Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Layout Swebrick'26

Startat av KlaraBella, 03 April 2026 kl. 15:53

Föregående ämne - Nästa ämne

KlaraBella

Till Swebricks stora event i Örebro den 28-29 mars byggde jag och @Bowlerman72 layouten i Lego. Den använde vi främst för er utställare, att visa er vart ni fått er plats i arenan, men den fick stå kvar i utställningen under hela helgen vilket uppskattades av besökarna också.

IMG_20260403_130409.jpg

Så hur gick det här till?
Som layout ansvarig för detta event hade jag fått en ritning över Conventum Arena som printades ut i jättestort format. Jag hade en tanke om att göra små lappar som motsvarade bord för att pussla ihop på pappers-ritningen innan den skulle matas in digital i datorn. Bowlerman72 kom på idén: "varför inte bygga den i Lego?".

Sagt o gjort så byggde vi upp arenan, byggde små bord/bordskombinationer enligt de anmälningar som kommit in och försökte ta hänsyn till allas önskemål när vi placerade ut dem. Det var skoj och tankarna vandrade vidare till att snygga till bygget och ta med det till eventet.

Väl på plats, så fick vi göra lite justeringar, så även i bygget  :)  Bilden ovan är efter alla justeringar.

En stud motsvarar 60 cm, varje sektion fick en egen färg och egen bokstav. Platsnummer består av sektionens bokstav samt ett löpnummer. 
IMG_20260403_130834.jpg  IMG20260403125449.jpg
Vi använde oss av maskeringstejp på 1x2 tiles och handskrev platsnumren.

Vita platser i layouten markerar att det är ett CB. Här har vi CopMike vid CB Korv Kiosk:
IMG_20260403_130723.jpg

Vid informationsdisken stod bl a Bricks by Jesper och delade ut "gottepåsar" till utställarna. Bredvid placerades CB Tavlan (inte samma motiv som den riktiga men "man tager vad man haver")
IMG_20260403_130914.jpg

Utställarna fick köra in på lastgatan, där de packade ur bilen:
IMG_20260403_130447.jpg

Precis innanför så stod jag och Bowlerman72 med denna layout och hjälpte utställarna att hitta sin plats i arenan:
IMG_20260403_130630.jpg

GBCn var stor, många bollar på villovägar under dagarna:
IMG_20260403_130953.jpg

Under dagarna smög det in lite andra element i layouten (spaceman, pirat, litet stark tower mm), här en simfot:
IMG_20260403_131115.jpg

Gröna bricks i väggarna märkte ut nödutgångarna och här sitter hjärtstartaren:
IMG_20260403_131655.jpg

Rulltrappa för att ta sig vidare till Klossfestivalen:
IMG_20260403_131543.jpg

Ordningsvakten såg till att ingen besökare tog sig in före öppning:
IMG_20260403_131442.jpg

Kön var lång:
IMG_20260403_131230.jpg

En besökare trodde hon var sen och kommer springandes runt hörnet:
IMG_20260403_131334.jpg

Vi hade gjort iordning markeringar för tävlingsansvariga att placera ut i layouten:
IMG_20260403_131831.jpg

Det hände en grej...en utställare fick stanna utanför den yttre lastporten vid ankomst i väntan på att få komma in på lastgatan. Sen ville inte bilen starta igen. Härliga medlemmar hjälptes åt att knuffa in bilen på lastgatan, och där fick den stå till lördagen. Först fanns hopp om att en reservdel som införskaffades skulle lösa problemet. Men tyvärr... Här ser ni bärgningsbilen backat in på lastgatan för att hämta bilen:
IMG_20260403_134525.jpg IMG_20260403_134621.jpg
(Bowlerman72 - MOD av set från middagen)

danielbrrssn

Härlig berättelse och bra och informativt byggt. 

Tack för fint bemötande när vi kom!

Godtfred

Vilket drama jag missade! Fint byggt - även undertecknad som självaste jultomteskelettet...  ;)

LToming

Så fint och väldigt roligt att layouten levde och utvecklades under hela utställningen.  <3
Ltoming @ Instagram & TikTok

https://flic.kr/ps/47bEQt

Illuwatar

Kan säga att den 3D-kartan gjorde det mycket enklare att hitta runt på utställningen. Mycket bättre än någon ritning man måste kolla på via mobilen. Hoppas denna idé lever vidare till framtida utställningar.

För övrigt - bilen försvann redan på fredagen... Problemet visade sig vara ett relä för bränslepumpen som bestämde sig för att ge upp precis vid infarten. Tur att den inte dog halvvägs - det hade blivit jobbigt på riktigt. Och ett stort tack till de som hjälpte mig hem. (y)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Jenny242

Riktigt fint byggt! Och så lätt att hitta sin plats när man sett var man skulle stå på denna kartan. Fantastiskt rolig idé!  <3
Jenny242
Region Hufvudstaden

Myko

Det här var väldigt bra! Jag hade fått en tjuvtitt och förberett något!

V.L.flower

Vi pratade lite om att den skulle få en plats på eventet. Och jag tänkte, självklart! Det är ju en karta på AFOL-språk ;) . Så bra.  :)
I Love Studs
https://konstnarviolalindell.se
insta: konstviolalindell

CopMike

Så bra fixat och tack för storyn runt den <3!