Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Borgbygge

Startat av Gideon, 11 juni 2011 kl. 11:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Tänkte lägga upp lite bilder jag hittade på mitt senaste bygge (som tyvärr var 2006). De var de enda bilderna jag hittade, men är rätt representativa för hur jag brukade bygga innan ett alldeles för långt uppehåll de senaste åren. Tar mycket gärna emot feedback på vad ni tycker är bra eller skulle kunna göras bättre till en annan gång!















Edit: La in mindre bilder från flickr istället för bifogade filer.

de Gothia

 :o vilken öppning på forumet!!! :)

jättesnygg borg! är lite classic-castle stil över det! från det fina 90 talet! fast i biffigare format!

jag gillar hur bra du blandat det svarta och gråa i borgen och det ser riktigt snyggt o realistiskt ut!
kanske landskapet kunde få lite mer höjd- och färg-skillnader.


nu får du se till att bli plusmedlem och vara med i bulken nästa år!! ;)

Gideon

Tackar!

Är nog mycket influerad av det tidiga 90-talets borgar, eftersom det var då jag formades som legobyggare. Sen blev det några exemplar till när Black Falcons Fortress återutgavs när den fanns (2004?), därav mängden grått och Falcongubbar.

Blandningen av det svarta och gråa hade en väldigt naturlig förklaring i tillgången på bitar som började tryta när det var dags för porttornet (som jag tvärtom mot tidigare byggde sent i bygget), men blev rätt okej ändå :)
Mycket av borgen är experiment med olika byggtekniker, det är därför ingen kurtin är den andra lik. Är nog faktiskt mest nöjd med baksidan som jag försökte ge intrycket av att vara resterna av en tidigare borg som byggts om och ut. I och med att all nyanskaffning blir "bley" så får man nog också börja laborera mer med färgskiftningar tror jag. Funderar på om inte lite

Ska definitivt vara med i nästa bulkbeställning, varför tror du jag redan är betalande medlem? ;)
Just nu tror jag att min samling främst behöver utökas med diverse varianter av mörkgrått för att kunna bygga klippor på frihand (skippa upphöjda basplattor) och mer civilt (typ medieval market village, som det nog blir fler av eftersom jag kommer ha svårt att riva den jag redan köpt). Funderar även på att börja skaffa mig lite tan för att kunna motverka "stor grå vägg-syndromet" med lite sandsten också. Gillar dock skarpt att den nya kungaborgen har en stil som passar mitt byggande, ska nog skaffa mig ett par såna också!

de Gothia

jag är likadan! formades under med flera andra underbara borgar! :)

haha vad roligt, jag bygger också alltid porttornet först! :) jag är av den meningen att man kan blanda bitarna light grey och light bluish grey, det blir mer liv i borgväggarna.

haha missa att du var betalande! :) jag fick med bulken i år med bla 300 st 4460b i dark grey som jag väntar på med spänning! :)

civila set ja, jag skaffade mycket av mina civila gubbar under den tiden det var billigt på tradera. är väldigt nöjd med mitt antal civila som jag skramlat ihop nu.

har du fler byggen på lager? :)

Stigge72

Snyggt!

Ser fram emot att se dina kommande byggen.

Det enda är väl att de stora bilderna skulle kunna göras lite mindre... typ max 800 breda...

dalle

Trevligt att se en ny borgbyggare.
Det ser lovande ut det du gjorde för fem år sedan. Du har classic-castle grunderna i dig. Du kan gärna bryta upp de grå ytorna med en annan grå som de Gothia påpekade. Husen skulle må bra av att få en grund i ex mörkare grå.

Gordonblixt

Riktigt snyggt. Gillar dom blandade gråa nyanserna i muren.

Olsson

Huvudbyggnaden påminner lite om Glimmingehus utanför Simrishamn i Skåne. Snyggt!

Gideon

Citat från: Olsson skrivet 15 juni 2011 kl. 16:35
Huvudbyggnaden påminner lite om Glimmingehus utanför Simrishamn i Skåne. Snyggt!
Tackar! Glimmingehus var helt klart en inspirationskälla, tillsammans med lite annan äldre skandinavisk befästningskonst.

Citat från: stigge72 skrivet 11 juni 2011 kl. 13:30
Det enda är väl att de stora bilderna skulle kunna göras lite mindre... typ max 800 breda...
Jag har lagt upp bilderna på flickr för att kunna visa dem i annan storlek, men hur infogar jag bilder därifrån i mitt inlägg?
http://www.flickr.com/photos/64008454@N03/5828865541/lightbox/

Gideon

Citat från: de Gothia skrivet 11 juni 2011 kl. 13:21
jag är likadan! formades under med flera andra underbara borgar! :)

haha vad roligt, jag bygger också alltid porttornet först! :) jag är av den meningen att man kan blanda bitarna light grey och light bluish grey, det blir mer liv i borgväggarna.

haha missa att du var betalande! :) jag fick med bulken i år med bla 300 st 4460b i dark grey som jag väntar på med spänning! :)

civila set ja, jag skaffade mycket av mina civila gubbar under den tiden det var billigt på tradera. är väldigt nöjd med mitt antal civila som jag skramlat ihop nu.

har du fler byggen på lager? :)
Hehe 6086 är för mig definitionen av en legoborg, den har man byggt upp många gånger med olika modifikationer :)

Jag var mycket emot att blanda in "bley" i mina byggen, men efter att ha börjat samla på mig lite sånt nu så får jag nog börja vänja mig vid att blanda in det... Ska också bli intressant att se hur de gamla och nya nyanserna av mörkgrått kan samspela. Men att få in mer liv i väggarna är helt klart ett viktigt steg tror jag. Är rätt ny på att bygga i grått överhuvudtaget, tidigare såg mina byggen mest ut som bilderna nedan.

Har varit riktigt dålig på att dokumentera mina byggen, men hittade några bilder på ett äldre bygge där man tydligt ser vissa saker som avslöjar att det utvecklats ur tidigare nämnda 6086 ;)
För övrigt ett praktexempel på en borg som byggts utifrån porttornet med de bitar som blev över efter det byggts.

Ser verkligen fram emot att samla på mig mer civila minifigs och passande bitar, då jag främst tycker om att skildra "en vanlig dag" när jag bygger. Några tips på andra teman man borde köpa lite från också?


















de Gothia

ah vad fina bilder! :) du lyckas verkligen fånga classic-castle feelingen som sagt! :) hur många 6086 har du? antar två? själv har jag tre, den sista köpte jag nästan bara för boxen som man fick med! :)

Gideon

Citat från: de Gothia skrivet 19 juni 2011 kl. 12:21
ah vad fina bilder! :) du lyckas verkligen fånga classic-castle feelingen som sagt! :) hur många 6086 har du? antar två? själv har jag tre, den sista köpte jag nästan bara för boxen som man fick med! :)
Tyvärr har jag bara en och ångrar bittert att jag inte köpte fler... Men jag har kvar orginalkartongen till den trots att jag nog bara var i 10-årsåldern när jag fick den :) Dock ordentligt ihoptejpad i de flesta ledder då den använts som legoförvaring sedan den köptes ;)

de Gothia

ah, så du har du köpt till de gul-svarta panelerna?

ja det känns som man köper igen sig nu när man har lite mer pengar än när man var liten. :) tradera var verkligen en guldgruva innan det gick bananas!! :) köpte nog en dublett av alla mina legoborgar där! :)

Gideon

#13
Jepp, de kommer från ett par st Black Falcon's Fortress (10039) när den gavs ut i "Legends-utgåva".
Hade inte varit fel om fler gamla borgar gavs ut så ;)

Men var det orginalutgåvor du hittade där då?

de Gothia

åhåjaja den fina gamla borgen! :) nej det hade varit väldigt fint om det kom ut några nygamla! :)

nån som jag dock saknar är guarded inn. :( den hade vart nåt att ha! :)

bästa dealen jag gjorde var dock som jag köpte via blocket. Helt komplett och med box för 250 kr!!!! :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.