Fönster med spröjs

Startat av MrUzagi, Igår kl. 20:37

Föregående ämne - Nästa ämne

MrUzagi

Jag försöker designa ett fönster med spröjs, där hela fönstret har förhållandet 1:2. Det ställer till det en del. Har jag 4 studs bredd skulle fönstret vara 8 studs (= 6 bricks + två plates) hög.

Det har blivit många varianter genom åren. Främst med 1 st 60596 Door, Frame 1x4x6 eller 8 st 60592 Window 1x2x2 i formationen 2x4, så 1x4x8 i praktiken. Den ena är lite för låg, och den andra lite för hög.

Jag har lekt med tanken att kanske bitbygga, men jag vet inte hur jag ens skulle tackla det.

Är det någon som har några idéer eller förslag så tas de emot tacksamt. Det viktigaste med fönsterbredden är förhållandet 1:2, dubbelt så hög som bred. Men max fyra studs bred, annars blir det för stort för att ens överväga att bygga på riktigt.

Bifogar förlagan och version 1, 2, 5, 6 och 9 som blivit till genom åren.
Det är den bruna fönsterramen som jag brottats mest med.

AndersI

Måste fönstren vara genomskinliga? När jag byggt spröjsade fönster i mindre skala använde jag undersidan på brick 1x1 (med pluppen in mot huset, alltså). Funkar förstås bäst med vita bitar, men om man tillåter sig att lägga en bit vitt papper i dem kanske bruna också funkar. Blir lite för tjocka spröjs, förstås.

Alternativt investera lite hos någon av de duktiga tryckare som finns i föreningen.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD