Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tågvagnars mått

Startat av Emma, Igår kl. 11:55

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Jag försöker räkna på skala och proportioner när det kommer till tågvagnar. Nu behöver jag er klokhet i mitt tänkande!

Mitt resonemang:

Spårvidd: 1435mm
Vagnvidd: 3134mm
Vagnlängd: 22200mm

Legos spårvidd (mäts insida räl): 5 studs / 40mm

Lite grovt räknat:
En vagn är dubbelt så bred som spårvidden.
En vagn är 7 gånger så lång som bred.

Legobredd: 10 studs
Legolängd: 70 studs

Tänker jag rätt? Är det rimligt att bygga så långa vagnar? Ser inte det helt oproportionerligt ut?

Tacksam för era funderingar kring detta!
Region Mitten

Emma

Jag överväger att kompromissa och bygga 8 vidd, det känns ganska rimligt.
Region Mitten

CopMike

Min Kungavagn är 63 studs tror jag. Den rev ner stolparna i kurvorna på landskapet ;D!

RetroBricker

Jag har inte räknat på det, men 8 studs breda vagnar är nog en lagom kompromiss. 6 studs tycker jag är för tydligt smalt, men 10 studs har jag aldrig sett.

Sen tycker jag att proportionerna är det viktiga. Generellt tycker jag vagnar och många lok är alldeles för korta i förhållande till sin bredd, men samtidigt går långa vagnar med stort axelavstånd trögt i Legos kurvor.

Problemet är förstås att Legos kurvradier är väldigt långt från skalenliga. Det finns ju alternativ, men då blir utrymmet ett problem istället. Kompromisser, var ordet...
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Selander

Citat från: Emma skrivet Igår kl. 11:55Jag försöker räkna på skala och proportioner när det kommer till tågvagnar. Nu behöver jag er klokhet i mitt tänkande!

Mitt resonemang:

Spårvidd: 1435mm
Vagnvidd: 3134mm
Vagnlängd: 22200mm

Legos spårvidd (mäts insida räl): 5 studs / 40mm

Lite grovt räknat:
En vagn är dubbelt så bred som spårvidden.
En vagn är 7 gånger så lång som bred.

Legobredd: 10 studs
Legolängd: 70 studs

Tänker jag rätt? Är det rimligt att bygga så långa vagnar? Ser inte det helt oproportionerligt ut?

Tacksam för era funderingar kring detta!
Hänger mycket på vad du vill använda vagnen till...
OM den ska stå "för sig själv" som en statisk modell kan du bygga precis hur brett&långt som helst.

Ska den vara en del av ett set med lok och flera vagnar?
Ska den köras runt på räls? Legos R40 kurvor eller större tredjeparts kurvor?
Om JA på dessa senare frågor hamnar många i slutsatsen att röra sig kring 7-8 studs bredd på ekipagen, och längden beror på tycke & smak + hur löjligt du accepterar att det ser ut när långa vagnar "genar" genom kurvorna...

Ytterligare en aspekt är motoriseringen:
Ju bredare och längre desto tyngre blir det, vilket ger mer rullfriktion, särkilt i tvära kurvor. Av den anledningen bör man (enligt min åsikt) vara villig att kompromissa med längden på vagnarna.

Ska du dessutom ställa ut och köra tåget i en Lego stad med station, byggnader etc, så ska ju helst dessa också lira ihop hyggligt med tågets skala. Ju bredare/längre tåg, desto större byggnader i staden.

Personligen har jag för närvarande ett "max" på 7x48 studs på mina personvagnar. I mitt tycke är en sådan vagn en ganska rejäl pjäs, inte minst om man bygger flera stycken ser det maffigt ut. Men dessa vagnar funkar i R40 och kopplat till ett lok med dubbla standard Lego tågmotorer har tåget bra styrka, traction och fart.

Emma

Tack för era tankar!

Jag ska bygga en station där man kan växla runt vagnarna tänkte jag. Det kommer bli mycket att testa sig fram, men jag vill ha ett hum om hur stort jag ska sikta. 7x48 kan ju låta rimligt.

Om jag ska bygga hyfsat skalenligt med vagnarna blir det 20 meter driftplats... Inte rimligt. Jag skulle vilja få plats med åtminstone 10 vagnar vid plattform. Plus att jag vill kunna växla ut dessa vagnar utanför yttersta växeln. MEN, jag inser att detta inte blir ett hanterbart koncept. Så jag siktar för närvarande på att 5 vagnar ska få plats.

Vagnarna ska alltså inte gå i kurvor, men ska kunna gå i växlar.
Region Mitten

Selander

Citat från: Emma skrivet Igår kl. 19:03Tack för era tankar!

Jag ska bygga en station där man kan växla runt vagnarna tänkte jag. Det kommer bli mycket att testa sig fram, men jag vill ha ett hum om hur stort jag ska sikta. 7x48 kan ju låta rimligt.

Om jag ska bygga hyfsat skalenligt med vagnarna blir det 20 meter driftplats... Inte rimligt. Jag skulle vilja få plats med åtminstone 10 vagnar vid plattform. Plus att jag vill kunna växla ut dessa vagnar utanför yttersta växeln. MEN, jag inser att detta inte blir ett hanterbart koncept. Så jag siktar för närvarande på att 5 vagnar ska få plats.

Vagnarna ska alltså inte gå i kurvor, men ska kunna gå i växlar.
Vad kul projekt. Det låter som du har bra koll 🤗 vilket du såklart har, som jobbar med tåg 😄
Legos standard växlar är också R40, så principen att inte ha alltför långa vagnar stämmer likaväl där, som för R40 kurvor.

Räknat lite snabbt så behöver du en perrong på ca 2m för att rymma 5 vagnar à 48 studs. Lokets längd tillkommer förstås om du vill rangera hela tåget, så du behöver väl bortåt 5m spårområde i så fall. Det blir ett stort projekt. Följer med intresse 🙌👍🤞😍

pehter aka ibbe

10 studs bredd är rätt lagom, tyvärr får man tumma på längden då för att kunna köra på Lego:s räls.
En anledning till att köra på den bredden är att då kommer hjulen att hamna rätt i förhållande till sidan på loket.

Tyvärr är växlar mer krävande än en vanlig kurva, dels kräver det mer energi att passera men det är även lättare att spåra ur ifall boggies är för stela.

Har kollat på bygga en rangergård men efter att kollat hur mycket plats som det skulle krävas så nöjde jag med rundslinga och ett enklare stickspår i mina landskap :)

Det finns en sida som jag tycker är väldigt smidig när man håller på att överföra verklighet till Lego, https://studs.sariel.pl/

Jag tror att du kan ange 48 som skala om du vill köra med 7 studs bredd.
10 studs bredd hamnar ungefär i skala 38-40 som jämförelse.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Joacim

Jag följer det med spänning finns som sagt var många olika tredjepart järnvägar.
Hade du tänkt 9V eller PF/PU?