Hur man bygger en LEGO transportlåda 48x48x48 baseplate

Startat av Anders67, Igår kl. 17:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Det börjar med att beställa hem ett gäng med lådor från RAJA

https://www.rajapack.se/lador-kartonger-och-wellcontainrar/lador/lador-av-tvawell/lador-av-enwell-langder-mellan-370-1300-mm_skuCAD12NO.html

Väl hemma med ett antal kartonger så börjar förberedelserna

- Limpistol för smältlim
- Vass kniv för att skära i kartongerna
- Smältlim, jag har köpt på Biltema men det finns billigare på Amazon!

IMG_4804.jpg

Börja med en låda jag använder en ikea pall med några burkar för att få upp höjden rätt!

OBS! Kolla in var skarven är den ska vara innåt!

IMG_4805.jpg

Sedan så tejpar jag botten med vävtejp.

OBS! Se till att skarven hamnar så att skarven går innåt i lådan, detta för att dina byggen inte ska fastna i skarven när du skjutigt in ditt bygge halvvägs i i lådan.

IMG_4807.jpg

Då är det dags att limma botten med smältlim, först ena botten sedan den andra, pressa hårt ihop dessa så snabbt som möjligt efter du applicerat smältlimmet, man kan inte göra om det!

IMG_4809.jpg

IMG_4819.jpg

Sedan tejpar jag botten med vävtejp som säkerhet, samt att lådan ska vara slät undertill!

IMG_4830.jpg

Nu är det dags för ovansidan samt den öppningsbara sidan, om man vill!

Börjar med att lokalisera skarven i lådan så den är inne mitt emot denna skär jag upp sidan på lådan som kommer vara den öppningsbara sidan!

IMG_4823.jpg

Sedan limmar jag de tre flikarna i locket som i bilden, limmar en i taget så limmet hinner kallna innan nästa lockflik!

IMG_4824.jpg

IMG_4825.jpg

Sedan skär jag av ca 2cm av lockfliken på den öppningbara sidan för att minska påfrästningen i mitten och lättare öppna och stänga sidan, tänk på att trycka in fliken omlott så att det låser ordentligt

IMG_4828.jpg

Som sissta steg så skär jag upp två handtag på lådan så blir den enklare att bära!

IMG_4829.jpg

Joyride

Instagram: joyride_bricks

MrUzagi

Bra och lättfattad beskrivning. Men hur gör du för att "locket" inte ska öppna av sig själv eller bågna i sidorna? Nu ser iofs själva kartongmaterialet ut att vara rätt stadigt, men jag skulle ändå bekymra mig lite över att sidorna i locket inte är täta. På en vanlig kartong logger ju locket lika "öppet" på ovansidan, men där hjälper ju gravitationen till.

Anders67

Citat från: MrUzagi skrivet Idag kl. 09:47Bra och lättfattad beskrivning. Men hur gör du för att "locket" inte ska öppna av sig själv eller bågna i sidorna? Nu ser iofs själva kartongmaterialet ut att vara rätt stadigt, men jag skulle ändå bekymra mig lite över att sidorna i locket inte är täta. På en vanlig kartong logger ju locket lika "öppet" på ovansidan, men där hjälper ju gravitationen till.

I och med den dubbla wellpappen så är kartongen riktigt styv, men fukt kan vara ett problem. Kom förbi på något event nu i höst så kan jag visa hur bra den håller ihop, och hur stabil "luckan" är.

MrUzagi

Citat från: Anders67 skrivet Idag kl. 11:48I och med den dubbla wellpappen så är kartongen riktigt styv, men fukt kan vara ett problem. Kom förbi på något event nu i höst så kan jag visa hur bra den håller ihop, och hur stabil "luckan" är.
Jag misstänker att fukt kan vara ett bekymmer oavsett kvalitet på kartongen, även om det torde vara mindre med tjockare material.

Vilka event kommer du vara på under hösten?

Anders67

Citat från: MrUzagi skrivet Idag kl. 12:18Jag misstänker att fukt kan vara ett bekymmer oavsett kvalitet på kartongen, även om det torde vara mindre med tjockare material.

Vilka event kommer du vara på under hösten?

Närmast dig så blir det Klossfestivalen i Stockholm.

MrUzagi

Jag känner mig helt klart mer inspirerad att konstruera bättre transportlådor till mina byggen.
Varför har jag inte tänkt tanken på smältlim, t.ex.? Jag har det hemma t.o.m.

Jag har en vävtejp som jag använt förut när en låda inte passat bygget, men jag kan uppleva att tejpen fäster dåligt på vissa kartonger. Jag undrar om det kan ha med ytbehandling på kartongen att göra, eller om jag bara har kass tejp. Å andra sidan har jag haft samma bekymmer med vanlig packtejp också (både brun och transparent), även om jag inte testat olika tejp på samma lådor nödvändigtvis.

Anders67

Citat från: MrUzagi skrivet Idag kl. 13:11Jag känner mig helt klart mer inspirerad att konstruera bättre transportlådor till mina byggen.
Varför har jag inte tänkt tanken på smältlim, t.ex.? Jag har det hemma t.o.m.

Jag har en vävtejp som jag använt förut när en låda inte passat bygget, men jag kan uppleva att tejpen fäster dåligt på vissa kartonger. Jag undrar om det kan ha med ytbehandling på kartongen att göra, eller om jag bara har kass tejp. Å andra sidan har jag haft samma bekymmer med vanlig packtejp också (både brun och transparent), även om jag inte testat olika tejp på samma lådor nödvändigtvis.

Kan hålla med om att vävtejp ibland lossnar trots att det är klibbig och fäster när man återfixerar den!