[MOC] Beställningsbygge: Däck 4 på kommande fartyg Gotland Horizon X

Startat av Skafte, Igår kl. 22:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Ja det är väl dags att berätta lite om vårens bygge. 

Jag blev i mars kontaktad av Gotlandsbolaget som jag tidigare byggt åt. Den här gången ville de ha en modell i minifigurskala av passagerardäcket på katamaranen Gotland Horizon X som just nu byggs i Filippinerna och skall vara i trafik om tre år om allt går som det ska.

Vi bollade lite storlek fram och tillbaka, jag var ganska hård på att jag ville göra efter storlek på basplattor, eftersom det är mycket lättare att göra moduler med såna i botten. Så det blev fyra sektioner som är 64x80 studs (alltså 2x2,5 basplattor). 

IMG_1172.jpg
Fiffigt nog kunde jag dock göra det ganska nära korrekt längd genom att flytta bak de främre fönstren och liksom få till del av ett fördäck där Destination Gotlands logga passade fint.

IMG_1173.jpg
Förlig salong med cafe/bar. Jag fick tillgång till ritning av hela fartyget samt ett "Visual Identity"-dokument med inspirationsbilder hur de tänker sig att det skall se ut ombord - färgsättning, golvbeläggning etc.

IMG_1174.jpg
Restaurangdel med bord. Det som är täckt av tak är sådant passagerarna inte har tillgång till - kök och förråd etc.

IMG_1175.jpg
Andra mittsektionen - entré, trappa till däck 5, butik, toaletter, motorrum på sidorna.

IMG_1176.jpg
Aktersalong med fler bordsplatser och vilstolar. Lekrum på babord sida och djursalong på styrbord.

IMG_1177.jpg
Försalongen igen. Fick minska antalet stolar från förlagans 1100 till 800 då minifigs är proportionellt bredare än människor...

IMG_1178.jpg
Här kan man se lite av magin från @shiftaltcmd - customdesignade och -tryckta tiles utifrån bilder från förlagans visioner...

IMG_1179.jpg
Gotlandsbolagets båtar har sedan tidigt 1900-tal alltid haft röda skorstenar med ett vitt "G". Moderna skorstenar är tydligen halvcirkelformade och platta. Återigen Shifts tryck, här på fyra st 1x6x5-panels.

IMG_1180.jpg
Shop med godis och souvenirer. En Stormtrooper väljer Filidutter(?).

IMG_1181.jpg
Här sitter ett gäng som är på väg till Medeltidsveckan.

IMG_1182.jpg
En ny grej kommer vara rastgård för husdjur på akterdäck.

IMG_1185.jpg
Lekrum med "Undervattenssandslott inspirerat av Visby ringmur" eller vad det nu var de ville ha.

Skafte

Fler bilder, fick inte plats med alla i första inlägget...

IMG_1183.jpg
Djursalong med några vanliga och några ovanligare djur.

IMG_1184.jpg
Konstruktionen var basplattor - fem bricks - plate och ovanpå den tiles som golv. Sju bricks högt ovanpå platen, så ca 13 cm höjd ovanför borden (plus skorstenarna)

IMG_1186.jpg
Hela alltet. I bakgrunden en av lådorna jag transporterade det hela i. Väldigt smidigt att lägga i en fjärdedel, lite bubbelplast, en fjärdedel till och stänga locket. Skorstenarna sitter med ett fåtal studs och får plats på fördäck på främsta sektionen.

IMG_1197.jpg
Till höger en av sex nödutgångar där såna där uppblåsbara rutschkanor flärpar ut i nödläge. Till vänster om den styrbords ingång (används i Oskarshamn, i Visby och Nynäs går man på och av på andra sidan).

IMG_1196.jpg
Här ser man också hur förlagan ser ut (eller kommer att se ut). Jag har ännu inte hört hur många eller bra gissningar det blev. Antalet bitar var i alla fall 14554 - väldigt mycket färre än vad jag trodde innan jag började räkna. Modellen är ju ändå drygt två meter lång. Men väldigt många 1x8-bricks i väggarna och sidorna nertill gör ju mycket volym på få bitar så att säga. Drygt 300 minifigs.

IMG_1195.jpg
Här pratar en besökare med en av katamaranens designers, väldigt trevlig kille som hade en lång berättelse om hur hans morföräldrar bodde i Billund när han var liten och de hade en kompis som jobbade som designer på Lego som gav honom byggen från ide- och designstadierna. Kanske var det sant.

IMG_1194.jpg
Min sigfig bygger de sista bitarna på akterdäck...

Släng ut frågor, jag har säkert inte berättat en procent av allt som finns att säga.

Jo, jag fick bra betalt.

Joyride

Oh yeah!
Riktigt snyggt och bra utförda justeringar pga proportionerna!
Ungefär hur många bitar gick det loss på?
Instagram: joyride_bricks

Skafte

Citat från: Joyride skrivet Igår kl. 23:44Ungefär hur många bitar gick det loss på?
Jag förstår att man inte orkar läsa allt jag skriver.  ;)

14554 är svaret!

LToming

Läckert bygge och uppdrag! 
Fint med en rolig tråd med fakta och bilder också @Skafte :D 
Ltoming @ Instagram & TikTok

https://flic.kr/ps/47bEQt

Joyride

Citat från: Skafte skrivet Idag kl. 00:44Jag förstår att man inte orkar läsa allt jag skriver.  ;)

14554 är svaret!

Haha, sorry! 😣 
Instagram: joyride_bricks

Skafte

Citat från: Jemanuelson skrivet Idag kl. 09:54Wow, så häftigt! Får möjligen tillfälle att se det IRL om en veckas tid 👍
Det tror jag inte (om du inte jobbar internt med Gotlandsbolaget) eftersom den bara visades under Almedalsveckan. Dock finns det planer på att låta tillverka en plexihuv och ställa ut den i färjeterminalen i Visby, men det lär dröja.

Men kommer du hit?! Ses? Fika? Podda?  :)

Jenny242

Wow vilket bygge!  <3 Så kul att du visade upp så många bilder och skrev fina bildtexter! :)
Jenny242
Region Hufvudstaden

danielbrrssn

Så häftigt och väl uppbyggt. Roligt att få läsa det du skrev. 

Hoppas på plexiglas till den så den kan ställas ut lite mer permanent. 

Jemanuelson

Citat från: Skafte skrivet Idag kl. 10:11Det tror jag inte (om du inte jobbar internt med Gotlandsbolaget) eftersom den bara visades under Almedalsveckan. Dock finns det planer på att låta tillverka en plexihuv och ställa ut den i färjeterminalen i Visby, men det lär dröja.

Men kommer du hit?! Ses? Fika? Podda?  :)
Skickar PM på messenger!

MrUzagi

Supersnyggt ju. Det ska bli intressant att åka med en sådan till Gotland någon gång.

Magnus den store

Roligt bygge och uppdrag. Liknar förlagan.

Sååååå... är det limmat?  ;D
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Skafte

Citat från: Magnus den store skrivet Idag kl. 12:29Roligt bygge och uppdrag. Liknar förlagan.

Sååååå... är det limmat?  ;D
Nån föreslog att man kunde bygga en plexilåda runt om och fylla med sån där klar konstharts (som de gör bordsskivor av i varannan reel som dyker upp). Jag tyckte njä.

Magnus den store

Citat från: Skafte skrivet Idag kl. 12:43Nån föreslog att man kunde bygga en plexilåda runt om och fylla med sån där klar konstharts (som de gör bordsskivor av i varannan reel som dyker upp). Jag tyckte njä.

Ungefär som man gjorde med gamla tavlor en gång i tiden för att skydda målningen. Till slut insåg någon att det även finns nackdelar. En plexihuv räcker långt i det här fallet.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!