Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Julsta

Startat av Sollan, 10 Januari 2012 kl. 18:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Sollan

Jag blev så inspirerad av Tommy_las legostad att jag ger mig på att posta en bild från vårt återkommande julbygge, legostaden, den har inget annat namn, det får vi nog ta och hitta på...

Den är helt byggd efter Kajsa Varg principen, "man tager vad man haver" (fast hos sa visst man tager om man så haver har jag hört) och börjar byggas på julaftonsmorgonen av hela familjen.

Legostaden är en stad i förvandling, den har mest varit ett litet tryggt villasamhälle med polis och brandkår nära till hands men nu har höghusen börjat leta sig in i staden och de små villorna trängs undan.

Eftersom invånarna även i den här staden har namn och bakgrundshistorier (Vi är en väldigt barnslig familj, eller lekfull, välj själva!) presenterar jag nu Marilyn. (Varför hon fick det namnet är en helt annan historia!) Marilyn bodde förra året i en traditionell villa från 80-talet och drev stadens lilla pizzeria. Då hon är en driftig affärskvinna har hon i år både startat en kombinerad bröd frukt och delikatessaffär samt byggde stadens första riktiga höghus. Det är det som syns på bilden och det är förståss Marilyn som kommer ut från huset. Huset är byggt efter 80-talets lekstads-koncept och är öppet och lekbart från baksidan.

bj-brick

Kul trend som tommy_la startade och som du hakade på. Lätt att jag tänker bidra med en egen stad.

Står staden orörd under övriga året? Blir det inte abstinens?

Sollan

Sen plockas byggena isär och förra året började jag sortera i plastlådor. Sen äker det ner i källaren i väntan på att återuppstå vid nästa jul i en ny skepnad.

Vi får se hur det blir med abstinensen, jag har ju inte varit med på ett sådant här forum förut ;)

Tommy_la

YES!

Här kommer du inte undan, utan kommer att bli tvungen att posta fler bilder! :D

Det där tycker jag är en mycket fin tradition som ni ska hålla på. Det är inget barnsligt med att vara lekfull. Jag ägnade mig åt mycket seriöst "legolekande" under mina år på gymnasiet. Troligen mer seriöst än någon av er kan ana. Det mesta finns dokumenterat i de tidningsnummer som staden lämnade efter sig. :)
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Jesperallen

Kul idé att ha ett återkommande kreativt julmys. Plockas allt ner till lösa bitar? Skulle vara härligt att bygga upp en sådan här stad med ungarna men minstingen förstör alla sådana försök, men det kommer ju tider längre fram!

Sollan

Få se om jag lyckas få till några fler bilder imorgon.  :)

Det är en väldigt kul tradition, som egentligen började med en legoskattjakt varje julaftonsmorgon. Seriöst stadsbygge har vi bara hållit på med de senaste åren. Allt plockas isär och börjas på nytt, vi har några färdiga lego set som återkommer, pizzerian bl a, annars är det nya kreationer, det är själva skaparprocessen vi gillar och så allt kul trams kring förvecklingarna i legostaden som blir medan vi håller på och bygger.     

Det där med småsyskon som förstör har vi gått igenom. Jag minns när vår minsta satt i mitten av duplotågbanan och vi försökte distrahera henne med det åkande tåget så hon inte skulle riva upp all räls alltför snabbt, men det är en övergående period som tur är!

bj-brick

Citat från: Sollan skrivet 10 Januari 2012 kl. 19:07
Vi får se hur det blir med abstinensen, jag har ju inte varit med på ett sådant här forum förut ;)

Nä, det är vanebildande. Eller inspirerande, är väl det positiva ordet att använda i sammanhanget! ;)

Sollan

Stor risk för att det är vanebildande!

Jag tar några delar till av staden :)

Det gula huset är Marilyns frukt,bröd och delikatessaffär. Hon blev inspirerad av Winter village bakery
och gjorde en egen version med det byggnadsmaterial som fanns tillgängligt.

Marilyn säljer bara ekologisk frukt och grönt och odlar så mycket hon kan själv, på närbilden är hon på väg att skörda äpplen från sitt äppelträd. Hon har också delikatesser för försäljning. På stora bilden ser vi henne ta emot en leverans med skaldjur. Marilyn påstår att skorpion är minst lika gott som krabba men den försäljningen går trögt..

Bredvid Marilyns affär bor Clara i ett klassiskt legohus i 80-talsstil. Clara har en busig kattunge som gör att hon har händerna fulla. Ändå är Clara den som mest har bidragit till det allmännas bästa i staden. Hon har sett till att både brandstation, polisstation och fängelse finns i staden medan borgmästaren mest suttit på lokal och skvallrat med ortens krögare.

Clara driver stadens herr och damekipering. Det spekuleras om att hon eventuellt kommer göra ett könsbyte då hon för en tid sedan hördes utbrista: -jag vet inte om jag ska fortsätta vara tjej, det finns ju typ inga kläder eller någonting för tjejer.

Stigge72

Ser ut att vara en trevlig liten(?) stad. Och en trevlig julsysselsättning.

Vad är det för orange som växer i hinken utanför Marilyns affär?

de Gothia

Vilken mysig och rolig tradition. Får se om jag kan f in den i min familj så småningom! Då med borgtema såklart! ;)

Jättemysiga hus och roligt att du/ni hittar på en liten egen historia om varje minifig... lätt annars att de försvinner i mängden och blir likadana!

Sollan

Det som är orange i hinken är nyplockade morötter  :D. Staden är väl på ca två kvadratmeter. Jag har fuskat när jag fotograferat och flyttat över de aktuella husen till ett vitt skrivbord med bättre belysning, annars bygger vi på ett stort bord som står mitt i allrummet.
Några av karaktärerna har funnits med sedan barnen var små, historierna om dem växer fram medan vi bygger (vi är ganska tramsiga).

Stigge72

Citat från: Sollan skrivet 11 Januari 2012 kl. 22:31
Det som är orange i hinken är nyplockade morötter  :D.
Ah. :)
Men vad är det för bit(ar)?  ???

Sollan

:D Det är två bitar men på bilden ser det faktiskt ut som de sitter ihop. En fanns som näsa till snögubben i förra årets julkalender, så jag kallar dem för morötter.

Record

Kul att kunna ha möjligheten att ha legot uppställt, så det kan växa fram pö om pö. Nått som är svårare när man har en 2,5 åring i huset, räddas det som räddas kan ;)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Skafte

Citat från: Sollan skrivet 11 Januari 2012 kl. 22:53
:D Det är två bitar men på bilden ser det faktiskt ut som de sitter ihop. En fanns som näsa till snögubben i förra årets julkalender, så jag kallar dem för morötter.

Bricklink kallar dem "Barb Small (Helmet Horn)"
53451

Passar ju nästan bättre än LEGOs egna morötter. :)