Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Boonta Ziringa

Startat av o0ger, Igår kl. 09:12

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

"Det här skeppet är alldeles för elegant för att tillbringa sina sista dagar i Huttarnas slemmiga händer!!" – Varek Marr

Boonta Ziringa by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

Boonta Ziringa beställdes ursprungligen av ett Quarren-syndikat på Trask och designades som ett bärgningsfartyg. Efter ett våldsamt maktskifte inom syndikatet togs skeppet över av Huttarna som kompensation för en förlorad leverans. Huttarna förflyttade det till Tatooine, där det användes som en transportpråm i tjänst hos kajidic Desilijic under Hutten Jabbas styre. I kaoset efter Jabbas död köptes Boonta Ziringa från Jaworna av en lokal Tatooine-entreprenör vid namn Varek Marr. När Boba Fett tog kontroll över Tatooine och inledde en efterlängtad period av stabilitet, erbjöd Varek sina tjänster till Boba. Boonta Ziringa seglade över Dynhavet i många decennier, tills det plötsligt försvann från Tatooines planetära register.

När skeppet färdades över planetens yta använde Boonta Ziringa resurssnåla repulsorlift-drivsystem för att hålla sig svävande. Dess enorma segel fångade de heta vindarna från Jundland-öknen och drev fartyget fram i rasande fart med minimal bränsleförbrukning.

Boonta Ziringa by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

Pråmen kunde hysa en liten besättning i flera veckor, och dess modulära lastutrymmen var perfekt anpassade för att smuggla varor i Tatooines torra klimat. När skeppet stod stilla fälldes seglen ner för att minska dess profil. Boonta Ziringa var kapabel till interplanetära resor, men till priset av kraftigt reducerad lastkapacitet.

Boonta Ziringa Fold by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

Det här är mitt bidrag till SHIPtember i år. Det är mitt allra första digitala SHIP, byggt och renderat med Bricklink Studio. Det är starkt inspirerat av detta koncept av John Wallin Liberto, skapad för filmen The Creator. När jag såg hans teckning var det kärlek vid första ögonkastet — jag visste att jag måste bygga min egen version!

Jag hade stora problem med de diagonala dekalerna på seglen. Jag lärde mig att PartDesigner är extremt dålig på att hantera dekaler på stora importerade objekt, så jag var tvungen att applicera dem på små grupper och enskilda element istället. Det var fruktansvärt tråkigt och tidskrävande, men helt klart värt det! :)

Boonta Ziringa Top by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

Boonta Ziringa Side by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

Boonta Ziringa Front by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

Under byggprocessen börjar min hjärna vanligtvis visualisera slutresultatet. Jag såg det här skeppet susa fram över ett ökenlandskap likt Star Wars-planeten Tatooine. När den bilden väl hade fastnat kunde jag inte släppa den — jag var tvungen att placera skeppet i en Star Wars-miljö.

Namn: Boonta Ziringa (Boontas skugga)
Längd: 138 studs
Antal delar: 3401
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

dalle

Storartat som vanligt!

Magnus den store

Om jag inte kände igen Lego-bitarna, skulle jag undra om det verkligen är Lego.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Lähnn

Imponerande bygge!!

o0ger

Citat från: dalle skrivet Igår kl. 09:24Storartat som vanligt!

Citat från: Lähnn skrivet Igår kl. 12:47Imponerande bygge!!

Tack! 🤩

Citat från: Magnus den store skrivet Igår kl. 11:58Om jag inte kände igen Lego-bitarna, skulle jag undra om det verkligen är Lego.

Tack... tror jag? :) Jag kanske skulle nämna också att jag har tagit mig en del friheter när det gäller färgen på vissa bitar. I början höll jag mig ganska strikt till endast tillgängliga färger, men vissa sektioner av bygget såg bättre ut om jag ignorerade de reglerna, så ju längre bygget fortskred desto mer struntade jag helt i det.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Odidoma

Så många fina mjuka linjer, genialiskt som alltid. Bra byggt och bra story.

o0ger

Citat från: Odidoma skrivet Igår kl. 18:23Så många fina mjuka linjer, genialiskt som alltid. Bra byggt och bra story.

Tack så mycket!