Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Borginspiration

Startat av Jesperallen, 15 Februari 2012 kl. 00:53

Föregående ämne - Nästa ämne

fork

Citat från: Magnus den store skrivet 16 Mars 2017 kl. 12:36
Citat från: insurrection skrivet 15 Mars 2017 kl. 12:13
Blev tipsad om programmet "borgens hemligheter" som finns på SVT-play och kollade första avsnittet igår. Tyckte det var väldigt intressant och bra ur ett borgbyggarperspektiv.
Det utspelar sig på ett ställe i Frankrike där man håller på med ett 25års projekt för att bygga en borg med hjälp av medeltida verktyg och metoder. De brittiska programledarna (som själva är experter) besöker projektet och delar i det under några veckor.
http://www.svtplay.se/video/6277743/borgens-hemligheter/borgens-hemligheter-sasong-1-avsnitt-1
Har set två avsnitt i veckan och det där är ju lite av en dröm som jag har själv - att få bygga en riktig borg. Klart sevärd!

Det är bara att ta en tur till frankrike och hjälpa till, de håller ju på några år till med bygget. :D

insurrection

Citat från: Magnus den store skrivet 16 Mars 2017 kl. 12:36
Citat från: insurrection skrivet 15 Mars 2017 kl. 12:13
Blev tipsad om programmet "borgens hemligheter" som finns på SVT-play och kollade första avsnittet igår. Tyckte det var väldigt intressant och bra ur ett borgbyggarperspektiv.
Det utspelar sig på ett ställe i Frankrike där man håller på med ett 25års projekt för att bygga en borg med hjälp av medeltida verktyg och metoder. De brittiska programledarna (som själva är experter) besöker projektet och delar i det under några veckor.
http://www.svtplay.se/video/6277743/borgens-hemligheter/borgens-hemligheter-sasong-1-avsnitt-1
Har set två avsnitt i veckan och det där är ju lite av en dröm som jag har själv - att få bygga en riktig borg. Klart sevärd!
Jag såg fram emot att se avsnitt 2 igårkväll men då visade det sig att vår skit-TV kraschade varje gång man försökte visa just det avsnittet! Nåväl, får väl kolla på datorn vid tillfälle istället!

Gideon

Är det där samma serie som sändes för ett par år sen?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Magnus den store

Citat från: fork skrivet 16 Mars 2017 kl. 12:46
Det är bara att ta en tur till frankrike och hjälpa till, de håller ju på några år till med bygget. :D
5 år kvar om jag gissar rätt, men det är inte lika kul att bygga på någon annans borg.

Citat från: Gideon skrivet 16 Mars 2017 kl. 16:38
Kanske, brittisk dokumentärserie från 2015.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gideon

Citat från: Magnus den store skrivet 16 Mars 2017 kl. 17:25
Citat från: Gideon skrivet 16 Mars 2017 kl. 16:38
Kanske, brittisk dokumentärserie från 2015.
Då tror jag att jag såg den (varenda avsnitt ;) ) senast den fanns på SVT Play. Fick mig att prioritera upp bilsemester i Frankrike på listan av vad man vill göra de närmaste åren ;)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Wineyard

Jag brukar ofta titta på Google earth för inspiration, där finns massor av 3d-modeller av både slott och byggnader.
Exempel:

lingonfil

Peleș Castle i Rumänien har jag spanat in länge. Om jag tar mig för att bygga ett slott så ska jag försöka ge mig på något i denna stil. Då kan man spara sina gråa bitar till sci-fi dessutom. =)