är lite vilka sets som är ute nu som kommer bli de där klassikerna AFOLs i framtiden kommer vara beredda att hosta upp en held del stålars för?

marpe

Jag tror inte på investeringar i objekt som man har en emotionell relation till. Det blir lätt att hjärtat förför hjärnan med en härlig kalkyl.  ;)
Bättre att hitta andra investeringsobjekt och köpa Lego för en del av avkastningen.  :)

AndersI

Vilket Lego som helst måtte väl vara bättre än mina fonder som är värda hälften så mycket nu som när jag satte in pengarna...

I övrigt håller jag med Marpe.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

swestar

Skulle jag välja något skulle det bli Starwars-seten.
varför?
  1. varumärket star-wars är näst intill odödligt. Fler filmer kommer att göras med största sannolikhet= intresset ökar under en period= efterfrågan ökar på prylarna.   
  2. efterfrågan kommer från "flera" håll. exempelvis, dom som gillar lego och dom som gillar star-wars.---> driver upp priset.
  3. större/dyrare set är kanske att föredra pga av att många yngre inte har råd med dessa nu. När dom blir äldre så har dom råd att slänga ut en extra slant på lite nostalgi.(någon som känner igen sig) ;)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

insurrection

Jag har köpt endel Lego med främste syfte att sälja igen, eftersom jag har gjort det med sett jag ändå skulle kunna tänka mig öppna och använda om de skulle tappa i pris så tycker jag att det känns som en ganska "säker" "investering" även om jag skulle vara emotionellt påverkad kring legoinköpande.

Nu har jag i princip inte sålt av något av det jag "köpt för att sälja" än, men ifall man kollar på snittpriser på BL så ligger jag ändå ganska bra till.
Särskilt bra visade det sig vara att köpa hela, oöppnade, boxar av serie1 coll.figs när de kostade 1100-1200kr:

Köpte även ganska mycket PoP på 50%-rea, där har de större setten dock tappat i pris, medan de minsta har stigit. De känner jag mig dock nästan lite glad över, eftersom jag då kan få öppna dem, och jag tycker det är riktigt trevliga sett  :)

Gravyking

Satt och disskuterade detta med svågern och han tyckte jag skulle lägga undan mina 3 modul hus för att invänta en värde ökning.
Tror ni dessa blir värda lika mycket som dom äldre mod husen.

Firebrigade
Petshop
Grand emporium
Före detta Callahan!

insurrection

Jag tror alltid de tidiga husen kommer kosta mer än de senare: de gjordes antagligen i mindre upplaga, folk var mindre benägna att spara på dem i början etc. så tillgången på dem är helt enkelt lägre -> priset tenderar att bli högre.

Däremot skulle jag tippa att de antagligen kommer stiga i pris tillslut (stora sett brukar väl göra det), frågan är bara hur länge du får vänta.

Tobbe Arnesson

Jag har skrivit om det förr här på forat så jag tar det bara kort nu:

Classic Space-sets hade inte varit en bra investering sett till inflationen, trots att väldigt många har emotionella kopplingar till dem och samlarna är många och "investerarna" obefintliga.

De första modulhusen hade varit en bra investering och är fortfarande om man hittar dem billigt. Detsamma kan sägas om UCS Star Wars.

Första Batman-vågen hade rejäl prisstegring, vet inte hur nuvarande release har påverkat prisbilden. Det är också en risk och drabbade några investerare som satsade på Maersk.

Så om det går att tjäna pengar på det beror helt på hur eftertraktat det kommer bli och vilka inköpspriser man lyckas komma över. Halva priset på modulhus och UCS Star Wars är en ganska säker investering, annars är jag rätt tveksam.

Fast jag är iofs. alldeles för slö för att ens hålla på med fonder (som bör ses över minst varje kvartal), jag nöjer mig med bankkonto som ger högre sparränta än den aktuella inflationen (det finns faktiskt några)...
Blogg: Robotkampen

insurrection

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 19 September 2012 kl. 11:59
Jag har skrivit om det förr här på forat så jag tar det bara kort nu:

Classic Space-sets hade inte varit en bra investering sett till inflationen, trots att väldigt många har emotionella kopplingar till dem och samlarna är många och "investerarna" obefintliga.
Vad ska man söka på för att hitta din gamla post?

Ifall man köpt stora Space-set på 80talet och lagt undan dem MISB så är jag ganska övertygad om att de har stigit i pris även inräknat inflation, för inte kostade de seten motsvarande flera tusen kr st i orginalpris?

Tobbe Arnesson

Citat från: insurrection skrivet 26 September 2012 kl. 01:33Vad ska man söka på för att hitta din gamla post?

Inlägg skrivna av mig som innehåller ordet "inflation" var bra: http://www.swebrick.se/index.php?topic=179.msg4108#msg4108

Det var visst inte fullt så illa som jag minns, en fördubbling på 30 år och då med öppnat set. MISB är en helt annan historia.

Kommer ihåg att jag räknade på det monorailset jag köpte för en tid sedan. Jag betalade motsvarande nypris för det, fast då begagnat (men i väldigt bra skick).
Blogg: Robotkampen