Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO World 2012 i København

Startat av colonel, 29 September 2011 kl. 20:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Sirre

Nu ångrar jag mig starkt att jag inte ska åka dit...

Teabox

Citat från: Sirre skrivet 09 Februari 2012 kl. 22:38
Nu ångrar jag mig starkt att jag inte ska åka dit...

Jag med. Får hoppas bilder på setet dyker upp snabbt på internet.

studbringer

Citat från: colonel skrivet 09 Februari 2012 kl. 22:22
Verdenspremiere!!!
http://www.brickset.com/news/article/?ID=2505

Öh, nu är jag nog ganska trög (och trött för den delen) så nu blir det klagostund, fast grejjen är nog mest "jag vet inte vilket ben jag ska stå på" men har vi inte konceptet "Minecraft" allaredan i våra egna lådor ?! Preview bilden nedan plus setnamnet skvallar ju om ett ganska enkelt recept eller vad sägs om följande:

21102 LEGO Minecraft Micro World (obs! Micro set)

Ta en näve 1x1 tiles i olika färger, (förslagsvis grönt, brunt, grått, svart och kanske blå) och strö ut dessa så vips har du Minecraft !!! Idén med hela Minecraft är ju att skapa något med fyrkantiga bitar så det är ju bara sätta igång ;)

Sen förstod jag nog aldrig hur det hela kunde få 10000 supporters, ej heller varför man vill paketera 500 1x1 tiles i olika färger... iof Lego lipar ju inte då det känns som ett välpakterat PaB köp man gör, utvecklingstiden mellan det att det fick 10000 supporters tills nu, ett redan klart set ??? känns oerhört kort vilket skvallrar ytterligare om att det inte blir något unikt här inte, ej heller några nya unika bitar men det kanske inte är Cuusoo's grej heller att få fram

Minecraft fans som aldrig byggt med Lego är nog det som lockar då kan jag tro... som aldrigt ägt en bit i hela sitt liv, bra sätt å få fart på dom men vi som håller igång... nja känns ju mindre spännande, för oss blir det nog ett stort antiklimax skulle jag tro (visst är jag negativ idag) -jaha så kunde man ju oxå kombinera 500st 1x1 tiles på :D

Personligen hade jag nog hellre velat se ett vanligt (unikt) set fick 10000 röster istället för ett koncept på Cuusoo... som dom första 2 som blev godkända, nått åt det hållet iaf för när detta setet väl är släppt så kommer det väl bara spruta in ideer på Cuusoo enbart gjorda av 1x1 tiles ur ovan nämnda låda med 500 1x1 tiles ::)

Nä jag hoppar Minecraft för jag behöver inget partspack just nu... men däremot behöver jag nog få igenom det 4:e godkända setet på Cuusoo känner jag nu ;) fattas bara 1 bit nu som visserligen finns men inte i rätt färg än så länge, så det enda jag behöver göra är att bli vän med alla sociala medier som finns och skapa mig min egen fanbase/followers/skock och så när jag är på topp i alla sammanhang droppar jag länken till mitt Cuusoo projekt och får 10000 röster på mindre än en vecka ;D

Visst låter det bra, kanske hinner till Lego World 2013 ;)

Vad får ni för intryck när ni ser bilden nedan kombinerat med micro namnet ?!

Superkalle

Vi får vänta till avtäckningen och se vad detta är, och hur det kommer sälja. Jag tror dock inte att många av de 10.000 dataspelande kids som röstade på settet kommer att köpa det ::)

Det som oroar mig mer är att ett gäng dataspelare kan komma in lite från sidan och få 10.000 röster, medan alla LEGO fans i världen hittills bara lyckats få ihop ca 3000 röster på den modell som promotats hårdast (jag tänker på det från EB, Brickset, BB etc gör för "modular Western model"). Skulle inte ens riktiga LEGO-fans och trogna kunder få 10.000 röster vet jag inte vad.

Det skulle inte förvåna mig om TLG själva är väldigt tveksamma till Minecraft-settet som sådant, men att det kommer ge dem otroligt med PR i de attraktiva spel-kretsarna. Alla vet ju att TLG försöker hitta en bra relation till den digital världen, och detta kan vara precis det som behövs för att skapa ett varumärke till och med bland de som spelar indie-spel. Hur många Minecraft-set som verkligen säljs då blir en mindre intressant fråga.

mechamike

Med all media bevakning på det här set'et har det redan betalat sig innan ett enda ex har sålts! Reklamvärdet för Lego lär vara långt högre än vad det kostar att producera.

Kul att Legoworld igen får en världspremiär (förra året var det väl Maersktåget som visades upp?)
Vi får väl hoppas att de som är där bevakar händelsen och återrapporterar..

Att Minecraftcommunityn fixar fram ett Cuusoo set förvånar mig inte, Minecraft har en stark community,
Men även jag förundras över att det verkar vara så svårt att få AFOL Lego communityn att organisera sig..

Jag menar en obskyr japansk ubåt? HALLLÅÅÅ? Kan ett gäng ubåtsnerds fixa sitt set borde väl  AFOL communityn fixa sitt set på ett kick?
Eller är det för mycket Borg/SW/Technic/City revirtänk?  (Nu blev det väldigt mycket off topic)
?

Tobbe Arnesson

Apropå utvecklingstiden så tror jag knappast TLG har ryggen vänd mot sidan tills något projekt fått 10 000 röster, de kan mycket väl ha börjat projekta redan vid 1 000 röster...
Blogg: Robotkampen

Teabox

Jag gillar Mincraft och hade gärna sett setet avtäckas live. Men jag har svårt att tro att setet på något vis skulle kunna anses vara snyggt bland AFOLs. Har inte sett något som blivit byggt i Minecraft som kan mäta sig med det man sett i LEGO. Enbart om setet kom med unika delar skulle jag överväga att köpa det. Men med den kort utvecklingstiden vågar jag inte tro att det kommer göra det.

Minecraft är det första som fått 10 000 supporters på Cuusoo. Kommer inte ihåg vad de andra två fick innan de blev set men det var långt under 10 000. Tror det sorgliga faktumet är att man måste söka sig utan för LEGO-communityn för att nå 10 000 >:(

Minecraft-communityn känns annars som en bra marknad för ett limited edition set. Väldigt stor och har (vad jag vet) inte så mycket Minecraft-grejer att köpa redan. 

McBuddha

Jag ska dit på fredag! Ska försöka att snappa upp vad jag kan. Jag är dock helt oinsatt i Minecraft, så jag kan nog bara kommentera det ur Lego-perspektiv.
Vem ska mer dit på fredag? En öl kanske?
Dan B. 070 566 544 9
-dB

shutter

KOmmer att vara på plats hela lördagen med övenattning på vandrarhemmet på kvällen. tänkte passa på att "göra Danmark" när jag ändå är där.

Ser fram emot att träffa så många som möjligt av er Swebrickare där.

/PO

Superkalle

Jag är där fredag efter lunch och hela lördagen. Skulle vara kul att träffas.
T. Riktnummer Gbg och sedan  3 22 39 8 3

mechamike

Jag bröt ut en del av Minecraft posterna och de fick en egen tråd här:
http://www.swebrick.se/index.php?topic=3095.0

Föreslår att ev allmänna Minecraft diskussioner tas i den och att vi styr  Colonel's tråd tillbaka till topic:
  LEGO World 2012 i København   :)

Mvh Swebrick Moderator Team
?

Swe_mckvack

Var där idag och tänkte ge en liten rapport.

Utställningen är lite större i år, iafl till kvadratmeter. Kändes som det var lite mer öppna ytor nu.

Nytt vid produktionsområdet är att man bygger namnbrickor, finns 2x2 tiles med bokstäver och vita plates man bygger på. Efter man har gjort alla andra delar (bygga minifigs/laserprinta brick/stämpla legoworld tile/färska 2x4 bricks osv) så lämnar man in och får det inplastat i polybag.

Som technicfan hade jag hoppas på en större avdelning, bara två bord där man tävlade i bilbygge.

Kwagge

Just hem kommen från Köpenhamn!

Jag o Robban var där tillsammans med var sin son. Som Swe_mack skrev så var där mer luft i år mellan sakerna. Fan Zonen är helt klart det bästa på hela utställningen. Dock upplevde jag den mindre i år. Speciellt Star Wars. Grymt vad man blir sugen på att bygga STORT och många tillsammans! Så man får till helheten. Town Hall o de byggnaderna är som dvärg hus med de andra husen.  Colonel hoppade omkring på sina kryckor och pratade med Alla om allt möjligt! Det som annars fångade våra ögon var City delen. Kommer mycket coolt där den närmsta tiden... Plus hur "enkelt" man kan få det så himla snyggt!

Självklart kommer vi tillbaka nästa år!

SuperMario