LEGO® Account integration Insiders- Bricklink höst 2025

Startat av CopMike, 26 Juni 2025 kl. 14:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Klas Almqvist

Försökte få med brickbank men den tokvägrade så det fick bli Almqvist som den godkände nu men kanske inte senare vid införande tillfället.

Stork

Brick After Brick: Back on Bricklink!

Klas Almqvist

Citat från: Stork skrivet 27 Juni 2025 kl. 08:09Det var bättre förr...

Ja ALLT var bättre förr. (y)

Jag är så gammal så jag vet det.

Gideon

Jag hade inte orkat byta från det automatgenererade namnet hos Lego tidigare, men på andra försöket lyckades jag nu byta från ÄradeSockrigBubbla till samma som på BrickLink, Skelleftejonas. (Måste ju hålla hårt på sin härkomst även i exil långt söderut nere i Dalarna)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

RetroBricker

Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

CopMike

Mitt var tydligen fel enligt CPU: men efter överklagande så fick jag byta från CaptainCasualOtter till CopMike ;D!

Illuwatar

"Illuwatar" tyckte Legos AI att det kunde användas till olagligheter... Manuell hantering godkände det dock, så allt är nog okej.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Stork

Nu läste jag på Facebook att man inte kommer få ha "Brick" i sitt butiksnamn...
Vet inte om det stämmer, men det blir ju lite trist för min butik  ;D
Brick After Brick: Back on Bricklink!

CopMike

Citat från: Stork skrivet 28 Juni 2025 kl. 20:57Nu läste jag på Facebook att man inte kommer få ha "Brick" i sitt butiksnamn...
Vet inte om det stämmer, men det blir ju lite trist för min butik  ;D
@Stork På Bricklink skriver dom att Brick funkar men inte Bricks ::)

Klas Almqvist

MrUzagi

Det känns ärligt talat lite larvigt. Det är väl inget varumärkesskyddat med orden "brick" (med eller utan "s") "bank" m.m.

Jag förstår tanken bakom att ha ett inloggningssystem, det finns många poänger med det. Men Bricklink är inte för barn och har aldrig varit för barn, så att sätta samma namnregler som sina sidor som mer uttryckligen är för barn och göra allt mer barnanpassat känns som fel väg att gå. Väldigt många har haft samma användarnamn i många år utan bekymmer, så varför TLG ska in och peta i sånt förstår jag ärligt talat inte. Om man är känd under ett visst namn så sabbar namnbyte en hel del faktiskt när man inte längre känner igen namn på folk. Dessutom har många en identitet som de associerar med sitt användarnamn.

Det vore en sak att behöva välja ett annat namn när man kommer som ny person, men att tvingas ändra namn efter många år känns mycket tråkigt. Det lär finnas både en och annan som lägger av med Bricklink för det här. Kanske inte många, får man hoppas.

Jag har inte behövt byta namn i alla fall än (ta i trä). Jag bytte det automatgenererade namnet på Legos hemsida till samma jag har här och på Bricklink när det gick att göra. Men skulle jag tvingas vara någon annan så lär jag undvika både Lego och Bricklink ett tag.

Det är Lego som äger systemen så de får absolut göra som de vill. Men det gäller även mig, även om det inte är mycket mer jag kan göra än att att gnälla och låta bli att använda deras tjänster.

MrUzagi

Citat från: Klas Almqvist skrivet 28 Juni 2025 kl. 21:10Jag kunde inte registrera Brick eller bank.

Som butiksnamn? Jag trodde inte det behövde ändras just nu i alla fall.

Klas Almqvist

Citat från: MrUzagi skrivet 28 Juni 2025 kl. 21:39Som butiksnamn? Jag trodde inte det behövde ändras just nu i alla fall.

Nej som inloggnings namn och användarnamn på LEGO

CopMike

MrUzagi

En annan sak jag funderat över. Hur gör de kopplingen mellan Lego och Bricklink? Är det bara Nickname så är det extremt bräckligt.

Ponera att någon har ett Nickname på Lego som råkar matcha någon annans användarnamn på Bricklink, som samtidigt inte är så aktiv och har missat informationen. Om det är enbart Nickname hos Lego som bestämmer vilket konto som ska kopplas till Bricklink så kommer nu två olika personers konton slås ihop, och en av dem blir av med hela sitt Bricklinkkonto och identitet.

Ponera nu att någon gör detta med medvetenhet och mål att kapa någons konto/butik. :-X

Sedan är det hela grejen med butiksURL som baserar sig på användarnamn. Om man behöver byta användarnamn på Bricklink så ändras även URLen till butiken.

Det börjar finnas många trådar på Bricklinks forum där folk protesterar att behöva ändra användarnamn som de haft i många år, en del så länge som 20+ år, då det är en del av deras digitala identitet. För att inte tala om de som behöver ändra butiksnamn m.m. och har momsregistrerade företag med samma namn och nu behöver ändra hos IRS/Skatteverket/motsvarande beroende på land.

Fortfarande inga svar på någons frågor från något offiellt håll som jag sett.