Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 Maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Joacim

Magnus den store

Förr förra veckan påbörjade jag , Medieval Blacksmith. Tänkte att det var dags efter si sådär fem år. ::) Några påsar var såklart redan öppnade för jag kunde inte vänta fem år med att pilla på minifigurerna. Istället lät jag några Ankeborgare ge liv i den gamle smedjan, som numera är ett Airbnb.

21325.jpg

Citat från: Joacim skrivet 21 Juni 2026 kl. 22:32Vilket fint minne!

Jo, det blev lite väl nostalgiskt att bygga Forest Hideout. Längtade tillbaka till 1988.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Jesperrydhog

Lego city set Campingen med Familjen

Magnus den store

Satte ihop en , Venator-Class Attack Cruiser häromdagen. Det är lite av en favorit när det gäller capital ships. Dessutom är setet stickers-fritt.

75441 - 01.jpg
Venator-Class Attack Cruiser

Jag var dock inte helt nöjd med modellen. Två Wedge, Plate 8x3 sitter alldeles för dåligt. De sitter bara fast i tre punkter. Två där bak och en där fram. Den främre anslutningen är tyvärr mitt i kanten mot en annan Wedge, Plate. Eftersom det är delad antistud är greppet mycket dåligt. Jag modifierade därför med en boat stud 2654 långt fram, på vardera sida.

75441 - 02.jpg

Magnus den store

Under kvällen blev det en , Honda S2000 från 2 Fast 2 Furious. Speed Champions är alltid roliga byggen, men fy #@&%€ för stickers.

77241 - 01.jpg
2 Fast 2 Furious Honda S2000

Magnus den store

Igår kväll byggde jag ihop , Woodland Mushrooms.

11505 - 01.jpg
, Woodland Mushrooms

Överlag gillar jag bygget även om det finns en del brister. Rynkhättorna och mandeltrådingen är mina favoriter. Manualen är bra och som för många andra set finns det bilder och en liten text om de flesta svampar och växter.

Hade hoppats på en snyggare avslutning på flugsvamparna. En flugsvamp har en röd Technic Axle och den sticker inte ut på samma sätt som flugsvamparna med Yellow respektive Reddish Brown Technic Axle.

11505 - 02.jpg

Ibland vill jag ha kala ytor med inget mer än studs, men här önskar jag att det var mer underliggande växtlighet. På avstånd syns det inte och de har valt mörkgrön mark, vilket gör det svårare att se. På display, under bra belysning så blir det tydligt på nära håll. Hade önskat mer av bitar som:

• 37695, Plant Stem with Bar, 3 Leaves, and Small Pin Hole
  • 2423, Plant Leaves 4 x 3
  • Kanske 6901, Plant Flower 2 x 2 Round with 16 Petals (Sunflower) with Open Stud i en passande färg.

11505 - 03.jpg
Under kantarellerna är det lite för bart. Här har jag ökat exponeringen.

11505 - 04.jpg
Samma sak under kragjordstjärnorna. Här har jag ökat exponeringen.

11505 - 05.jpg
Gärna tätare växtlighet.