Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Bag End

Startat av MartinD, 06 april 2026 kl. 17:45

Föregående ämne - Nästa ämne

MartinD

"In a hole in the ground there lived a hobbit. Not a nasty, dirty, wet hole... it was a hobbit-hole, and that means comfort"

Fellowship of The Ring har en särskild plats i mitt hjärta, och jag är nog inte den enda som vill bo i The Shire. Att bygga Bilbos hus har länge varit i tankarna och sommaren 2024 påbörjades detta projekt.

Bygget var egentligen fullständigt efter 3-4 månader, men då jag stressade fram det blev jag aldrig riktigt nöjd. Vissa delar av bygget var jag absolut nöjd med, särskilt basen. Men hela översidan med kullen kändes oproportionerlig och jag ångrade valet av färger på huset. Kände även att det fanns för lite växtlighet. Det blev helt enkelt inte som jag tänkt. Jag visste inte riktigt om jag orkade/ville fota bygget just då och i brist på både bitar, pengar, och motivation fick den samla damm i några månader.

På stora eventet 2025 fick den dock följa med till Partille. Samma vecka hade LEGO släppt sin officiella "The Shire". Jag var inte överdrivet förtjust i själva setet, men desto gladare för macaroni-tiles med tryck på. De var verkligen precis vad jag drömt om till mina fönster och till dörren. Även klistermärket "no admittance except on party business" till skylten på grinden var något jag saknat.

Där i Partille kom inspirationen att återvända till bygget. När jag ändå lagt ner hundratals (?) timmar kunde jag lika gärna fortsätta! När priserna på bricklink hade svalnat införskaffades bitarna, och sommaren 2025 rev jag hela översidan (inkluderat trädet) och påbörjade Bag End V2.

Vad som var tänkt att vara ett mindre projekt sträckte sig över närmare 2 år, men jag är verkligen tacksam att jag återbesökte bygget och tog min tid för att till slut bli nöjd. Äntligen är bygget fotat och det är med stor lättnad jag mentalt avslutar Bag End. :)

bag end flickr.jpg

CopMike

Så himla fint byggt Martin <3! Supermaffigt träd (y)!

MartinD

Kanske kan vara lämpligt att visa hur det såg ut 2024 också :D
Fotat av BrickOzp på flickr

bag en.jpg

danielbrrssn

Det är stor skillnad. Fantastiskt bra byggt. Älskar trädet. 

Godtfred

MrLaago

Mycket fint bygge , bra jobbat! Trädet i båda versionerna är så snygga, det saknas så i Legos version! 

Fint att bygget fick en andra chans och utvecklas.  (y)

MartinD

Citat från: CopMike skrivet 06 april 2026 kl. 17:47Så himla fint byggt Martin <3! Supermaffigt träd (y)!
Citat från: Godtfred skrivet 06 april 2026 kl. 18:02Vackert!
Tack <3

Citat från: danielbrrssn skrivet 06 april 2026 kl. 18:01Det är stor skillnad. Fantastiskt bra byggt. Älskar trädet.
Glädjer mig verkligen att man ser skillnaden :)

Citat från: MrLaago skrivet 06 april 2026 kl. 18:11Mycket fint bygge , bra jobbat! Trädet i båda versionerna är så snygga, det saknas så i Legos version!

Fint att bygget fick en andra chans och utvecklas.  (y)
Det var fint skrivet, det fick en andra chans liksom ;D
Legos träd var verkligen trist. Finns en kille på rebrickable som säljer relativt enkel förbättring av trädet. Verkligen som dag och natt!

Silence101

Riktigt snyggt. Gillar alla dessa blommor utan att det blir för mycket. Huset blev snyggare med den nya dörren. Trädet blev också snyggare när det fick lite mer höjd. Där skulle jag vilja bo. Kan Gandalf få plats så kan jag få plats. 😄
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

MartinD

Citat från: Silence101 skrivet 06 april 2026 kl. 19:51Riktigt snyggt. Gillar alla dessa blommor utan att det blir för mycket. Huset blev snyggare med den nya dörren. Trädet blev också snyggare när det fick lite mer höjd. Där skulle jag vilja bo. Kan Gandalf få plats så kan jag få plats. 😄
Tack så mycket! Första trädet var kul idé att genomföra, men sen kom jag på att riktiga träd ser kanske inte direkt ut sådär ;D

Studley Heinsbergen

Briljant bygge.

Och vilken ljussättning! :)

LToming

Så läckert Martin :D 
Ltoming @ Instagram & TikTok

Gideon

Imponerande att hålla i och hålla ut och utveckla ett bygge när Lego släpper ett set, istället för att som de flesta av oss ge upp och gå vidare till nåt annat när det kommer ett set "ivägen".
Kul också att få se skillnaden på v1 och v2 och tydligt se hur bygget (och dina färdigheter som byggare?) utvecklats!
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Bokeslundsparken

Supersnyggt, bra beslut att uppgradera! Trädet är verkligen snyggt med bra blandning av olika element!
In vino veritas.

Frike

Fantastiskt bygge! Jag såg den första gången i Göteborg förra året, väldigt roligt att se hur det hade uppgraderats till Örebro i år. :) 

Sollan

Jag är väldigt förtjust i trädet! <3