[MOC] Ånglok med persontåg

Startat av Andrexp, 18 Februari 2026 kl. 12:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Andrexp

Här kommer ytterligare ett av mina tågbyggen! Ångloket är inspirerat av SJ S5 (f.d. BJ Y3). Jag skriver "inspirerat" eftersom min ambition aldrig varit att avbilda loket 100% korrekt. Man kan säga att jag har tittat på bilder av S5 och utgått från dem men tagit mig friheter där tillgängliga bitar eller byggkunskap brister. Jämför man med bilder på förlagan finns det därför flera skillnader, men jag är nöjd ändå. Det är ett trevligt tanklok som kan användas för till exempel växling eller lokaltåg. Bäst av allt är att det är motoriserat, men det är trångt där inne i ångpannan....

Personvagnarna är identiska och är baserade på de vagnar som SJ införskaffade på 1940-talet. Jag har inte utgått från någon särskild littera eller klass utan snarare försökt fånga de designer som 40-talsvagnarna har gemensamt, till exempel att vagnarna blir smalare vid dörrarna. För övrigt är dörrarna öppningsbara och det finns dessutom dörrar inuti vagnen (om än väldigt enkla sådana). Sittplatser finns också men i övrigt saknas inredning. 

IMG_5153.jpg
IMG_5156.jpg
IMG_5155.jpg
IMG_5157.jpg
IMG_5167.jpg
IMG_5159.jpg
IMG_5160.jpg
IMG_5161.jpg
IMG_5162.jpg
IMG_5163.jpg
IMG_5166.jpg

MrUzagi

Stiligt, och igenkänning på vagnarna. De var väl i drift rätt länge, eftersom jag minns att jag åkt i dem själv på 70-80-talet. Om det inte bara var snarlika vagnar då.

Andrexp

Citat från: MrUzagi skrivet 18 Februari 2026 kl. 13:02Stiligt, och igenkänning på vagnarna. De var väl i drift rätt länge, eftersom jag minns att jag åkt i dem själv på 70-80-talet. Om det inte bara var snarlika vagnar då.
Tack! Jag har för mig att de användes fram tills 80-talet så det är mycket möjligt! De är dessutom väldigt vanliga i de veterantåg som rullar i nutid  ;)

FredrikLarsson

Nyfiken på hur väl den tar kurvor?

Andrexp

Citat från: FredrikLarsson skrivet 28 Februari 2026 kl. 17:00Nyfiken på hur väl den tar kurvor?
Det är absolut inga problem att ta R40-kurvor! Löphjulen och buffertbalkarna i fram och bak är separata enheter och sitter ihop med resten av loket med en rörlig liftarm-anordning ungefär som på loket i set 79111 (Constitution train chase).  :D

V.L.flower

I Love Studs
https://konstnarviolalindell.se
insta: konstviolalindell