Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

PotC - Hello Beastie!

Startat av Skrytsson, 02 September 2011 kl. 14:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrytsson

Dags för da Grand Finale.

Pirates of the Caribbean – Dead Man's chest. (Nästan) slutscenen då Jack Sparrow, ensam kvar fastkedjad på Black Pearl, hamnar ansikte mot "ansikte" med det enorma sjöodjuret.

Detta är i särklass det svåraste och mest krävande jag någonsin har byggt i Lego. Krakens käft med de 95(!) tänderna var nästintill omöjligt att skapa. Totalt är de uppbyggda i sju sektioner/nivåer; fem stycken fästa i varandra och Krakens inre struktur, de återstående två sitter fast i "huvudets" innersida. Under uppbyggnadsprocessen råkade några tänder ramla av. Då var det bara att börja om från början :P

Ursprungligen byggde jag denna del i LDD, vilket var väldigt klurigt, eftersom LDD har en tendens att bråka då bitar som inte är fästa tillsammans hamnar nära varandra. Då käft-"ringen" skulle byggas upp i verkligheten uppstod enorma problem med formen, eftersom 30364 och 30365 inte går att böja fritt på riktigt (med går i LDD). Detta ledde till problem med den inre strukturens fästning i ringen, eftersom inga sidor låg exakt 180 grader mot varandra. Efter lite meckande gick detta som tur var ändå att lösa. Kan också säga att byggnadsprocessen tog tid. Det hela påbörjades i slutet av juni och blev inte klart förrän slutet av augusti. Detta till skillnad från HP- (tog ca 1-2 veckor) och SW-skapelsen (tog ca 2-3 veckor).

Hoppas ni gillar skapelsen. Hoppas den infriar era förväntningar :P

Referensbilder återfinns i slutet av inlägget.

Titta gärna vidare och kommentera bilderna på min Flickr

Detta är del 3, den sista och största, av sommarens stora Lego-projekt. (De två tidigare hittas här och här)

Hello Beastie 01 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 02 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 03 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 04 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 05 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 06 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 07 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 08 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 09 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 10 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 11 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 12 by Lego.Skrytsson, on Flickr

"Hello, Beastie!"

Hello Beastie 13 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 14 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 15 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 16 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 17 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 18 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 19 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 20 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 21 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 22 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 23 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 24 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 25 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 26 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 27 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Hello Beastie 28 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Referensbilder:

Hello Beastie 29 by Lego.Skrytsson, on Flickr

Vilken skapelse gillar ni mest?

Illuwatar

;D - Riktigt snygg. Du har verkligen fått till munnen på Kraken. Hela skapelsen känns levande. Den bästa av de tre vill jag säga (och då är jag ändå mer för SW än PotC).
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Silence101

Vilket fantastiskt bygge, än en gång.
Fattar inte hur du får ihop det. (Mina idéer fastnar i huvudet och jag kan inte få ut dom i legoklossar)
Alla dessa tänderna! Häftigt.
Jag bugar och är än en gång djupt imponerad.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

micke

WoW vilket bygge, kan säga att jag hade enormt höga förväntningar på detta bygge med tanke på den kvalitet varvid du levererade din andra vig men detta var bättre och jag förstår att det var betydligt svårare att få till
Grymt bra jobbat
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

insurrection

Wow, riktigt läckert! Särskillt bild 8 med käften ur fokus tyckte jag var riktigt snygg.
Det framstår som ett riktigt imponerande tekniskt bygge med när man ser de skarpa bilderna, vilket ju din berättelse bekräftar med  :)
Också nice att du byggde hela skapelsen och inte bara en potemkin-kulis för att återskapa scenen, alltså att baksidan på monstret är snyggt, att den sticker in armen under däck osv. (Jag har inte sett filmen, så jag vet inte om de bitarna är med där över huvud taget?)
Ska man ändå hitta något att anmärka på så är det kanske att tan-ringen runt munnen ser lite blocky ut, särskilt som man ser den i typ foto 21, men ja, det stör inte något specielt.

Skulle nog ranka de tre MOCsen i fallande ordning: PotC, HP, SW.

Myko

Återigen ett tema jag inte känner nåt för, men en fantastisk MOC! Din Kraken är verkligen jättesnyggt byggd, jag skulle vilja se den utan båten. Bild 19 och 20 är mina favoriter. Bra jobbat!

AndersI

Hu, vilket monster! Att få fram skrämselkänsla med våra älskade LEGO-bitar är inte lätt, men du har verkligen lyckats!

Byggtekniskt är det inget snack om saken - det här är det häftigaste av dina tre sommarbyggen.

Men om jag fick välja ett att behålla på min egen hylla skulle det bli Harry Potter - jag vet inte riktigt varför, men det är den känslan jag får. Kanske är det att jag blir (bort-)skrämd av alltför avancerad byggteknik, och inte tycker speciellt mycket om SW Ep. 1-3...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Teabox

Åh, läcker att titta på.

Gillar att det är svårt att se att insidan av munnen är gjord i LEGO och att både bak- och framsida ser skräckinjagande ut :)

Barbaroux

Hittar inte ord...  :o

Grymma byggen alla tre och det sista är väl det som imponerar mest. Däremom tycker jag precis som AndersI att Harry Potter är min personliga favorit trots att det är det temat som intresserar mig minst.

Superkalle

Grymt jobbat. Man gillar verkligen när svenska AFOLs seglar upp i världsklass på det här sättet.

Personligen är jag (av naturliga skäl) intresserad av LDD projektet. Hela mitt eget intresse kring LDD handlar om hur bra LDD är som stöd i designprocessen (inte som en del gör att bara göra det digital och inte i verkligheten :o). Om du har lust att dela med dig lite kring processen och hur du gjorde (kanske lite screenshots) så vore det cool att se. Eftersom jag är purist så är LDD en perfekt kompis - inga fusk-kopplingar tillåtna där inte.

Av dina MOCs gillar jag sjömonstret mest, sedan HP. SW tyvärr på sista plats pga av de böjda 2x2 plattorna - inget för mig pga av puristgenen.  :D

Wineyard

Fantastiskt!
Alla tre byggen är helt otroliga, men jag måste nog ändå lägga min röst på denna! Just på grund av att den nog var bäst rent byggnadstekniskt

Tie Fighter

Jag vill inte ranka dom, alla är kanon på sitt vis.

de Gothia

lyfter på hatten! ett av de mest snygga legobyggen jag sett!

jag är svag för just kraken, skräckinjagande kropp och massa tentakler! detta har du lyckats återskapa otroligt bra! gillar verkligen hur insidan av kraken ser ut och man skulle kunna tro att det inte skulle vara nån baksida med alla byggtekniska detaljer du fått in men baksidan är också otroligt välgjord!

o inte ens jag kan klaga på att det inte är en gulhuvad jack sparrow! ;)

denna är såklart det snyggaste av dina tre (alla såklart imponerande) byggen!!

swestar

Väldigt imponerande bygge. :) Gilla denna bäst, kanske för att jag själv haft funderingar på att bygga den ;)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Gideon

Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram