Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Hogwarts Slott

Startat av -DoNe-, 04 December 2024 kl. 11:43

Föregående ämne - Nästa ämne

-DoNe-

Jag har sedan 2011 haft ett pågående Hogwarts-projekt. Men nu känner jag att det är dags att växla upp och faktiskt slutföra ett "komplett" slott. Min plan sedan länge har varit att ha följande byggnader: Stora salen, viadukts entrén, huvudtornet och gårdsbyggnaden som är i anslutning till huvudtornet. Hittills är viadukts entrén byggd i riktiga bitar medan resterande designats färdigt i studio.io. En stor förändring som slottet genomgått denna gången är det mycket förenklade berg-bygget. Detta är ett område som jag vanligtvis spenderar väldigt mycket tid på. Men har kommit fram till att det är en av anledningarna till att ingen version någonsin blir helt klar. Så nu har jag kapitulerat och vänt mig till LURP's. Tycker faktiskt det blir rätt snyggt. Kommer lägga till mer detaljer på bergs-delen när jag väl bygger det i verkliga bitar. Men nog om berget. Slotted i sig är det mest detaljerade jag hittills byggt. Hela slottet plus källarvåningarna kommer vara fullt inredda.

Denna gången designar jag utifrån de tre första filmerna vilket innebär att gårdsplanen framför stora salen som man är van vid att se inte är där. Istället står entréhallen där istället. 

Hogewarts Complete Photoreal.png

Hogwarts Great Hall Exterior .png

Hogwartscloseup.jpg

HogwartsInterior3.jpg

HogwartsGargoyle.jpg

Hogewarts Great Tower Exterior.png

Hogewarts Great Tower interior back.png

Här kommer också den färdigbyggda viadukts entrén. Här har jag lite modifikationer att ta tag i; som ni kan se är berget här av helt annan design. Detta skall ändras till den nya designen jag introducerat. 

IMG_7760.jpg

swemixon

Imponerande bygge! 👍🏼

-DoNe-

Joyride

Imponerande! Är det helt egendesignat i studio eller har du utgått från något?
Instagram: joyride_bricks

-DoNe-

Citat från: Joyride skrivet 04 December 2024 kl. 15:59Imponerande! Är det helt egendesignat i studio eller har du utgått från något?
Tack! Det är helt egendesignat.  ;)

Svartkrut

Bricks By Jesper

-DoNe-

Citat från: Bricks By Jesper skrivet 05 December 2024 kl. 14:51snyggt 🤩
Tackar!

Hade inte tänkt göra inredningen på gårdsbyggnaden men har svårt att hålla mig. På ovanvåningen är "Defence against the Dark Arts" klassrummet beläget. Inte helt klar än. För de som sett filmerna så ser man rätt snabbt att det inte så lilla skelettet som sitter upphängt i taket saknas. Men är utöver det mycket nöjd med bänkarna iaf!
Hogewarts Dark arts.jpg

-DoNe-

Höjde berget som stora salen står på. Gjorde mycket för helheten. Börjar klia gott i fingrarna efter att få börja beställa delar...

Hogwarts_Complete2.jpg

-DoNe-

Nu börjar det klia lite i fingrarna att faktiskt ta tag i detta bygge på riktigt. Har konstaterat att jag kommer behöva beställa drygt 15 000 delar. Med andra ord ett rejält projekt. Men försöker rättfärdiga det med att det blir mycket bra delar inför framtida byggen.  8)

ChatGPT Image 15 juni 2026 12_14_22.png

-DoNe-

Det gick inte fort men tillslut så har projektet tagit fart! Första av delarna konstrueras är stora salen samt entré-salen. 

Samtliga fönster skall ha de svarta spröjsen som syns på delar av fasaden. Jag hade helt missat beställa dessa därav är det vanligt glas i flera av fönstren som "poaceholders". 

IMG_5012.jpg

IMG_5013.jpg

IMG_5014.jpg

IMG_5015.jpg

IMG_5016.jpg

Joacim

Grymt imponerande nu vill man se resten också...🫣