Starta rotation av en axel, kör viss tid, stanna igen ...

Startat av AndersI, 04 Juli 2026 kl. 16:33

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Citat från: mrlind skrivet Igår kl. 17:012in1 Bricking har gjort en video med ett par olika växellådor som byter riktning. Håller själv på att försöka vidareutveckla #5 för att använda till en sluss.
Kan detta ge dig någon inspiration @AndersI

Nummer 5 är ju en lösning av CopMikes problem, åtminstone i teorin ...

Den verkar lite oprecis, 17 varv åt ena hållet, 13-14 åt det andra. Driver raskt iväg och det kommer att bli krock i någon av ändpunkterna. Anders67:s lösning är perfekt - ingen drift kan förekomma.

Och inget av förslagen löser mitt problem: Extern trigg får ett hjul att snurra exakt ett varv och sedan stå still.

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Anders67

Så när du skriver "extern" är detta då tex en person som trycker på en spak eller liknande

Och något ska snurra exakt 1 varv

Frågor

Hur lång tid ska det där varvet ta i sekunder

Och är det ok att mekaniken stänger av sig själv efter exakt ett varv!

AndersI

I testfasen kan 'extern' vara en fingertryckning, i slutprodukten är det en GBC-boll som ska trigga (och rulla vidare).

Varvet får vara hur snabbt som helst, inte gärna längre än 1 sekund. Axeln som varvet sitter på kommer att gå vidare i konstruktionen, så rörelsen måste ha lite (eller mycket?) kraft, måste alltså vara motordriven.

Efter genomförd cykel måste mekanismen direkt vara beredd att triggas igen.

Egentligen är inte 1 varv väsentligt, det viktiga är att varje aktivering ger exakt N varv, samma varje gång.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Stigge72

Jag har vid något tillfälle försökt mig på något liknande, men aldrig kommit hela vägen. Dock utan "trigger". Jag vet att Akiyuki gjort en variant (som kopierats av swebrickare) där en boll fastnar och triggar mekanismen som lyfter den.

Anders67

Det där låter som för svårt för mig!
1. Så liten kraft/massa ska trigga något mekaniskt låter svårt, men hade man fått använda en mindstorm burk så kan ju den optiska sensorn trigga nästa rörelse!