Mäta Modulex Slopes

Startat av MagFors, 08 juni 2025 kl. 17:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

Har du ritat in Mx1618? 2.5mm hög, samma höjd som platesen. Användbar bit som borde finnas i LEGO också...

MagFors

Linjen från bakändan till fronten borde vara rak, om båda har samma slope 1:6
Nån av de tre punkterna stämmer inte, eller är mitten högre?

Image 001.png

Godtfred

Det är samma vinkel på bitarna, 1:6.
Du har missat att det finns toleranser i mätningarna och mellan individer. Dessutom har bitarna litet spel mellan sig för att inte skava mot varandra, precis som alla vanliga systembitar. Tex är de här bitarna ca 60um för korta, 9,94 och 19,94mm. Se bilden.

magnifier_20250617_161305.jpg

Tex en 3001:a är ju bara ca 15,8 x 31,8mm stor.

Hur man ska avrunda måtten i en cad-modell på bästa sätt kan inte jag svara på.

MagFors

Även om jag "krymper" bitarna, förändrar det inte vinkeln på top ytan.
Om du är säker på 1.5 och 6.5mm får jag förändra höjden "mellan" bitarna.

Godtfred

Citat från: MagFors skrivet 17 juni 2025 kl. 18:17Även om jag "krymper" bitarna, förändrar det inte vinkeln på top ytan.
Om du är säker på 1.5 och 6.5mm får jag förändra höjden "mellan" bitarna.
Håller inte med, men det är ok, vi tänker säkert olika. Att trimma genom att ändra "mitthöjden" låter som en bra lösning.

MagFors

Image 002.png

Alla delar från den ursprungliga zip-filen är nu omskalade, omarbetade och uppladdade till Part Tracker.
Jag skapade en ny sammanfattningssida här, som speglar den ursprungliga referenssidan som Chris Dee skapade.

Tack till Godtfred, och David Manley på LDraw forumet, för hjälpen med mätningarna.

Nu behöver vi några färgkoder.

Godtfred

Kan kolla mot en NCS-palett om det är önskvärt. Men vilket färgsystem skulle vara det ideala?

shiftaltcmd

NCS eller Pantone är mitt förslag. Om du redan har en NCS karta så kör på det. Pantone-kartorna är rejält dyra.
De färgerna går sen att översätta till valfri RGB eller CMYK. RGB för skärm och CMYK för tryck.
Om färgerna ska översättas till RGB eller CMYK så kom ihåg att ange vilken. sRGB, AdobeRGB, ProPhotoRGB, europeisk eller amerikansk cmyk eller nåt annat.
Jag bifogar färgrutor (swatches) med Pantone och NCS, funkar i alla fall med Adobe Illustrator. Osäker på hur korrekt NCS-färgerna är men det var vad jag kunde hitta nu.

MagFors

Config-filen med färgkoder för LDraw använder en hexadecimal RGB-kod

Citat0                              // LEGOID  26 - Black
0 !COLOUR Black                                                CODE    0  VALUE #1B2A34  EDGE #808080
0                              // LEGOID  23 - Bright Blue
0 !COLOUR Blue                                                  CODE    1  VALUE #1E5AA8  EDGE #333333
0                              // LEGOID  28 - Dark Green
0 !COLOUR Green                                                CODE    2  VALUE #00852B  EDGE #333333

Godtfred

Ok, misstänkte det. Tänker inte försöka ge mig på en sådan subjektiv konvertering.

shiftaltcmd

Citat från: MagFors skrivet 21 juli 2025 kl. 09:45Config-filen med färgkoder för LDraw använder en hexadecimal RGB-kod

Finns det nån uppgift vad LDraw använder för sorts RGB?

MagFors

Citat från: shiftaltcmd skrivet 21 juli 2025 kl. 13:28Finns det nån uppgift vad LDraw använder för sorts RGB?
Med risk för att jag kan för lite om RGB färger, tror jag att svaret är 24-bitar RGB.

Om jag hade nått att jämföra med, riktiga bitar, skulle jag börja leta här:
https://www.rapidtables.com/web/color/RGB_Color.html

Några av Modulex färgerna letade sig in i Fabuland.
https://www.newelementary.com/2019/05/colours-used-lego-fabuland-theme.html

Och nytt i år är en återkomst av Ochre Yellow
https://www.newelementary.com/2025/05/parts-review-june-2025-lego-friends-sets.html#color

Godtfred

Han menar vilken färgrymd som används. Gissar på sRGB som är det normala för icke-proffs. (berättar alltså vad en hexkod ska visa för färg på skärmen)

shiftaltcmd

Precis, det är färgrymden som berättar om det är "äpplen" eller "päron".
Bitarna är antalet varianter. Varje färg får 8 bitar vilket blir 256 steg/varianter. 256 steg av vardera Rött, Blått och Grönt. 8 + 8 + 8 = 24 bitar.
En 10-bitars kamera eller TV får då fler varianter, skillnaden mellan varje steg är mindre. Men de yttersta värdena är desamma, ingen färg eller maximal färg. Det är färgrymden som anger de yttersta värdena.

Jag tog färgvärdena från inlägget en bit upp och fick detta:
Den översta raden är med sRGB och den nedre med ProPhotoRGB. Övre raden känns mer "rätt", i alla fall på min skärm. Men det är ju en bit kvar till exakt rätt.

MagFors

Håller med, den översta raden känns mest rätt.
"Hellre nästan rätt, än helt fel."