[MOC] HM Övningsfartyg Najaden

Startat av FredrikLarsson, 19 Augusti 2025 kl. 16:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Jesperrydhog

Citat från: FredrikLarsson skrivet 19 Augusti 2025 kl. 16:41Här kommer en skalbyggd modell av ett i Halmstad välkänt skepp. Det har hunnit vara med på en utställning och därefter står nu utlånad till Minivärlden i Ljungy över sommaren. Lite kul info nedan:

Najaden är en tremastad fullriggare byggd 1897 vid Örlogsvarvet i Karlskrona som övningsfartyg för svenska flottan. Hon byggdes tillsammans med sitt systerfartyg Jarramas, och båda användes för att träna unga sjömän i praktisk sjötjänst, segling och disciplin.
Under andra världskriget tjänade Najaden som logementfartyg för beredskapsanställda  och låg senare Torekovs hamn som hamnspärr.
Efter kriget, år 1946, flyttades den hårt åtgångna Najaden till Halmstad. I nästan 70 år låg hon vid slottskajen och blev en symbol för staden. Föreningen Najadens vänner la ned ca 50.000 timmar för att återställa inredningen.
År 2014 såldes Najaden till en norsk stiftelse och flyttades till Halden, Norge. Försäljningen väckte starka känslor i Halmstad, men i Halden lever Najaden vidare som ett aktivt kulturfartyg, deltar i marina evenemang och hålls i gott skick genom regelbundet underhåll och restaureringar.

LEGO-modell
• Antal bitar: Ca 1100
• Skala: 1:68
• Byggtid: Ca 1,5 månader

Korta fakta
• Typ: Världens minsta fullriggare
• Byggår: 1897
• Längd: 48,8m
• Bredd: 8,4m
• Vikt: 350 ton
• Besättning: 20 befäl och 100 skeppsgossar mellan 15 och 17 år
• Systerfartyg: Jarramas(med plåtskrov)
• Tidigare hemmahamnar: Karlskrona – Torekov – Halmstad – Halden
Hallands län symbolen.

Wolcker

såg den live idag, mycket snyggt!
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

MarLar

Trevligt och snyggt. Såg fartyget många gånger när jag studerade några år i Halmstad i början av 2000-talet. Kan dock konstatera att denna modell inte är från den perioden. Nissans vatten har aldrig varit så blått  ;D  

Studley Heinsbergen

Fantastiskt fint bygge! Som gammal Halmstadbo blir man ju varm i hjärtat.

FredrikLarsson

Citat från: Jesperrydhog skrivet 23 Augusti 2025 kl. 16:14Hallands län symbolen.
Augusti 2014 togs skyltarna utmed E6 ned där Najaden syns och ordet "Halmstad" är med vad jag kunnat googla fram. Nyfiken av din kommentar - har du sett fler skyltar för själva länet där Najaden är med?

FredrikLarsson

FredrikLarsson

FredrikLarsson

Citat från: MarLar skrivet 23 Augusti 2025 kl. 22:31Trevligt och snyggt. Såg fartyget många gånger när jag studerade några år i Halmstad i början av 2000-talet. Kan dock konstatera att denna modell inte är från den perioden. Nissans vatten har aldrig varit så blått  ;D 
Haha!
Nej det är nog så!
Tack :-D

FredrikLarsson

Citat från: Studley Heinsbergen skrivet 24 Augusti 2025 kl. 11:11Fantastiskt fint bygge! Som gammal Halmstadbo blir man ju varm i hjärtat.
Jättetack!
Kommer ju aldrig få riva den så länge jag bor i Halmstad så att säga (inte för att jag vill) ^_^
Trevligt samtalsämne här hemma - står i glasvitrin vid matbordet.

-DoNe-

Ett förstklassigt bygge!

FredrikLarsson

Jenny242

Stort grattis till månadens bygge! Mycket välförtjänt! 🎉 <3 :)
Jenny242
Region Hufvudstaden

FredrikLarsson

Citat från: Jenny242 skrivet 13 September 2025 kl. 09:43Stort grattis till månadens bygge! Mycket välförtjänt! 🎉 <3 :)
Tusen tack!
Jag blev jätteglad!

V.L.flower

Grattis till månadens bygge. Ett bygge jag tycker man inte ser så ofta, om man tänker på motivet, ett "modernt" skepp. Och såklart bekant  ;) om man tänker geografiskt.
I Love Studs
https://konstnarviolalindell.se
insta: konstviolalindell