Vilken Collectible Minifigures-serie är egentligen bäst?

Startat av Magnus den store, 19 Maj 2026 kl. 20:24

Föregående ämne - Nästa ämne

CMF 1
CMF 2
CMF 3
CMF 4
CMF 5
CMF 6
CMF 7
CMF 8
CMF 9
CMF 10
CMF 11
CMF 12
CMF 13
CMF 14
CMF 15
CMF 16
CMF 17
CMF 18
CMF 19
CMF 20
CMF 21
CMF 22
CMF 23
CMF 24
CMF 25
CMF 26
CMF 27
CMF 28
CMF 29

Magnus den store

Under Zoom-mötet i måndags kväll lovordades Minifigures Serie 29. Den har sina ljusglimtar och guldkorn, men personligen håller jag inte riktigt med om superlativen. Det finns mycket jag gillar, men också sådant jag saknar. Jag ville dock inte förstöra den goda stämningen ännu en gång, så jag bet mig i tungan. Samtidigt kände jag att vi behöver gå till botten med det här i en mer organiserad form än vad Zoom kan erbjuda.

Så frågan är kort och gott:

Jag har valt att avgränsa omröstningen till de ordinarie serierna 1–29 och har därför uteslutit licens- och specialserier.

Ni har tre röster till ert förfogande. Använd dem med vishet och begrunda alternativen innan ni svarar. Dela gärna med er av era resonemang och tankar i kommentarerna!

1 - 8683.jpg
, serie 1

2 - 8684.jpg
, serie 2

3 - 8803.jpg
, serie 3

4 - 8804.jpg
, serie 4

5 - 8805.jpg
, serie 5

6 - 8827.jpg
, serie 6

7 - 8831.jpg
, serie 7

8 - 8833.jpg
, serie 8

9 - 71000.jpg
, serie 9

10 - 71001.jpg
, serie 10

11 - 71002.jpg
, serie 11

12 - 71007.jpg
, serie 12

13 - 71008.jpg
, serie 13

14 - 71010.jpg
, serie 14

15 - 71011.jpg
, serie 15

16 - 71013.jpg
, serie 16

17 - 71018.jpg
, serie 17

18 - 71021.jpg
, serie 18

19 - 71025.jpg
, serie 19

20 - 71027.jpg
, serie 20

21 - 71029.jpg
, serie 21

22 - 71032.jpg
, serie 22

23 - 71034.jpg
, serie 23

24 - 71037.jpg
, serie 24

25 - 71045.jpg
, serie 25

26 - 71046.jpg
, serie 26

27 - 71048.jpg
, serie 27

28 - 71051.jpg
, serie 28

29 - 71052.jpg
, serie 29

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

MartinD

Otroligt svårt. Fick bli 8,15,20.

8 har flera figs jag gillar. Främst Marilyn Monroe, knight, judge, maiden, Julius Caesar, cylop, kyckling.

Serie 15 är stark med bonde, drottning, faun, bear knight, clumsy guy, shark suit, och skunken som kom för första gången.

20 är mest eftersom tournament knight (raven knight) och vikingen är bland mina favoriter av alla figurer någonsin. Men även piraten, nunchucks, och några andra tillbehör såsom sköldpadda är fina. Pinata-pojken är också kul.

Verkligen svårt som sagt. Överlag tycker jag allt före serie 10 har en särskild charm (trots att 2/3 av mina röster nu råkade bli serier efter 10 ;D ).

Myko

Jag är extremt ointresserad av CMF, men jag gillar den gråa utomjordingen i serie 6 så jag la min röst där.

För övrigt tycker jag alla "djurkostymer" borde förpassas till ett utförligt bad i aceton.

God morgon!  <3

Selander

...tappade intresset efter serie 4, det blev för repetitivt på nåt sätt....sen kom Svetsaren i serie 11 som jag faktiskt köpte på BL, och sen nada.... ;D

byStfn

Jag inser ju att nostalgin spelar in en del, så med det sagt så är serie 4, min första serie som jag köpte i butik, den som vinner. Sen blev snabbt CMF mitt stora intresse och även vägen in i tyngre lego-kretsar, MOCande och slutligen Swebrick. Numera har jag alla serier kompletta (omkring 62 olika med alla varianter och varumärken), men när jakten var slut kände jag mig lite lätt mättad...

MrUzagi

Jag kom sent in i CMF-svängen (jag är ju egentligen inte intresserad av minfigs, trots att Brickset säger något helt annat :P ) och CMF 24 var den första serien jag köpte medvetet, med den bruna Classic Space. Sedan CMF 26 - Space, så klart. Sedan har det bara eskalerat därifrån och jag har nu figs från de flesta serierna.

LToming

Rolig omröstning!
Får se vilken serie som "vinner" :D
Ltoming @ Instagram & TikTok

https://flic.kr/ps/47bEQt

AndersI

Jag har varit med från början, men aldrig köpt särskilt många, fått några ibland.

Tittar jag på vilka figurer jag faktiskt använt mig av i byggen blir det 3, 6 och 10.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Tornet

Fick bli dessa för mig:

14 - Gillar det sammanhållna temat
6 - Rosa rymdtjejen är kul, liksom flera av de övriga (legionären, highlandern, alien osv)
24 - GBC-boll! ...och flera fina figurer

GustavF

Silence101

17, 22, 24.
För att det är Classic Space figurer i dom.
Annars har inte CMF varit nåt av mitt intresse.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Magnus den store

För mig har det aldrig varit viktigt att samla på en komplett serie, utan jag har mer fokuserat på vissa figurer eller bitar. I vissa fall räcker det med en (cowboy, gangster, gladiator m.m.). I andra fall har jag gått mycket målinriktat och köpt många av samma sort för armébyggnad och Classic Space.

Det finns några serier som sticker ut i min samling och det är:

• Serie 2 med den spartanske hopliten.
  • Serie 6 med den romerska legionären.
  • Serie 10 med romerska befälhavaren, Iroquois-krigaren, soldaten från amerikanska revolutionen och inte minst Mr. Gold. Med den guldklimpen kunde jag byta till mig mycket dansk plast.
  • Serie 19:s skräckriddare, med generisk torso och ben, är väldigt mångsidig. Att hjälmen dessutom kommer i en favoritfärg är ytterligare ett stort plus.
  • Serie 20 med turneringsriddaren och vikingen. Att den förstnämnda bär AIK:s färger gör honom till en given värsta fiende.

Mina röster föll slutligen på serie 10, 19 och 20.

Citat från: MartinD skrivet 19 Maj 2026 kl. 23:54Otroligt svårt. Fick bli 8,15,20.
[...]
Verkligen svårt som sagt. Överlag tycker jag allt före serie 10 har en särskild charm (trots att 2/3 av mina röster nu råkade bli serier efter 10 ;D ).

Jo, det är svårt. Det som talar för senare serier tycker jag är att detaljnivån ökat några snäpp. Första serierna hade inte ens tryck på baksidan medan det är standard idag. Nu har vi figurer där armar och ben gjuts i två olika färger och flersidigt tryck på ben och tryck på armar.

Citat från: Myko skrivet Igår kl. 09:35För övrigt tycker jag alla "djurkostymer" borde förpassas till ett utförligt bad i aceton.

Usch, nu åker kapten Kirk eller vad han heter ner acetonburken.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Cleefuzz

Serie 29 har inga figurer som är intressanta för min del så förstår inte riktigt vad som är så bra med den. Jag gillar Castle och andra historiska teman.