[MOC] Täckt godsvagn (littera G) + uppdaterat Hg-lok

Startat av Andrexp, Igår kl. 14:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Andrexp

G-vagnen - Sveriges vanligaste godsvagn! Det byggdes tusentals vagnar mellan 1930-talet och 1950-talet och de användes ända in på 1980-talet. Att vagnen var så vanlig gjorde att jag självklart måste ha den i min tågsamling! Det klurigaste var att lista ut hur taket skulle utformas och det tog ett bra tag innan jag kom fram till något jag blev nöjd med.  Just min vagn har grått tak, vilket G-vagnarna hade vid leverans. Senare målades många vagnar så taket blev rödbrunt

På sista bilden i den här serien syns en bild på förlagan. Bilden är tagen av mig vid järnvägsmuseet i Gävle hösten 2025. Den vagnen har rödbrunt tak men är alltså samma sorts vagn som den jag byggt.

Jag slår två flugor i en smäll och visar också några bilder på mitt nu kompletta Hg-lok. Eftersom Hg-loken ofta syntes dra på G-vagnar tyckte jag det var passande att visa upp dem tillsammans. Jag visade faktiskt upp Hg-loket här på forumet i höstas men det saknade då vissa viktiga bitar. Nu är det alltså färdigt och så här ser det ut när det är klart! För de som vill se fler bilder på det (icke-färdigställda) loket finns det här: https://swebrick.se/index.php?topic=21187.msg373631#msg373631

IMG_5521.jpg
IMG_5529.jpg
IMG_5524.jpg
IMG_5526.jpg
IMG_5530 (1).PNG

Manfred87