Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOD] Spårvagn (2x60506)

Startat av janhansson, Igår kl. 15:54

Föregående ämne - Nästa ämne

janhansson

Det här projektet har dragit ut på tiden, men nu känns det någorlunda klart.

Ändringar som jag ville göra: 
Ändra färgen på fönster och stolpar från guld till vitt. 
Motorisering. 
Fungerande fram/baklyktor. 
Minst två ihopkopplade vagnar

Implementering
Det fanns två sätt att placera motorn (om man vill bevara hjulens placering), jag valde att ersätta det fråmre hjulparet. 
(På grund av detta fick jag höja alla andra hjul med en plate för att få plats med pin:en från motorn undre batteriboxen). 
motor.jpg

Jag valde att använda en 62520c01 som kopplingsdon. Jag hade inte koll på att den var kortare än den äldre 9244c01, men man lär sig något nytt varje dag
koppling2.jpg

Jag ändrade fästpunkterna för taket på "motorvagnen" ganska drastiskt, för att möjliggöra att batteriboxen plockas ut utan att riva riktigt allt. Dock så fick jag lägga på extra studs på mitten eftersom kablarna tryckte upp taket annars. 
ovanifrån.jpg

Själva taket är inte moddat alls. 
tak.jpg

Här är vagnarna från sidorna. -Jag valde att använda de stora klosstilesen från som helsidesreklam för att gömma batteriboxen och sladdarna lite bättre (Jag bytte några av fönsteren mot vita paneler, och förlängde vagnväggen 2 studs bakåt av samma syfte). 
sidan.jpg

andrasidan.jpg  
Den bakre omotoriserade vagnen är bara ändrad med fäste för kopplingen samt att karrossen höjts med en plate över hjulen för att matcha framförvarande vagn. 

Stigge72

Snyggt spårvagnståg. Jag saknar bara en strömavtagare på motorvägen. ;)

janhansson

Citat från: Stigge72 skrivet Igår kl. 19:36Snyggt spårvagnståg. Jag saknar bara en strömavtagare på motorvägen. ;)
Jag får lägga till en sådan i version 2 :)