Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Hemsjö kyrka

Startat av MarLar, 21 Augusti 2025 kl. 19:45

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Det där ser betydligt stabilare ut än konstruktionen med headlight brick!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

MarLar

Citat från: Magnus den store skrivet 02 September 2025 kl. 19:31Här är ett förslag med Tiles 2x4. Bytt ut lämpliga bitar mot vitt.
Tack. Ser stabilt ut. Tiles ska möta tiles så denna lösning borde funka. Hittade en egen variant under kvällen. Inte alls lika stabil men tillräckligt, tror jag. Se nedan.

Magnus den store

En till lösning med mindre fotavtryck. Den är en stud tjock plus utanpåliggande Tiles.

Förslag-3,0.jpg

Förslag-3,1.jpg
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

MarLar

Lite av slump hittade jag en egen lösning under kvällen. Dock var det någon av era snygga lösningar som byggdes när jag råkade se en annan variant. Satte en 2/3-brick för att få till rätt avstånd och såg då att den har öppen plupp. En bar ger nu möjligheten att variera avståndet den eller de millimetrar som behövs.

Vilken av alla varianter jag går i mål med får vi se men tack för all hjälp. Det kommer garanterat fler funderingar.

MarLar

Citat från: Magnus den store skrivet 02 September 2025 kl. 20:48En till lösning med mindre fotavtryck. Den är en stud tjock plus utanpåliggande Tiles.
Tack igen. Ska prova båda varianterna innan jag bestämmer mig och beställer vita bitar  :)

MarLar

Vi måste prata om det här att så fort ett problem är löst så dyker ett nytt upp  :(
Hörnen blir riktigt bra med nya lösningen men de stjäl yta för nästa bit och ytan som diffar behöver täckas med en stående plate. I slutändan kanske det inte syns alls...

Hursom. Stora beställningen av bitar är gjord, vilka jag hoppas ska räcka till resten av väggarna plus tornet, förutom taket.

Hela ena sidan är byggd även om bitarna troligen ordnas på annat sätt senare. Nya utmaningar väntar.

MarLar

Alla bitar har anlänt och det är dags att börja flytta det provisoriska bygget till ett mer beständigt underlag. Glad att jag fått nys om en firma som kan utföra flyttar av just den här typen.

MarLar

Äntligen lite byggtid helgen som gick. Porten har jag lagt ohemult mycket tid på i kortare stötar tidigare och nu tror jag att jag fått till proportionerna och utseendet. Insåg att jag behövde bredda kyrkan något för att få till proportionerna med de smala fönstren i förhållande till hörnen. Nöjd nu. Dessutom lite provbygge på höjden för att få ett hum om hur högt det faktiskt kommer bli. Saknas några bitar i rätt färger men det kommer...

MarLar

Tornets framsida har vuxit på sig. Även börjat experimentera lite med takets vinkel. Får väl åka till förlagan med en gradskiva i dagarna. Ögonmåttet säger nära 45. Även breddat hela bygget två studs för bättre proportioner.

MarLar

Sveriges långsammaste (?) byggare har äntligen byggt klart upp till tak. Var hittar alla tiden till stora byggen?
Mycket problemlösning på vägen. Speciellt med vinkeln på sakristian på baksidan. Nästa steg blir att välja teknik för skifferplattorna på taket. Ska göra några varianter och känna mig fram. Tornets tak får en digital förlaga då jag troligen inte har bitar att bygga en prototyp. Ser skenande kostnader framför mig...

Jesperrydhog

Snygg kyrka. 

BrickMe

Citat från: MarLar skrivet Igår kl. 15:42Sveriges långsammaste (?) byggare har äntligen byggt klart upp till tak. Var hittar alla tiden till stora byggen?
Mycket problemlösning på vägen. Speciellt med vinkeln på sakristian på baksidan. Nästa steg blir att välja teknik för skifferplattorna på taket. Ska göra några varianter och känna mig fram. Tornets tak får en digital förlaga då jag troligen inte har bitar att bygga en prototyp. Ser skenande kostnader framför mig...
Se där det går ju framåt och det är väl huvudsaken (y) . För min del så handlar just byggandet om en kreativ process (och en rofull stund) och den får ta tid. Jag sätter aldrig en tidsgräns på när det ska bli klart.

Var har du satt ribban? Man kan ju börja med att lägga plates på taket.

MarLar

Citat från: BrickMe skrivet Igår kl. 16:36Se där det går ju framåt och det är väl huvudsaken (y) . För min del så handlar just byggandet om en kreativ process (och en rofull stund) och den får ta tid. Jag sätter aldrig en tidsgräns på när det ska bli klart.

Var har du satt ribban? Man kan ju börja med att lägga plates på taket.
Du har rätt, och det är även så jag ser på det. Finns ingen ekonomisk ribba. Med all tid som läggs så ska det blir bra och snyggt. Snedställda tile 1x1 som i LOTR-seten är en variant. Alternativt 24246, tile halvcirkel. Ska även testa varannan 1x1 och 1x2 och se om det ger rätt känsla.