Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Kontor på 70-talet

Startat av jalex, 20 September 2026 kl. 19:32

Föregående ämne - Nästa ämne

jalex

Citat från: TexGordon skrivet Igår kl. 08:23Helt underbart! Bästa jag sett på länge.
Åh tack, vad kul att höra! 
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

jalex

Citat från: Tektor skrivet Igår kl. 09:23Häftapparaten! Tre bitar och man kan se att det är en Rapid K2. Nu blir jag sugen på att köpa en och ha i bokhyllan hemma - en svensk designklassiker från 1944.

Och så kul att se ett nytt Jalexbygge! Du var en av dom som tidigt visade hur man kan flytta gränserna för vad ett Legobygge kan vara, och magin som sker när man bygger i annan skala än bitarna designades för.
Tack! Vad roligt att få höra!  :D Ja, en sådan häftapparat har jag hemma på skrivbordet. Det är en härlig känsla när man kan få till en lik design på bara några få bitar. 

jalex

Citat från: andreaseldh skrivet Igår kl. 09:53När vi ändå är inne på ämnet skala, måste jag passa på att berömma det forcerade perspektivet utanför fönstret! Och samtidigt beklaga att "jalex-skala" inte finns med i vår ordbok.
Tackar så mycket! Haha ja men Jalex-skala låter ju bra  ;D

jalex

Citat från: Studley Heinsbergen skrivet Igår kl. 10:18Man kan förlora sig i alla detaljer. Spiralblocket! Friskluftsintaget!

Du har varit saknad @jalex.
Åh tack, så roligt att höra. :)  Det är verkligen kul att vara tillbaka och att jag fått bygglust igen. Jag hoppas bara tiden räcker till för att bygga. 

jalex

Citat från: byStfn skrivet Igår kl. 10:29Jag instämde i lovropen redan på Facebook, men gör det för sakens skull här! Du är en av mina favoriter som fanns här när jag gick med i Swebrick och vissa av dina byggen är på min näthinna ofta över de bästa byggena all-time!

Det här följer direkt efter ditt förra för 5 år sen i kvalitet och skärpa! Välkommen tillbaka!  <3
Wow, det var verkligen roligt att höra! Vilket fint beröm! Tack, det är kul att vara tillbaka!

jalex

Citat från: lingonmirakel skrivet Igår kl. 11:05Så otroligt mysigt, roligt och imponerande bygge. Jag har fastnat väldigt länge och tittat på alla detaljer. Och skalan förvirrar hjärnan på ett sånt där härligt sätt!

Det enda jag tror skulle kunna tweakas till det bättre är storleksförhållandena/proportionerna mellan skrivbordet, papperskorgen och kontorsstolen, i övrigt är allt fantastiskt!
Tack så mycket! :)  Ja, det har du nog rätt i att det är ett lite skumt proportionsförhållande mellan dem. 

jalex

Citat från: MartinD skrivet Igår kl. 14:05Underbart! Är svag för dessa sorts "immersive builds". Finns mycket som spelar in utöver själva bygget såsom ljus, skuggor, vinkeln osv :)
Tackar!   :D Ja, precis, som att det finns viss skugga mot "taket" trots att där inte finns nåt tak. Huset utanför fick jag ljusa upp en del för att ge känslan av att det utomhus och var längre bort. 

jalex

jalex

Citat från: andreaseldh skrivet Igår kl. 17:12Har du kameran upp- och inställd redan när du bygger? Bygget slutar ju så exakt lagom utanför bild!
Nej, jag bygger allt först och sedan provar jag att fota. Ofta då märker jag att det behövs betydligt fler bitar för golvet och väggarna för att fylla ut hela bilden på främst kanter och hörn. Fick faktiskt köpa golvbitarna i tre omgångar för det behövdes mer än jag trodde. För det mesta är det massor av korrigeringar med smådelar i bygget för att få en komposition jag blir nöjd med i slutfotot. 

iConloc

Superhäftigt byge, gillar verkligen detaljerna kring elementet.