Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bord för lego city

Startat av MicheleFG, Idag kl. 14:42

Föregående ämne - Nästa ämne

MicheleFG

För några månader sedan köpte jag ett laminerat bord från Horbachand. Det var 265 × 105 cm, vilket är perfekt för MILS-moduler (den förbaskade bottenplattan är ju 25,5 cm i stället för 25 cm). Jag sågade bordet i två delar för att göra det lättare att transportera och för att kunna möblera om på ett flexibelt sätt i mitt rum.

Det fungerade riktigt bra, och tanken var att köpa två till. Tyvärr verkar produkten ha utgått ur sortimentet.

Är det någon som känner till någon annan butik som säljer liknande bord eller bordsskivor? 
Vilka alternativ skulle ni rekommendera om det här bordet inte längre går att få tag på någonstans?
Allt jag har hittat hittills är antingen för smalt (1 meter) eller för brett (1,2 meter).

Jag bifogar några bilder som referens.

Alla tips uppskattas. Tack så mycket! 

Magnus den store

Jag har inget svar på din fråga men jag har ett alternativ. Köp en björkplywoodskiva från en bygghandel och be att de sågar till den i rätt dimensioner. De flesta bygghandlar med självrespekt har sågservice.

En basplatta är kanske 25,5 cm men det måttet är ointressant. När basplattor monteras ihop har de en liten luftspalt mellan varandra. Det är bra att ta hänsyn till den. Luftspalten går runt hela basplattan, även utsida.

monterade basplattor.jpg
Luftspalt mellan basplattor.

Senast jag byggde ett lekbord gick jag till en bygghandel och köpte en björkplywood för möbler. Minns inte om den var 15 eller 18 mm, men det var något av det. Det är mycket bättre kvalitet på skivan. Jag bad bygghandeln såga till den i rätt dimensioner för 4x7 basplattor. Minns inte måttet. Runt skivan monterade jag en sarg som stack upp cirka 1,5 mm över skivans kant för att hålla basplattorna på plats. Jag använde en kortlek för att anpassa rätt höjd. Slutlängden var exakt 180 cm med sargen.

Under monterade jag ihop 6 stycken Bestå-stommar tre och tre, eftersom tre skåp i rad är 180 cm långa. Reglade ihop dessa.

Satte på skivan med dubbelhäftande mattejp. Drog i några skruvar underifrån, genom reglarna, för att vara på den säkra sidan.

Mina skisser från senast.

001.png

002.png

003.png
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!