Liten borg med interiör (48 x 48)

Startat av Gideon, 13 Maj 2012 kl. 20:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Sollan

Väldigt snyggt och detaljrikt bygge! Så sugen jag blir att bygga!

Tillbaka till datorn och mitt iofs roliga jobb, men inte blir det mycket lego byggt...

Illuwatar

Om det där är ett nybörjarbygge, hur kommer inte framtida MOCs att se ut? Även om jag inte är någon borg-expert så gillar jag detta.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Myko

Kalasfint bygge, mycket inspirerande. Sjukt sugen på att bygga borg nu, synd att man redan har 3-4 påbörjade projekt. Jag gillar hur du byggt på höjden. Om jag ska anmärka på något så är det att mönstret på hörnväggbitarna blir lite väl upprepande när du har så många i rad.

marpe

Jag gillar borgen och formatet. Instämmer med det som tidigare sagts. Gissar att vi missar en del godbitar på grund av fotovinklar. Hoppas att du får bra tips på hur du får ner kameran till minifigursperspektiv.  :)

Gideon

Tack för alla uppmuntrande kommentarer! Menar att jag är en nybörjare i den bemärkelsen att jag inte byggt på allvar på länge och byggt utifrån vad jag hade att tillgå i bitväg. Har inte vågat mig ut på BL än, men det kommer väl i framtiden.
Att det blev inredning har jag att tacka min uppmuntrande hustru för som tycker att man precis som i modulhusen ska kunna plocka isär den och visa inredningen :)

Citat från: Jesperallen skrivet 13 Maj 2012 kl. 22:10
Det jag tänkte på är att röken kunde vara vit/grå så den står ut lite mer från borgens grå yta.
Tyckte jag också, men hade inga vita bitar. Ska dock se till att skaffa det till senare bygge(n).

Citat från: micke skrivet 13 Maj 2012 kl. 22:12
Hur mkt tid har du lagt ned på denna?
Ingen aning, men höll på av och till i kanske 6 veckor.

Citat från: stej123 skrivet 13 Maj 2012 kl. 22:24
Riktigt snyggt bygge, nu vill vi se ett tillhörande kungarike också :D
Den delar bokhylla med MMV, MVR och Kingdoms Joust men det kom inte med på bilderna.

Citat från: Magnus den store skrivet 13 Maj 2012 kl. 23:22
Gillar borgen överlag. Dock kan jag som yrkesskadad husbyggare känna att borgen på grund av skorstenarna inte borde beviljats bygglov. Dels för att man inte tillvaratar värmen från murstocken på samma sätt när de är placerade i fasadliv och dels för att röken är för nära inpå andra fönster. :-\

Jag personligen gillar monotona gråa murar, men om man ska använda en blandningsteknik, såg jag ett i mitt tycke väldigt bra exempel för några år sedan. Tyvärr hittar jag inte länken så du får hålla dig till text. I grunden hade han en Light Bluish Gray mur. För att göra ytan lite ruffigare och skapa skuggor använde han:
(...)
Samtliga i samma gråa skala som muren.

För att bryta upp färgen använde han bara plates 1x1 men i någon av de tre andra grå nyanserna.
Det var tillräckligt lurigt att få ihop planlösningen ändå, förväntar du dig att jag ska ta termodynamiska hänsyn vid byggandet också? :) Men skämt åsido, tänkte också på det men det var för svårt att få skorstenarna på rätt ställen eftersom jag hade den tvivelaktiga byggordningen uppifrån och ner. Först fokuserade jag bara på utsidan och hade inte detaljplanerat de undre våningarna.
Jag har främst byggt murarna med 2x4 light gray (gamla färgen) eftersom jag råkade skaffa ett tusental sådana bitar för 10 år sen. Men jag har använt en del bley som jag skaffat på senare tid och faktiskt (även om det inte syns så bra, ser mest ut som de allra ljusaste fläckarna) använt en del 1x2 with grille också. Ska definitivt försöka skaffa mig lite mer oregelbundna bitar eftersom jag tycker att du har helt rätt i att man vill få lite mer struktur och inte bara färgskiftningar i muren. Gillar också när färgskiftningarna är mer subtila. Jag har dock ett stort underskott på gråa plates vilket begränsar möjligheterna att blanda in andra färger med plates...

Citat från: styrbjörn skrivet 14 Maj 2012 kl. 05:45
Och så korsen i väggen, fick klura en stund men kom på att det är bitar med studs ( heter det så?) på sidan med en " sån där liten uppförsbacke på, en 1x2 och en 1x1 på varje sida i korset. Kom du på de själv?
Rätt analyserat! Har inte kommit på det själv, det är en teknik som jag har sett på nätet. Bland annat tror jag att jag sett Jesperallen använda den? Hade dock bara 1x2 cheese slope i mörkgrått och inga 1x1 light gray med stud på en sida. Löste dock det med det lätt illegala byggsättet med 1x1 med hål + technicpin som ger stud. Båda dessa brister kommer dock åtgärdas i och med bulkbeställningen ;)

Citat från: Myko skrivet 14 Maj 2012 kl. 10:18
Om jag ska anmärka på något så är det att mönstret på hörnväggbitarna blir lite väl upprepande när du har så många i rad.
Håller med själv också. Har en målsättning att nån gång i framtiden skaffa mig tillräckligt med "hörnbitar", kapade 3x3 och den nya(?) intressanta 2x2 för att kunna bygga hörn på torn utan att behöva falla tillbaka på "prefab". Har nämligen en farligt bithungrig tanke om att helt sluta använda "prefab" där det är möjligt ;)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

AndersI

Snyggt! Väldigt mycket detaljer och småpill - går att titta på ganska länge. Speciellt gillar jag brunnen i källaren, med vinsch och allt. Vi får bara hoppas att den dassiala faciliteten ligger någon helt annan stans...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

mechamike

Applåderar! Fantastiskt bra utfört!
?

shutter

Håller med tidigare om borgens förträfflighet!

Du frågar lite om foto och ett problem jag ser är att vissa inredningsbilder är väldigt mörka. Prova att plussa på lite på exponeringen här så blir resultatet ljusare bilder med klara färger.
Jag har samlat lite allmänna tips här http://www.swebrick.se/index.php?topic=2267.0

lycka till.

Svartkrut

Jättehärligt bygge såväl utvändigt som invändigt! Inspirerande och kul att se.  :)

Sirre

Record

Friskt satsat, hälften vunnet..

Wineyard

Fantastiskt! Bäst är nog miljön runt slottet och klätterväxterna - för att inte tala om interiören... eller allt annat. Super!

Skafte

Jättefin borg med massor av detaljer, verkligen välbyggd! Väl värd en förstasidning!

Magnus den store

Citat från: Gideon skrivet 14 Maj 2012 kl. 13:57
Det var tillräckligt lurigt att få ihop planlösningen ändå, förväntar du dig att jag ska ta termodynamiska hänsyn vid byggandet också? :) Men skämt åsido, tänkte också på det men det var för svårt att få skorstenarna på rätt ställen eftersom jag hade den tvivelaktiga byggordningen uppifrån och ner.

Det är nog därför jag aldrig riktigt lyckas slutföra något. Jag tänker för mycket på termodynamik, hållfasthet, vattenavledning och diverse byggdetaljer..

Citat från: Gideon skrivet 14 Maj 2012 kl. 13:57Jag har dock ett stort underskott på gråa plates vilket begränsar möjligheterna att blanda in andra färger med plates...

Det brukar ju tyvärr vara så.

Jag tycker att du ska gå med i Lego-gruppen på flickr (om du inte redan är med), välj ut tre bilder och dela med dig av dessa.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!