Bricks & Games Göteborg, 3-4 oktober 2026

Startat av Dgustafsson13, 05 December 2025 kl. 21:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Ihoplänkade händelser

• Bricks & Games
    –
    Mölndal, Göteborg

Tunnan

Citat från: Magnus den store skrivet Igår kl. 19:58Att kombinera event tror jag är en bra nyckel till större framgång. Jag hoppas att vi kan göra något liknande på våra event.

Var det lågt deltagarantal på utställare överlag eller bara Swebrick-uställare? Hur många fler utställare/bord hade fått plats?
10 swebrick och tre externa utställare och med lite plannering plats för 2-3 gånger så många om de hade velat komma. 
Det va ju även mycket annat som hade plats i hallen med oss som företag mm. 

Magnus den store

Nu har jag läst Davids inlägg och tänkte dela några reflektioner från min sida. Ta inte detta som kritik, @Dgustafsson13 , utan snarare som några råd i all välmening. Jag har inga elaka avsikter. Tvärtom tycker jag att det vore roligt om eventet kunde växa och locka fler utställare framöver.

En sak jag tror skulle kunna hjälpa är att annonsera eventet flera gånger. Att gå ut med information tio månader i förväg är förstås bra, men jag tror inte att man kan räkna med att ett inlägg räcker hela vägen fram till eventet. En påminnelse inför sista anmälningsdag är självklart bra. Om det fortfarande finns gott om platser kvar kan man också göra ytterligare ett inlägg och helt enkelt berätta det. Det behöver inte vara mer avancerat än så. Varje nytt inlägg gör dessutom att tråden lyfts, vilket ger personer som missat den tidigare en ny chans att upptäcka eventet.

Jag tror också att ett enkelt anmälningsformulär skulle kunna sänka tröskeln. Google-formulär är trots allt ganska vanligt i Swebrick-sammanhang. Det används exempelvis av Klossfestivalen, Kloss på Kloss och Swebricks årliga event. Det behöver därför inte vara något konstigt eller komplicerat för utställaren.

En annan sak är tidpunkten för sista anmälningsdag. För Bricks & Games-eventet som planerades till 1–2 november 2025 var deadline för ansökan 1 mars 2025, alltså åtta månader före eventet. För Bricks & Games 3–4 oktober 2026 var deadline istället 31 maj 2026, vilket är fyra månader före eventet. Som jämförelse hade Klossfestivalen i Karlsborg en deadline bara två veckor före eventet.

Personligen tycker jag att fyra månader är ganska lång tid. Fyra månader innan ett event vet jag kanske inte ens om jag kan delta, och ännu mindre hur stort mitt bygge kommer att vara vid den tidpunkten. Det gör det ganska svårt att fatta beslut om att vara med.

Sedan tror jag att själva ordvalet kan ha större betydelse än man kanske först tänker på. Jag har själv inte varit på Bricks & Games och vet därför inte vilken verkshöjd som förväntas, men jag kan ana. För mig personligen är det inget som skrämmer mig, men jag kan tänka mig att det finns personer som tittar på sina egna byggen och tänker att "det där håller nog inte tillräckligt hög nivå för att ställa ut".

För eventet 1–2 november 2025 skulle man ansöka om att vara med. När jag tittade idag såg jag att det inför 2026 års event istället räcker att anmäla intresse. Det kan kanske låta som en petitess, men språkligt tycker jag att det är en ganska stor skillnad. "Ansöka" signalerar för mig att det finns en viss kravbild och att någon ska bedöma om bygget passar in. "Anmäla intresse" känns betydligt mer öppet och välkomnande. Klossfestivalen i Karlsborg använder formuleringen "anmäla sig själv och sina byggen", vilket jag tycker sänker tröskeln ytterligare.

När förutsättningarna sedan ändras tror jag att det är viktigt att vara extra tydlig med det – och gärna upprepa det flera gånger. Det första intrycket man fick 2025 kan sitta djupare än man tror, även om förutsättningarna senare har förändrats. Har man en gång fått uppfattningen att det krävs en ansökan och att bygget ska hålla en viss nivå, kan det finnas personer som aldrig går tillbaka och läser vad som gäller inför nästa event.

Jag förstår naturligtvis att det inte finns obegränsat med plats och att någon form av gräns måste dras, men jag tror att ordval och formuleringar kan göra större skillnad än man tror. Det är åtminstone en handfull personer som har berättat för mig att de känt sig osäkra på om deras byggen håller tillräcklig nivå för att ställa ut, bland annat inför eventen i Partille Arena.

Så det jag egentligen vill säga är: gör det så enkelt och odramatiskt som möjligt att anmäla sig. Informera tidigt, men påminn flera gånger. Ha gärna en deadline närmare eventet. Sist men inte minst, använd formuleringar som får folk att känna "det här vill jag vara med på" snarare än "undrar om jag är tillräckligt bra för att få vara med".

Det här är som sagt bara mina egna reflektioner. Jag hoppas att de kan vara till någon hjälp inför framtida event.

Jag är dessutom mitt uppe i en stundande flytt. Om det inte vore för den hade jag utan problem kunnat fylla ut 3–4 bord själv. Så jag hade gärna ställt ut, men just den här gången fungerar det helt enkelt inte för mig.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

MartinD

Vilken ordsmed du är Magnus, alltså verkligen!
Du sätter helt och hållet ord på vad jag menar :)

Magnus den store

Citat från: MartinD skrivet Igår kl. 21:21Vilken ordsmed du är Magnus, alltså verkligen!
Du sätter helt och hållet ord på vad jag menar :)

Tackar, men jag måste vara lite transparent nu.  :)

Egentligen kan jag vara både kantig, barsk och ganska rakt på sak när jag skriver. Men sedan en tid tillbaka har jag en förbaskat bra 'sekreterare' som vårdar min meningsbyggnad, mina ordval och ser till att det jag egentligen försöker säga också låter som att jag vet vad jag håller på med.

Jag har döpt henne till Penny, efter Miss Moneypenny i James Bond.

Egentligen heter hon ChatGPT och Gemini.  ;D
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Dgustafsson13

Citat från: Magnus den store skrivet Igår kl. 21:11Nu har jag läst Davids inlägg och tänkte dela några reflektioner från min sida. Ta inte detta som kritik, @Dgustafsson13 , utan snarare som några råd i all välmening. Jag har inga elaka avsikter. Tvärtom tycker jag att det vore roligt om eventet kunde växa och locka fler utställare framöver.

En sak jag tror skulle kunna hjälpa är att annonsera eventet flera gånger. Att gå ut med information tio månader i förväg är förstås bra, men jag tror inte att man kan räkna med att ett inlägg räcker hela vägen fram till eventet. En påminnelse inför sista anmälningsdag är självklart bra. Om det fortfarande finns gott om platser kvar kan man också göra ytterligare ett inlägg och helt enkelt berätta det. Det behöver inte vara mer avancerat än så. Varje nytt inlägg gör dessutom att tråden lyfts, vilket ger personer som missat den tidigare en ny chans att upptäcka eventet.

Jag tror också att ett enkelt anmälningsformulär skulle kunna sänka tröskeln. Google-formulär är trots allt ganska vanligt i Swebrick-sammanhang. Det används exempelvis av Klossfestivalen, Kloss på Kloss och Swebricks årliga event. Det behöver därför inte vara något konstigt eller komplicerat för utställaren.

En annan sak är tidpunkten för sista anmälningsdag. För Bricks & Games-eventet som planerades till 1–2 november 2025 var deadline för ansökan 1 mars 2025, alltså åtta månader före eventet. För Bricks & Games 3–4 oktober 2026 var deadline istället 31 maj 2026, vilket är fyra månader före eventet. Som jämförelse hade Klossfestivalen i Karlsborg en deadline bara två veckor före eventet.

Personligen tycker jag att fyra månader är ganska lång tid. Fyra månader innan ett event vet jag kanske inte ens om jag kan delta, och ännu mindre hur stort mitt bygge kommer att vara vid den tidpunkten. Det gör det ganska svårt att fatta beslut om att vara med.

Sedan tror jag att själva ordvalet kan ha större betydelse än man kanske först tänker på. Jag har själv inte varit på Bricks & Games och vet därför inte vilken verkshöjd som förväntas, men jag kan ana. För mig personligen är det inget som skrämmer mig, men jag kan tänka mig att det finns personer som tittar på sina egna byggen och tänker att "det där håller nog inte tillräckligt hög nivå för att ställa ut".

För eventet 1–2 november 2025 skulle man ansöka om att vara med. När jag tittade idag såg jag att det inför 2026 års event istället räcker att anmäla intresse. Det kan kanske låta som en petitess, men språkligt tycker jag att det är en ganska stor skillnad. "Ansöka" signalerar för mig att det finns en viss kravbild och att någon ska bedöma om bygget passar in. "Anmäla intresse" känns betydligt mer öppet och välkomnande. Klossfestivalen i Karlsborg använder formuleringen "anmäla sig själv och sina byggen", vilket jag tycker sänker tröskeln ytterligare.

När förutsättningarna sedan ändras tror jag att det är viktigt att vara extra tydlig med det – och gärna upprepa det flera gånger. Det första intrycket man fick 2025 kan sitta djupare än man tror, även om förutsättningarna senare har förändrats. Har man en gång fått uppfattningen att det krävs en ansökan och att bygget ska hålla en viss nivå, kan det finnas personer som aldrig går tillbaka och läser vad som gäller inför nästa event.

Jag förstår naturligtvis att det inte finns obegränsat med plats och att någon form av gräns måste dras, men jag tror att ordval och formuleringar kan göra större skillnad än man tror. Det är åtminstone en handfull personer som har berättat för mig att de känt sig osäkra på om deras byggen håller tillräcklig nivå för att ställa ut, bland annat inför eventen i Partille Arena.

Så det jag egentligen vill säga är: gör det så enkelt och odramatiskt som möjligt att anmäla sig. Informera tidigt, men påminn flera gånger. Ha gärna en deadline närmare eventet. Sist men inte minst, använd formuleringar som får folk att känna "det här vill jag vara med på" snarare än "undrar om jag är tillräckligt bra för att få vara med".

Det här är som sagt bara mina egna reflektioner. Jag hoppas att de kan vara till någon hjälp inför framtida event.

Jag är dessutom mitt uppe i en stundande flytt. Om det inte vore för den hade jag utan problem kunnat fylla ut 3–4 bord själv. Så jag hade gärna ställt ut, men just den här gången fungerar det helt enkelt inte för mig.
Vet du vad, det här är otroligt uppskattat av mig att få höra, ska man vara krass har jag inte gjort överdrivet många event där jag dessutom bjuder in utställare från Swebrick, så jag känner mig själv rätt osäker i hur man gör det, så jag tackar verkligen för råden och kommer ta med det till kommande event. Alla börjar ju någonstans och det är roligt att intresset verkar finnas för eventet så då ska det ju inte falla på missförstånd och osäkerheter, det är ju väldigt olyckligt. 

Ju fler vi är som ställer ut desto roligare blir det ju för både oss och besökarna.
Hoppas vi ses på framtida event :)

Svartkrut

Nu är jag hemma och bilen är urlastad efter ett fantastiskt event. Stort TACK till @Dgustafsson13 för ett superfint event!

Jag borde verkligen sova nu då jag om allt för få timmar ska upp och åka till jobbet, men vill bara kort kommentera inläggen ovan. Jag tycker det är fascinerande att man kan uppfatta en inbjudan så olika. Det kanske inte var utformat precis som många andra event vi är vana med, men jag blev bara nyfiken och intresserad. Min anmälan var inte direkt glasklar, då jag inte ens angav vilka byggen jag tänkte ta med utan mer anmälde,att jag ville komma och ungefärlig bordsyta.

Därutöver tänker jag rent spontant bara att om man upplever något som oklart eller om man har frågor är det väl mest natirligt att ställa frågor direkt till arrangören, i det här fallet David istället för att anta att det är på ett visst sätt.

Vissa är nya medan andra gamlingar som jag har varit med i 15 år, men att ett nytt koncept är lika glasklart som ett väloljat maskineri, som förfinats över mer än ett decennium (exempelvis Klossfestivalen och Swebrickevent) känns lite hårt. Personligen välkomnar jag nya initiativ. Sedan förväntar jag mig inte att allt ska vara på samma sätt.

Med det sagt så finns det alltid utvecklingspotential på det mesta här i livet, men det blir alltid lättare om man kommunicerar innan något redan har ägt rum. För egen del hoppas jag på fler liknande event som detta och instämmer med @Kwagge om att det blev väldigt lyckat.

Dgustafsson13

En liten sammanfattning av helgen såhär efter det mesta har riggats ned ikväll.

Jag har stämt av med Anton och sammanlagt gick vi över 11.000 besökare under helgen för båda mässorna. Den exakta siffran för respektive mässa kan vi inte få förens i veckan när alla kanaler är inräknade. Men uppskattningsvis hade vi mellan 3500 och 5000 inne på Bricks&Games.
Kanske mest förvånade så var det mycket folk kvar väldigt långt in på söndag eftermiddag. Det tror jag inte någon av oss hade räknat med, varken jag, AT event eller någon från Swebrick.
Men helt klart superroligt och det fick verkligen dagen och hela helgen att gå väldigt fort trots de långa dagarna.

Vidare har event flutit hyfsat under helgen med undantag för några små incidenter.
Exempelvis lyckades Johan från AT event spränga säkringen för caféets monter inte bara en utan två gånger vid inkoppling av nya kaffemaskiner för att serva alla besökare.

Men, den stora kritiken för helgen som jag kommer lägga fram till min samarbetspartner Anton är restaurangens hantering av våra luncher och allmän service under helgen.
Jag skulle verkligen uppskatta om ni har fler synpunkter så jag kan ta med de till våra eftermöten för utvärderingen.

Nedrigget idag flöt riktigt bra mycket tack vare att ni alla var så hjälpsamma med att vika ihop era dukar och bord, så de ska ni ha stort tack för.

Allt Lego skottades upp på bara 2 timmar med 4 snöskyfflar och av någon anledning kom Per Johansson till mässan vid stängning med en sopskyffel som han lyckats sno någonstans som han även hjälpte till med.
Vid grov kontroll har vi konstaterat att mellan 300 och 400 kg Lego har lämnat arenan i små gula legopåsar.

Slutligen vill jag tacka alla som var med i år, det hade inte varit lika kul och blivit ens i närheten lika bra utan er, så hatten av till alla er som var med i helgen och gjorde den till en fantastisk upplevelse för våra besökare.

Mässan öde avgörs de kommande veckorna när kalkylerna sammanställts, men magkänslan säger absolut att vi kommer göra det igen, både i Göteborg igen men även andra orter där vi har tillgång till lokaler i samma klass.

Så, på återseende antar jag :)

Dgustafsson13

Citat från: ColA skrivet Igår kl. 14:51Hade vi fått ihop logistiken hade vi nog gärna varit med och ställt ut Blue Harvest, men man man stoppar inte in sandlådan i bilen och kör iväg för när inte ens den största släpkärran räcker längre utan vi behöver 2 släpkärror så blir det tyvärr svårt med logistiken.

Hoppas ni får toppen dagar :)
Nästa gång får du säga till så får du låna mitt släp :)
Hade varit superkul om ni ville komma någon gång med ert CB!

setoryd

Citat från: ColA skrivet Igår kl. 14:51Hade vi fått ihop logistiken hade vi nog gärna varit med och ställt ut Blue Harvest, men man man stoppar inte in sandlådan i bilen och kör iväg för när inte ens den största släpkärran räcker längre utan vi behöver 2 släpkärror så blir det tyvärr svårt med logistiken.

Hoppas ni får toppen dagar :)
Om du lämnar några av ungarna hemma kanske det ryms  ;)

CopMike

Citat från: setoryd skrivet Idag kl. 09:55Om du lämnar några av ungarna hemma kanske det ryms  ;)
Svårt att greppa men sååå många har han inte för att det skulle hjälpa ;D!

ColA

Citat från: CopMike skrivet Idag kl. 10:29Svårt att greppa men sååå många har han inte för att det skulle hjälpa ;D!
❤️❤️❤️