Modulära hus vilka har du och hur har du dom?

Startat av micke, 04 Maj 2011 kl. 23:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Duchessa

Jag tar mig friheten att väcka upp den är tråden från de döda  :D

Jag insåg för några månader sedan att Legos modulhus intresserar mig mycket mer än vad Star Wars (min ursprungliga samling) gjorde. Den insikten sved ordentligt i plånboken. Nåväl. Av de 6 hus som gjorts så finns ju 3 fortfarande tillgängliga. Jag har en Fire Brigade på gång, och eventuellt också ett byte som omfattar en Green Grocer. Grand Emporium och Pet Shop får vänta några månader - de borde inte försvinna innan sommaren.

Att kunna köpa ett Cafe Corner är inte realistiskt med de priser som finns idag. (I så fall måste jag nog sälja SW-lego, och det är jag inte beredd att göra... än...). Jag tycker också att Market Street är alldeles för dyr. Så de här senaste dagarna har jag påbörjat ett nytt projekt!

Trots att jag vanligtvis är benhård på att äga både kartong och beskrivning tänker jag göra ett undantag med MS, eftersom planen är att ha alla modulhusen på en permanent display. Jag kollade på inventarielistan och gjorde nu ikväll en djupdykning i reservdelsförrådet. Oväntat mycket fanns redan hemma. Jag har också PoP-set som jag utan alltför mycket ångest har plundrat på vissa delar.

Jag skapade en önskelista speciellt för MS på Bricklink, och ikväll la jag första ordern. Jag fick ihop över 60 olika lots från en och samma säljare i Tyskland. Gick loss på 320 kr inklusive frakten. Målet är att försöka bygga en MS via egna resurser + Bricklink för under 1000 kr. Kan det vara möjligt? Är det någon annan som testat något liknande?

NielsG

En åtråvärdig tråd att genoplive.... Og holder 100% med Duschessa

Fik tag i en GG via Carl T præcis inden jul 2010 og det var starten til mit 'down fall'. CC husene er jo ganske dyre. Med hjælp fra Art Vanderlay gik jeg igang med at samle dele til CC via BL. Regningen kom vel op rundt 2500,-  da visse dele var ganske svære at finde. Senere under 2011 GE blev indkøbt via ManGio på BL. Og til sidst en FB via S@H.. 

PS må tilgå samlingen under våren.  Men så hamnar jeg i samme dilemma som Duschessa: MS er aldeles for dyr - så det bliver jo nok også via BL - og så kommer jeg også at savne specielt instruktionerne. Kan jo bare bygge den i andre farver, så kan man vel holde prisen lidt nede af den vej...

Og så saknar jag verkligen en Polisstation i serien också. Men det går inte - to huse med samme forkortning...

Carl T

Citat från: NielsG skrivet 10 Januari 2012 kl. 17:31
Og så saknar jag verkligen en Polisstation i serien också. Men det går inte - to huse med samme forkortning...

Police Department. :)

Och när vi ändå hittar på:
Royal Opera
Zoological Museum
Stock Exchange
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Skrytsson

Citat från: Duchessa skrivet 10 Januari 2012 kl. 01:23
Jag skapade en önskelista speciellt för MS på Bricklink, och ikväll la jag första ordern. Jag fick ihop över 60 olika lots från en och samma säljare i Tyskland. Gick loss på 320 kr inklusive frakten. Målet är att försöka bygga en MS via egna resurser + Bricklink för under 1000 kr. Kan det vara möjligt? Är det någon annan som testat något liknande?

Jag tror det blir väldigt svårt att få ihop Market Streets 1200 delar för under tusenlappen. Speciellt med tanke på att en ansenlig mängd av delarna är i relativt ovanliga (och dyra) färger, t ex medium blue och dark blue.

Duchessa

Citat från: NielsG skrivet 10 Januari 2012 kl. 17:31En åtråvärdig tråd att genoplive.... Og holder 100% med Duschessa

Fik tag i en GG via Carl T præcis inden jul 2010 og det var starten til mit 'down fall'. CC husene er jo ganske dyre. Med hjælp fra Art Vanderlay gik jeg igang med at samle dele til CC via BL. Regningen kom vel op rundt 2500,-  da visse dele var ganske svære at finde. Senere under 2011 GE blev indkøbt via ManGio på BL. Og til sidst en FB via S@H.. 

PS må tilgå samlingen under våren.  Men så hamnar jeg i samme dilemma som Duschessa: MS er aldeles for dyr - så det bliver jo nok også via BL - og så kommer jeg også at savne specielt instruktionerne. Kan jo bare bygge den i andre farver, så kan man vel holde prisen lidt nede af den vej...

Måske en idé til XXX 2013.... hmm værd at tænke på...

XXX är ju intressant... kan man köpa de mörkblå bitarna den vägen, månne? Jag ska inte delta själv, men det kanske finns nån här som är mutbar? :)

För övrigt skulle jag gärna se ett operahus, men det lär nog förbli en dröm.

Duchessa

Citat från: Skrytsson skrivet 10 Januari 2012 kl. 17:44
Citat från: Duchessa skrivet 10 Januari 2012 kl. 01:23

Jag tror det blir väldigt svårt att få ihop Market Streets 1200 delar för under tusenlappen. Speciellt med tanke på att en ansenlig mängd av delarna är i relativt ovanliga (och dyra) färger, t ex medium blue och dark blue.

Medium blue har jag rätt mycket av själv (jag har t ex två 5522 jag plundrat), så det är inga större problem. Dark blue, däremot... ouch. De fem dark blue arches som finns i setet går loss på en hundring styck. Jag står och väger mellan att bita i det sura äpplet, och att byta ut det mot vanliga blå bitar.....

AndersI

Citat från: Duchessa skrivet 10 Januari 2012 kl. 19:17Dark blue, däremot... ouch. De fem dark blue arches som finns i setet går loss på en hundring styck. Jag står och väger mellan att bita i det sura äpplet, och att byta ut det mot vanliga blå bitar.....

Bygg med vanliga blå först - antingen ser det OK ut, och då har du sparat pengarna, eller så ser det ut som stryk och då är det mycket lättare att motivera inköp  ;D
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Skrytsson

Citat från: Duchessa skrivet 10 Januari 2012 kl. 19:17Dark blue, däremot... ouch. De fem dark blue arches som finns i setet går loss på en hundring styck. Jag står och väger mellan att bita i det sura äpplet, och att byta ut det mot vanliga blå bitar.....
Oj! Det var dyrt  ???

Citat från: AndersI skrivet 10 Januari 2012 kl. 19:35
Bygg med vanliga blå först - antingen ser det OK ut, och då har du sparat pengarna, eller så ser det ut som stryk och då är det mycket lättare att motivera inköp  ;D
Blått blir nog väldigt avvikande med tanke på att den färgen inte överhuvudtaget verkar finnas med i setet. Däremot svart eller tan blir nog diskret och hyfsat snyggt  :)

Duchessa

Fördelen med att bygga i t ex vanlig blå är att jag har i princip alla bitar hemma redan nu. Då kan jag bygga upp och se hur det ser ut.

Jag har en liten förhoppning om att de mörkblå bitarna ska bli billigare när det produceras fler och fler set med den färgkombinationen.

Jag har kikat på bitarna som jag kommer att sakna när BL-ordern anländer, och om man bortser från de mörkblå så är det sannerligen ingen förmögenhet. Några hundralappar, skulle jag gissa.

adamski

Jag byggde Market Street genom inköp från Bricklink. Jag bytte dock ut alla Dark Blue mot svarta bitar och det såg helt ok ut. Dom vita balkongräckena var inte heller helt gratis när jag gjorde mina inköp så dessa fick också bli svarta.

Nu är mitt Market Street nedplockat och inlagt in min BL-butik. Jag har sålt en del av de ovanliga bitarna redan bl.a. de 80+ Medium Blue brick 1x4 som behövs men har säkert kvar en del tillhörande Market Street. Min butik hamnar iaf på hedrande tredjeplats på tillgängliga Market Street bitar i Europa :)

Store Name Store Location Lots (Unique) Items  Min Buy
CLICK4BRICK (616)  Slovakia 161 (145) 14,850 ~SEK 137.70
1001bricks (16157)  France 140 (140) 187,296 -
Brickdom (240)  Sweden 138 (135) 10,272 ~SEK 137.70

/adamski

Duchessa

Efter några timmars surfande på Bricklink (ja, vaddå, det är väl helt normalt  ::)) så har jag definitivt bestämt mig för att inte använda dark blue. Det är en löjligt snygg färg, men det är de bitarna som kommer att ruinera mig. 

Frågan nu är om jag ska bygga i vanlig blå eller inte? Till min förvåning har Lego aldrig tillverkat 1x8x2 arches i blått. Mycket mysko. Så väljer jag blått måste jag ha arches i annan färg.

Svart är ett alternativ, men kanske lite dystert. Rött? Rosa?  ;D

Duchessa

Förresten: om någon av er (adamiski eller nån annan) har en kartong till salu till mitt Market Street, så skicka ett PM. Jag kan tänka mig att betala rätt bra för den. Självklart gäller samma sak för instruktionerna.

bjomark77

Citat från: Duchessa skrivet 10 Januari 2012 kl. 23:36
Frågan nu är om jag ska bygga i vanlig blå eller inte? Till min förvåning har Lego aldrig tillverkat 1x8x2 arches i blått. Mycket mysko. Så väljer jag blått måste jag ha arches i annan färg.

När jag satt och räknade på att köpa lösa delar så riktade jag in mig på att ha vanlig blå, och då tror jag nog att jag såg 1x8x2 i blått.  Har för mig att det finns i bl.a. Lamborghini polisbil.

Duchessa

Citat från: bjomark77 skrivet 11 Januari 2012 kl. 00:07
När jag satt och räknade på att köpa lösa delar så riktade jag in mig på att ha vanlig blå, och då tror jag nog att jag såg 1x8x2 i blått.  Har för mig att det finns i bl.a. Lamborghini polisbil.

Japp, du har helt rätt. Jag kikade snett :) Nåja, även om jag måste köpa fem vanliga blå arches, så blir det bara en tjuga. Fem dark blue går loss på sisådär 6-700 kr....

Anna

Duchessa, Market Street har jag byggt i vanligt blått och vitt. Den ser helt ok ut i den färgkombinationen. Jag valde dock inte att bygga garaget då jag inte tycker det passar in layouten. Jag brukar dock vara dålig på att ta bilder, men får jag till det så lägger jag in en bild.

/Anna