[MOC] Indiana Jones Hatay Heavy Tank

Startat av -DoNe-, Idag kl. 10:19

Föregående ämne - Nästa ämne

-DoNe-

"This thing belongs in a museum" skulle vara en passande kommentar till mitt senaste bygge: stridsvagnen från "The Last Crusade". Jag har nyligen förvärvat de tre Indiana Jones set som Lego släppte 2023. Även om jag inte hunnit sätta ihop dem än så kände jag att jag gärna expanderar den stundande Indiana Jones displayen. Och vad passar då bättre än en pansarvagn! Designbesluten var många i detta bygge. Bara färgen visade sig vara en utmaning. Jag ville helst bygga den i "tan" med "LBG" larvfötter men ack så begränsad min samling var på relevanta element i dessa kulörer. Det fick således bli "Dark tan" och svarta larvfötter. Sen grubblade jag över om jag skulle försöka återskapa den modell som syns i Lego Indiana Jones datorspelet, men kom fram till att det blir roligare att knåpa ihop en egen. Jag var dock inte helt lämnad vind för våg då jag 2013 byggde en Britisk Mark IV. Denna har mirakulöst nog överlevt 13 år i förvaring och jag kunde därmed kika lite på hur jag skulle gå tillväga då de båda bygger på liknande pansarvagnar. 

Konstruktionen blev följde samma princip snot-design for sidopanelerna för att skapa rätt vinkel med wedge-plates. Jag har medvetet valt att göra den något högre än den bör vara för minifigur-skala. Detta då jag ville få in en hel interiör. Ett beslut jag är nöjd med då jag tycker det gör hela modellen intressantare. Funktionsmässigt så har kanoner på vardera sida med 90° vinkel. Ett torn som kan rotera 360° med öppningsbar lucka med plats för en minifigur. Var sida har två större öppningsbara dörrar som film-modellen hade. I bakändan finns en öppningsbar lucka för åtkomst till motorn. Sedan kan hela övre delen lyftas av för tillgång till interiören. 

Totalt antal bitar förblir okänt men det är en bastant skapelse!

55267029201_e98c407ef0_b.jpg

55267424480_a64943af3f_b.jpg

55267029171_2718441ab1_b.jpg

55267263034_c6dbbd82cd_b.jpg

55267263109_68e8609f60_b.jpg

55267165158_a424170ce2_b.jpg

setoryd

This thing belongs in a museum

Ozp

Jag hade gissat att den var Olive Green