Höstträd [mikroskala]

Startat av Magnus den store, Idag kl. 01:24

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilka lövverk ser bäst ut?

Trefärgat (övre raden)
21 (100%)
Enfärgat (nedre raden)
0 (0%)
Annat (berätta gärna mer i en kommentar)
0 (0%)

Antal personer som röstat: 21

Magnus den store

Jag har experimenterat lite med höstträd i mikroskala, men jag har redan ratat träd med färre löv. Även om det ser mer realistiskt ut med nakna grenar så ser det hel enkelt inte snyggt ut.

Kort och gott har jag bara en fråga. Vilken trädkrona ser bäst ut? Trefärgade eller enfärgade?

Träden kommer samlas i grupper så inget träd kommer stå ensamt. Jag har inte byggt några träd med två färger i lövverket, men jag antar att det kan vara en medelväg.

Höstträd - 00.jpg
Övre raden har ett lövverk i tre olika färger per träd.
Nedre raden har ett lövverk i en färg per träd.

Färgblandning.png
Tabell som visar färgblandningen på trädkronorna i övre raden.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

robinnilsson403

Hum... jag röstar på trefärgat, men sen är det också frågan om hur många procent av varje färg på trädet, hur ser trädet bredvid ut, etc.
Är tvåfärgat också ett alternativ?
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Godtfred

De blandade ser klart bäst ut som höstträd. Eftersom hösten är olikfärgad så ska alla träd ha olika färger. (tror du missat det orangea trädet nedre raden.)
Noterar att i verkligheten så blir löven gärna rödare upptill och hela skalan till grönt eller gult nedtill.

ColA

Flerfärgade  (y)

AndersI

Trefärgat!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Magnus den store

Citat från: robinnilsson403 skrivet Idag kl. 02:21Hum... jag röstar på trefärgat, men sen är det också frågan om hur många procent av varje färg på trädet, hur ser trädet bredvid ut, etc.
Är tvåfärgat också ett alternativ?

Helst inte två färgat. För att göra det enkelt för mig gjorde jag det systematisk så att jag inte behöver hålla tungan rätt i mun. Varje 19119, Plant Flower Stem with Bar and 6 Stems har 3 övre 'stems' och 3 nedre 'stems'. Varje nivå av 'stems' fick tre färger vardera. Färgfördelningen i en trädkrona är 33% vardera. Jag gör lika många träd A som träd B, C, D, och E.

Trädet bredvid kommer troligen slumpas.

Citat från: Godtfred skrivet Idag kl. 06:51De blandade ser klart bäst ut som höstträd. Eftersom hösten är olikfärgad så ska alla träd ha olika färger. (tror du missat det orangea trädet nedre raden.)
Noterar att i verkligheten så blir löven gärna rödare upptill och hela skalan till grönt eller gult nedtill.

Jag pratade med en bekant (biolog på Länsstyrelsen) om hur träden ändrar färg. Hon berättade att de löv som har mest solljus vanligen ändrar färg först. Om nedre delen av kronan befinner sig i skugga kan det gå så långt att de löven fortfarande är gröna medan toppen hinner bli röd. Det är även skillnad på solsida och skuggsida där löv som vetter mot syd skiftar färg först. Är trädet däremot ensamt på ett öppet fält kan hela sydsidan ändra färg samtidigt.

De här träden är lite besvärliga att göra. Det ska bli totalt 50 stycken höstträd och några ingående delar är:

• 410 stycken 19119, Plant Flower Stem with Bar and 6 Stems.
  • 140 stycken 24855, Plant Flower Stem with Bar Holder, Bar, and 3 Stems.
  • 2 490 stycken 24866, Plate, Round 1 x 1 with Flower Edge (5 Petals) fördelat på sju färger.

Man får snabbt ont i händerna av det. Eftersom det är så många vill jag ha träd som jag kan återanvända från ett bygge till ett annat.

Först ville jag ha en gradvis förändring av respektive träd kopplat till hur de ser ut i verkligheten. Insåg dock att det skapar nya problem. Dels måste jag bestämma vad som är norr och söder, dels måste jag hela tiden tänka på vilken del av träden som befinner sig i skugga. Konsekvensen blir att jag får bygga om träden för varje höstbygge.

Skarpsynt att du såg att det saknas ett orange träd. Jag fick slut på orangea lövbitar.

Det kommer bli ännu fler sommarträd, men i det fallet nöjer jag mig med enfärgade träd i Bright Green, Green och Dark Green.

MrUzagi

Blandat, helt klart. Det kanske t.om. kan se bra ut med några enstaka enfärgade, om det passar in.

Studley Heinsbergen

Gillar de blandade, helt klart. Noterar att mitt tips om pearl gold nekades. Hårt.

Magnus den store

Citat från: Studley Heinsbergen skrivet Idag kl. 15:15Gillar de blandade, helt klart. Noterar att mitt tips om pearl gold nekades. Hårt.

Jag beställde ett gäng, men den kändes inte rätt i kombination med de andra gula. Det är svårt att placera den i färgskalan. Det blev enklare att stryka den.  ::)

Frike

Jag är färgblind och ser knappt att det är höst förrän löven börjar falla i mitt ansikte. Kommer stjäla slutsatsen härifrån och din snygga tabell om jag ska bygga egna höstträd i framtiden! 8)

BrickMe

Som alltid så är det upp till betraktaren vilket man föredrar. Om man ska placera ut ett stort antal i ett bygge så kan man antingen köra på samtliga med samma uppsättning (flerfärgade är min ståndpunkt) eller så har man en blandning i varje träd och låter det vara lite mixat. I naturen ser ju inte höst träden identiska ut.... Men som du tidigare skrev så skiljer det sig på grund av ljusinsläpp å skugga.