Limma Lego-modeller

Startat av Magnus den store, 03 Maj 2026 kl. 18:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Varning till känsliga Lego-byggare: här kan provokation förekomma. Moraliska och ideologiska pekpinnar undanbedes i den här tråden, men diskutera det gärna någon annanstans, tack!

Den här tråden är kopplat till ett samtal, under Klossfestivalen, den 2 maj i Partille.

Det finns tillfällen då det kan vara aktuellt att limma Lego (ABS-plasten). Jag har testat olika lim genom åren, och började med superlim (cyanoakrylat), fortsatte med aceton och senare med 2-butanon (metyletylketon) efter inrådan från en modellhobbybutik.

Aceton och 2-butanon är lösningsmedel och bör användas med stor försiktighet. Ångorna är irriterande och vid kontakt kan de också skada ögon och hud. Därför ska skyddsmask, skyddsglasögon och handskar alltid användas, och arbetet bör ske i ett välventilerat utrymme. Jag har själv alltid arbetat antingen utomhus eller på en plats med korsdrag.

Brandfarligt.png Irriterande.png
Brandfarligt och irriterande.

Superlim har den nackdelen att det tillför volym. Droppen som appliceras stelnar ovanpå ytan. Vid ett tillfälle behövde jag limma fast en skruv på sidan av en Brick 1x4. När limmet stelnat hade det pressats ut åt sidorna, och det bildades en droppe mellan två studs. Det gjorde att det inte gick att sätta fast en annan Lego-bit ovanpå. Superlim fungerar bra, men det kräver noggrant och precist arbete.

Aceton och 2-butanon reagerar på ett annat sätt. Plasten smälter och bitarna svetsas ihop när lösningsmedlet torkar. Har för mig att lacknafta fungerar på samma sätt, men med sämre bindning.

Eftersom dessa lösningsmedel varken får komma i kontakt med hud eller ögon och inte får spridas på oönskade ytor, bör appliceringen ske kontrollerat. Det enklaste är att använda små sprutor, som finns hos välsorterade hobbybutiker. Det är viktigt att redskapen tål lösningsmedel.

När jag använder 2-butanon applicerar jag bara en liten mängd på kontaktytors insida. Eftersom 2-butanon har låg viskositet rinner det lätt ut över kanten, och om det händer kan ytan bli lite ful. Kontaktytor är de ytor där bitarna hålls ihop med friktion, ibland felaktigt kallat "clutch power". Normalt har varje stud upp till fyra kontaktytor, men Brick, Round 1x1 och Plate, Round 1x1 har en kontaktyta längs hela omkretsen.

Kontaktytor.PNG
Kontaktytor på bitar som sätts ihop.

Två filmer på temat

När är det lämpligt att limma Lego?
Det kan till exempel vara när det är en utställningsmodell, som ska vara utställd under en längre period, vid ett oskyddat läge och där publiken har möjlighet att pilla på bygget. Det är inte rimligt att resa femtioelva mil, en gång i veckan för att laga ett bygge.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Joacim

Åh tack då vet jag vilket lim jag skulle använt till biskopens kräkla. Använde vanligt plast lim till denna variant.

Ps fick till mig att det ser betydligt snyggare ut på riktigt än på bilden.

Magnus den store

Citat från: Joacim skrivet 03 Maj 2026 kl. 19:59Åh tack då vet jag vilket lim jag skulle använt till biskopens kräkla. Använde vanligt plast lim till denna variant.

Kan förstå att den behöver limmas eller förstärkas med något på insidan. Vet att en del större modeller förstärks med gängstänger men då får du borra i bitarna.  :P
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Joacim

Använde technic stavar som passar, men den är lagom instabil ändå!
Skulle kanske köpt tunna gängstänger.
Ja biskopen är lite orolig när hon använder den.
Men kul att hon använder den på familjegudstjänster.

GustavF

Citat från: Magnus den store skrivet 03 Maj 2026 kl. 18:52Brandfarligt.png Irriterande.png
Brandfarligt och irriterande.
Här måste jag gå in och markera som yrkesnörd  ;D Förlåt! 

Symbolerna betyder egentligen inget alls då de inte är gällande eller godkända sen ett antal år tillbaka  ;) KIFS-symbolerna övergavs till CLP-direktivet 2017. X eller irriterande är bland annat ersatt av skadligt som anges med ! 

Tack för mig! #partykiller

PS. I övrigt intressant inlägg :)