Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Helvetesgapet

Startat av MrLaago, 04 april 2026 kl. 22:17

Föregående ämne - Nästa ämne

MrLaago

Ronja Rövardotter var en stor favorit när jag var liten och jag såg filmen massvis med gånger. Dock spolade vi förbi den läskiga inledningen med vildvittror och åska! Idag fixar jag att titta på det  ;D 

Jag har länge tänkt på att bygga något ifrån filmen och borgen. Här blev det en del, nämligen helvetesgapet och scenen när Ronja och Birk har hoppat över gapet fram och tillbaka tills Birk trillar ner. 

Min tanke var att fånga det kritiska ögonblicket då Birk sträcker sig efter repet som Ronja sickar ner till honom. 

Hade med bygget till Örebro och fick möjlighet till fotografering nu efteråt. 

IMG_5654.jpgIMG_5652.jpgIMG_5648.jpgIMG_5644.jpgIMG_5643.jpgIMG_5640.jpgIMG_5639.jpgIMG_5638.jpg

LToming

Underbart byggt och fint fångat med kameran. 
Älskar detaljen med svettdroppen i Birks panna och växtligheten på borgmuren
Ltoming @ Instagram & TikTok

Anders67

Underbart bygge och kul att ha sett det i wip skede och nu i örebro färdigt, så bra det blev

Daylight

Snyggt klossat (y)

MrLaago

Citat från: LToming skrivet 04 april 2026 kl. 23:52Underbart byggt och fint fångat med kameran.
Älskar detaljen med svettdroppen i Birks panna och växtligheten på borgmuren
Tack! Ja det är roligt att försöka fånga olika vinklar med kameran  :)
Kul att du såg det! Det var ingen som kommenterade svettdroppen under utställningen då den inte är lätt att upptäcka. 

MrLaago

Citat från: Anders67 skrivet 05 april 2026 kl. 01:26Underbart bygge och kul att ha sett det i wip skede och nu i örebro färdigt, så bra det blev
Tack Anders! Ja det är väldigt stor skillnad från hur det såg ut när du var här till det färdiga. Rolig och jobbigt med byggprocessen  ,:) ;D

Citat från: Jemanuelson skrivet 05 april 2026 kl. 08:09Mycket snyggt och trevligt bygge 👍👍
Tack så mycket!

Citat från: Daylight skrivet 05 april 2026 kl. 10:16Snyggt klossat (y)
Tack!

JontaD

Riktigt fint bygge Olof!
Fina detaljer och kul med hisorien bakom. Kommer du fortsätta bygga händelser från filmen?
Tycker det är roligt och vanligt att man vill klossa saker kopplat till barndomen!

MrLaago

Tack @JontaD  :) 
Jag vet inte om det blir något mer. Har haft denna tanken länge så det var skönt att få ut den!

Ja oavsett var det kopplas till så är det roligt att få veta lite mer kring historian bakom. 

MartinD

Snyggt! Och fint fotat med bra vinkel och ljus  :)

MrLaago

Citat från: MartinD skrivet 06 april 2026 kl. 14:51Snyggt! Och fint fotat med bra vinkel och ljus  :)
Tack Martin  :D