Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Fullstort LEGOhus

Startat av flossfloss, 14 Oktober 2009 kl. 14:07

Föregående ämne - Nästa ämne

tellblom

Det var väl bygglovet som gjorde att han var tvungen att ha träreglar i huset va, eller fattade jag fel .....

/M

Fredrik

Bra program! Hade nog köpt det huset för 5 000 pund, som partspack. :)

Mirandir

Citat från: Ras 74 skrivet 22 Januari 2011 kl. 22:19
Han fick ju riva huset av någon anledning. Kommer inte ihåg varför just nu.
Var det något med att han inte hade bygglov?

Meningen var att huset skulle flyttas till LEGOLAND Windsor efter inspelningen. Men frakten visade sig bli alldeles för dyr så de backade ur. Och eftersom ingen annan hade råd att köpa & flytta huset så blev man tvungen att riva det. Har för mig att Legobitarna sedan skänktes till välgörande ändamål.

Citat från: tellblom skrivet 22 Januari 2011 kl. 22:27
Det var väl bygglovet som gjorde att han var tvungen att ha träreglar i huset va, eller fattade jag fel .....

/M

Har för mig att det var någon slags säkerhetsgrej eller så. Dock så har jag för mig att Eurobricksmedlemmar som var med och byggde har berättat att reglarna inte bar någon vikt.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Nextuz

Citat från: Mirandir skrivet 22 Januari 2011 kl. 23:26

Har för mig att det var någon slags säkerhetsgrej eller så. Dock så har jag för mig att Eurobricksmedlemmar som var med och byggde har berättat att reglarna inte bar någon vikt.

Reglarna var en ren säkerhets grej för att de ens skulle få tillstånd att sätta upp det som byggnad som nån skulle bo i.
Fanns inga färsäkringar som skulle täcka en skadad om nått hände i ett hus av lego...

Nått som ahde vart coolt är ju o ha byggt huset i minfigskala ;)

Stigge72

Jag såg det mesta av programmet när det gick första gången (häromdagen), och så har vi diskuterat det här programmet ett par gånger förr (slå samman?).

Om jag minns rätt, så sa de i programmet (som finns på youtube också, uppdelat i 6 bitar) att de lodräta reglarna inte fyllde någon egentlig funktion, mer än att de skulle kunna få bygglov. Däremot de vågräta som låg underst i väggarna hjälpte till att hålla väggarna på plats i startfasen av bygget.

En av anledningarna till att det var svårt att få till inredningen var ju att hon som skulle bygga t ex stolarna inte var van vid lego som byggmaterial, och byggde dem som om hon haft träbitar, som man kunde skruva eller limma ihop.

mechamike

Tack Stigge, nu har jag slagit ihop 2 trådar och plockat ut inlägg ur ett tredje!
Mvh Micke Moderator
?