Friends lanseringsparty 25:e feb i Kista/Stockholm

Startat av eiffelben, 12 Februari 2012 kl. 14:25

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Citat från: McBuddha skrivet 13 Februari 2012 kl. 23:00
Fattar inte hur viss plast är för tjejer och annan plast är för killar...

I mitt kvarter bor en liten tjej som uteslutande har rosa och lila kulörer i sitt rum. Väggar, möbler, leksaker etc. Hennes föräldrar och släktingar köper inget annat. Jag vill att hon ska få bygga med LEGO. Hon behöver verkligen det. Friends är hennes chans.

De lekar som förknippas med Hero Factory, Ninjago, Star Wars etc. passar inte henne. Brandmän och poliser lockar inte henne heller. Jag lovar.

Allt det fina som vi förknippar med LEGO, ska hon äntligen få tillgång till.  :) Det är härligt. Den nya färgskalan och estetiken öppnar dörrar för henne och tusentals småtjejer i Sverige. Jag hoppas att dessa småtjejer efter prinsessfasen kommer att få ett bestående legointresse och att detta understödjs med fler riktade produktserier. Den 25 feb är en stor dag för henne, men det vet hon inte. Det är bara vi som vet.  :)

Sollan

Citat från: marpe skrivet 21 Februari 2012 kl. 10:18

I mitt kvarter bor en liten tjej som uteslutande har rosa och lila kulörer i sitt rum. Väggar, möbler, leksaker etc. Hennes föräldrar och släktingar köper inget annat. Jag vill att hon ska få bygga med LEGO. Hon behöver verkligen det. Friends är hennes chans.

De lekar som förknippas med Hero Factory, Ninjago, Star Wars etc. passar inte henne. Brandmän och poliser lockar inte henne heller. Jag lovar.

Allt det fina som vi förknippar med LEGO, ska hon äntligen få tillgång till.  :) Det är härligt. Den nya färgskalan och estetiken öppnar dörrar för henne och tusentals småtjejer i Sverige. Jag hoppas att dessa småtjejer efter prinsessfasen kommer att få ett bestående legointresse och att detta understödjs med fler riktade produktserier. Den 25 feb är en stor dag för henne, men det vet hon inte. Det är bara vi som vet.  :)

Jag tror också att det kan vara en väg in i legovärlden, men hoppas att det inte stannar med en "flicklinje". Om vanliga legosatser skulle innehålla fler tjejer och city bestå av annat än mest poliser (manliga) och brandmän (manliga) skulle det finnas mera chans att intresset skulle vidgas och bestå för fler tjejer.

Jag försöker också introducera lego till flickor i min omgivning. En sexårig flicka utbrast förvånat: lego? Det är ju en kill-leksak?
Vi bjöd hem hennes familj för att hon skulle få se och leka i vår legostad i julas samt gav henne ett Harry Potter set. (Vi hittade inget i lämplig storlek/prisklass med Hermione tyvärr) Hon sa att hon gillade lego när hon skulle gå hem!

Jag tror på att ge killar och tjejer både "dockor och bilar" dvs traditionella kill-tjejleksaker, så vi inte väljer vad vi tycker de borde leka med och har chans att utveckla flera sidor hos sig själva. Mest nöjd blir jag när killar och tjejer kan leka tillsammans.

När mina barn var små lekte ofta Action Man och Barbie tillsammans. (två storebröder och en lillasyster) När Action Man skulle hälsa på i barbiehuset sa Barbie: - Kom in, lägg vapnen i hallen.
Två olika världar som förenades på ett ganska kul sätt!

Mirandir

Det som kommer att vara giveaways den 25:e är ... flaggor av typen "hamburgerhak", en poster, en liten folder med presentförslag och en större folder som presenterar de fem vännerna samt en tävling där man skall rita fina kläder till Stephanie och Emma.

postern har en tre av de större setten på ena sidan och på den andra didan finns en översikt över Heartlake och alla karaktärerna med namn i samma stuk som Star Wars planscher på sistone. Tyvärr är de vikta tre gånger så de har rätt fula veck. :(
Legobloggen: http://legobloggen.com

Sirre

Pratade med en anställd hos en leksaksbutik häromdagen och vi kom in på Friends-temat (iochmed lanseringspartyt).
Hon hoppades verkligen att det skulle gå bra för Friends, men var samtidigt orolig eftersom de har haft relativt dålig försäljning av tidigare "flickteman" av lego.
Jag tycker precis som Sollan att vanliga set (eller teman) borde ha flera kvinnliga figurer. På det sättet skulle det förhoppningsvis locka likväl pojkar som flickar att köpa dessa set, istället för att satsa hårt på ett särskilt tema som uppfattas som "enbart för flickor" och därmed utesluter "pojk-kunder", vilket säkert är märkbart i försäljningen då de flesta lego-användarna är pojkar.
(Nog för att många här, mig själv inkluderad, ändå kommer köpa Friends-set ;) )

Hoppas det gick att förstå det där, min formuleringsförmåga är inte på topp idag. ::)

Citat från: Sollan l ink=topic=3066.msg51892#msg51892 date=1329821148
När mina barn var små lekte ofta Action Man och Barbie tillsammans. (två storebröder och en lillasyster) När Action Man skulle hälsa på i barbiehuset sa Barbie: - Kom in, lägg vapnen i hallen.

Klockrent! Jag hoppas verkligen att mina barn (notera: framtida barn) kommer kunna leka på det sättet! Det ska jag starkt lobba för iallafall. :)

Duchessa

Jag tycker inte att det är problematiskt i sig att Lego skapat och marknadsför en serie produkter som främst riktar sig mot tjejer. Det är inte heller problematiskt med serier som riktar sig främst mot killar.

För min del är problemet att en tjej som köper t ex Star Wars-lego är en tuff tjej. Pappas flicka. Det är något bra. Men om en kille skulle köpa Friends så är han inte en tuff kille. Då är han mammas pojke, och det är inte lika bra. Varför är det så?

Jag fantiserar om att se pappor som entusiastiskt står framför Friends-hyllan och med empati förklarar för sönerna hur roliga och spännande de legoseten är.

Sirre

Ja, precis, det finns säkert pojkar som inte vågar köpa "tjej-lego" eftersom det skulle anses konstigt av t.ex. pojkens kompisar, även om han själv säkert skulle vara intresserad av de speciella färgerna, bitarna eller figurerna. :)

marpe

Den begränsade mängden tjejer som leker med LEGO skvallrar om att något måste göras.

Jag är glad att LEGO nu möter prinsesstjejen där hon står. Mina söner bygger emellanåt med LEGO med de andra småtjejerna i kvarteret, men LEGO ingår inte i prinsesstjejens värld så hon tackar nej. Tjejerna leker heller inte med LEGO när de umgås utan pojkar. Det är synd och jag hoppas att Friends ska ändra på detta.

Jag är beredd att göra avkall på andra principer, om det ökar antalet tjejer som leker med LEGO. En ny färgserie och en ny estetik är ett rätt billigt pris för den vinsten. Jag offrar gärna fler principer. LEGO är viktigt.

Och självklart Duchessa, kommer jag att köpa Friends till mina söner.  :)

Tommy_la

Citat från: Sirre skrivet 21 Februari 2012 kl. 15:29
Pratade med en anställd hos en leksaksbutik häromdagen och vi kom in på Friends-temat (iochmed lanseringspartyt).
Hon hoppades verkligen att det skulle gå bra för Friends, men var samtidigt orolig eftersom de har haft relativt dålig försäljning av tidigare "flickteman" av lego.
Jag tycker precis som Sollan att vanliga set (eller teman) borde ha flera kvinnliga figurer. På det sättet skulle det förhoppningsvis locka likväl pojkar som flickar att köpa dessa set, istället för att satsa hårt på ett särskilt tema som uppfattas som "enbart för flickor" och därmed utesluter "pojk-kunder", vilket säkert är märkbart i försäljningen då de flesta lego-användarna är pojkar.
(Nog för att många här, mig själv inkluderad, ändå kommer köpa Friends-set ;) )

Hoppas det gick att förstå det där, min formuleringsförmåga är inte på topp idag. ::)

Citat från: Sollan l ink=topic=3066.msg51892#msg51892 date=1329821148

Klockrent! Jag hoppas verkligen att mina barn (notera: framtida barn) kommer kunna leka på det sättet! Det ska jag starkt lobba för iallafall. :)

Jag håller tummarna för att din framtida son låter dotterns action man komma på besök i barbiehuset. :)
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

shutter

Jag var på LegoWorld och kollade lanseringen av Friends där. Över lag slog det mig hur segregerat hela upplägget var. Lila matta och rosa legobitar för flickDuplo, Bellville och Friends. En avdelning för flickor att klä ut sig till prinsessor och en catwalk att visa upp sig på.
Skillnaden var mest påtaglig bland duplot där färgen på mattan utgjorde en tydlig gräns till övrigt Duplo och gud nåde den som kom över till andra sidan med en bit av "fel" färg.

Jag har förstått att Friends är en "vinna eller försvinna-satsning" på flickor för Lego men ser att dom gör samma misstag som dom gjort hela tiden. Obalans i könsfördelningen bland minifigurerna.

Hallå! jag såg inte en enda pojk-minifigur...
???

Etzel

AndersI

Jag tror det finns större grundläggande (eller kulturellt inövade) skillnader. Pojkars lek handlar oftast om krig (i större eller mindre skala), konstruktion och destruktion, flickors lek handlar ofta om relationer.

Det räcker inte med 'rätt' färg på bitarna, eller nya figurer, för att påverka detta, det krävs mer, framför allt av oss som är äldre än barnen, det är ändå vi som ger dem deras uppväxtmiljö (medvetet eller omedvetet).

Jag kan inte påstå att jag har kommit på hur det ska gå till - jag gör mina försök med Jenny (som hunnit bli 13 nu), men hon är helt enkelt inte intresserad av konstruktionsarbete. Hon ritar hur mycket som helst, gör serier, kan leka en stund med Lego-djuren, kanske t.o.m bygga en hundkoja, men hon har inget sug efter nya byggsatser att sätta ihop. Näst efter djuren är det nog hus som möjligen kan intressera henne.

Hur, och huruvida, LEGO ska lösa det här, eller enbart ägna sig åt att tjäna pengar på de marknadssegment som fungerar (pojkar, AFOLS) kan inte jag svara på, men det är inte självklart att de överhuvudtaget ska bry sig.

Vi ska inte skylla på leksakstillverkare när vi själva  (och den miljö vi erbjuder barnen) är en stor del av problemet (om det nu är ett problem?).
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Sollan

Citat från: shutter skrivet 21 Februari 2012 kl. 16:04
Hallå! jag såg inte en enda pojk-minifigur...
???

Visst är det tråkigt, och ganska konstigt, då möjligheterna i roll-lekande begränsas.

Jag gick precis förbi leksaksaffären i Globen. Bland allt lego där fanns ett enda set med en tjejlegofigur. Om jag inte missminner mig var dessutom alla set utom ett ett fordon.

robban

Jag måste ju hållla med AndersI här, har själv en tös (9år) som jag köpt lego till och intresset från hennes sida sträcker sig till att bygga upp setet en gång men själva leken finns inte där. Inte mocar hon nått och inte hennes vänner häller som kommer och hällsar på. Hon samlade på petshop djur förut men det var ju bara för att ställa dom på en hylla.
Kreativiteten får hon ut av att måla, rita, modellera, musik och dans och intresserad av kläder
Och att LEGO gör starka markeringar vad som är tjej och kill grejer återfinns väll överallt, gå in på toys u rus så ser man ju där hur uppdelat tjej och kill leksaker är. Kläd affärer lika så, något jag inte allls har problem med
Vart finns risken av att låta en kille va just en kille och en tjej en tjej??
Minns själv när jag va barn och fick en brandstation och blev besviken att det va en tjej med istället för en brandman till.
Så jag förstår inte hetsen?
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Sollan

Citat från: AndersI skrivet 21 Februari 2012 kl. 16:11
Vi ska inte skylla på leksakstillverkare när vi själva  (och den miljö vi erbjuder barnen) är en stor del av problemet (om det nu är ett problem?).

Visst är det så. Nu har jag en dotter som gillar lego, men det beror absolut på att vi är en familj som gillar lego.

Hade jag varit barn idag hade jag troligtvis inte blivit intresserad. Av de set som fanns i leksaksaffären idag fanns inte ett enda som jag tror skulle lockat mig som barn. Jag gillar att bygga hus och miljöer och det utbudet har minst sagt varit begränsat i affärerna.

Sollan

Citat från: robban skrivet 21 Februari 2012 kl. 16:40
Vart finns risken av att låta en kille va just en kille och en tjej en tjej??
Minns själv när jag va barn och fick en brandstation och blev besviken att det va en tjej med istället för en brandman till.
Så jag förstår inte hetsen?

Risken som jag ser det är att barnen intet får utvecklas åt håll de vill, utan det vi vuxna visar är norm.

Tänk så tråkigt om jag inte fått upptäcka det roliga med lego, bara för att omgivningen jag växte upp i tydligt visade vad en tjej borde gilla.
Själv växte jag upp i en miljö och i en tid då flickor och pojkar förväntades vara ganska lika. Tack o lov för det!