Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 Maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

jvettefors

shutter

Citat från: Magnus den store skrivet 24 September 2012 kl. 22:01
Ibland önskar jag att det fanns en alternativ hand - en smocka.
Kan ju vara en boxhandske, när du nu nämner det ;)

Ras 74

Citat från: jvettefors skrivet 24 September 2012 kl. 22:23Idag byggde jag klart Tower Bridge

Nice! Kommer den förbli ihopbyggd hemma hos dig?
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skafte

Idag byggde jag med 1% hjälp av nyblivne fyraåringen Ultimate Build Lightning McQueen.

24 klistermärken, om jag räknade rätt.  :-\  Än värre var det med de två delarna med Blixtens mun, som är tryckta:

De passade inte ihop! Riktigt fult. Jag antar att LEGO fått garantera Disney/Pixar att bilarnas utseende (ögon, munnar etc) inte skall vara klistermärken för att "rollfigurerna" skall vara igenkännbara. Men sumpdålig kvalitetskontroll! Jag klagade via hemsidan, få se om de kan hosta fram ett par som bildar en mun...

Men bilen i sig var helt OK, mycket bra bitar och så.

AndersI

Satte ihop en - ganska sladdrig konstruktion och repetitivt bygge (2x av det mesta).
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Skafte

Klockan 8 i morse knackade en söt Postenflicka på min dörr och lämnade över en stor kartong, innehållande Palpatine's Arrest. Den var skickad från en fransk BL-butik som erbjöd lägre frakt (med ganska många eurosar) om han skickade den utan lådan. Enligt BL är originalkartongen 54x28.5x8cm, och det förvånade mig en del att den wellpapplåda han lagt plastpåsarna i var 34x23x23cm. Volymen på paketet hade alltså ökat med en tredjedel, och jag kan inte föreställa mig att vikten blivit lägre, snarare tvärtom.

Nåväl, de fem påsarna innehöll en hel del mörkrött, vilket alltid är kul. Först byggde man den lilla lilla farkosten som Anakin flyger till chefens kontor med. Sedan en mellandel med en dörr, och därefter en större plattform med mörkrött golv, där man fiffigt fått till vinklarna med gångjärn och ving-plattor. Själva kontorsdelen har en del lekvänliga detaljer, exempelvis vältande glasvägg, katapulter och en uppfällbar låda till Palpatine att förvara sina båda kraften-blixtar i. Jag har alltid undrat var han fick dem ifrån.

Givetvis handlar det (för mig som SWfigursamlare och många andra) främst om gubbarna. Alla sex är "nya" såtillvida att de fått en ny post i BL:s databas, men fem har vi sett förut i mer eller mindre skilda versioner. Agen Kolar (tredje från vänster) är den enda som är helt ny. Tyvärr knölar hans indianfrisyr till manteln baktill, men annars en trevlig nykomling. För övrigt var det fem rödbruna mantlar med, troligen nytt rekord.

Märker nu att klistermärkena (de är bara tre, till flygtyget) saknades. Ingen större förlust för min del.

En utförligare recension av setet finns på Eurobricks: http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=72828&hl=9526

Inser att jag inte kommenterat de tre sista sommar-SW seten som jag pratade om att göra tidigare. Det är väl preskriberat vid det här laget.

Jesperallen

Den äldste grabben fyllde sju idag och fick bl.a. en som vi alla började bygga under kvällen.
Måste säga att det är en härlig blandning av det bästa med 80-talet och det bästa med det nyare. Den blå byggnaden med den gula dörren ger riktiga nostalgivibbar, tänker nog på och det är också kul att återse 3492c01 .

o0ger

Citat från: Jesperallen skrivet 04 Oktober 2012 kl. 20:26
Den äldste grabben fyllde sju idag och fick bl.a. en som vi alla började bygga under kvällen.
Måste säga att det är en härlig blandning av det bästa med 80-talet och det bästa med det nyare. Den blå byggnaden med den gula dörren ger riktiga nostalgivibbar, tänker nog på och det är också kul att återse 3492c01 .

Exakt! Tänkte också direkt på när jag såg första gången. Har fortfarande kvar min 3492c01 från min   :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Tobbe Arnesson

Citat från: Skafte skrivet 04 Oktober 2012 kl. 12:08originalkartongen 54x28.5x8cm, och det förvånade mig en del att den wellpapplåda han lagt plastpåsarna i var 34x23x23cm.

Förmodligen något om att hamna under halvmetern på den kortaste sidan. Godstariffer* handlar mer om hur lång längsta sidan är samt vikten än volymen.

*Rättstavningen i Firefox tycker inte "godstariffer" är rättstavat och föreslår istället "godistariffer". :D
Blogg: Robotkampen

Skafte

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 05 Oktober 2012 kl. 08:02
Förmodligen något om att hamna under halvmetern på den kortaste sidan.

Jo jag gissade att det var något sånt, men jag har skickat en fråga i alla fall. Svenska posten räknar ju längd x bredd x höjd.

Stigge72

Citat från: Skafte skrivet 04 Oktober 2012 kl. 12:08originalkartongen 54x28.5x8cm, och det förvånade mig en del att den wellpapplåda han lagt plastpåsarna i var 34x23x23cm.

Förmodligen något om att hamna under halvmetern på den kortaste sidan. Godstariffer* handlar mer om hur lång längsta sidan är samt vikten än volymen.
Längsta sidan och diagonalen är två kriterier som brukar kunna spela roll.

*Rättstavningen i Firefox tycker inte "godstariffer" är rättstavat och föreslår istället "godistariffer". :D
:D :D

tellblom

Håller på med Town Hall nu men det blir tyvärr inte så mycket eftersom vi samtidigt projekterar ett riktigt husbygge som snart skall dras igång

mattias_UCS

Jag köpte UCS 10212 imperial shuttle på Sci-Fi mässan i Helsingborg i går.
Fick betala 2000kr MISB.
Man blev ju som ett litet barn på julafton och bara  ville hem och börja bygga.
Byggtiden blev ca 8 timmar och den blev ganska maffig i storlek kan jag säga.

/Mattias