Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

10350 Tudor corner modular!

Startat av Anders67, 02 December 2024 kl. 21:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Citat från: Skafte skrivet 03 December 2024 kl. 13:41Jag blir lite förvirrad, det är en pub och en sybehörsaffär OCH en urol... förlåt urmakare. Är någon av dem på andra våningen?

Men snyggt jäklar!
Svaret kan hittas i denna intervju med designersarna på New Elementary, massor av bilder!

Godtfred

Gillar stupröret på hörnet.

Anders67

Och en häftig GWP på toppen av dettaIMG_7587.jpg

janhansson

Jag undrar om resemagasin-tilen i GWP-kiosken är klistermärkad eller tryckt...

Tunnan

Citat från: janhansson skrivet 03 December 2024 kl. 18:56Jag undrar om resemagasin-tilen i GWP-kiosken är klistermärkad eller tryckt...
klistermärkad ser det ut som på bilderna likt Kiosk tilen

janhansson

Citat från: Tunnan skrivet 03 December 2024 kl. 19:15klistermärkad ser det ut som på bilderna likt Kiosk tilen

Lite synd i.s.f. för då är den nog exklusiv för GWPn

pehter aka ibbe

Nu är jag inte så intresserad av modulhusen men det här såg riktigt fint ut.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Gideon

Jag är riktigt nyfiken på hur de byggt taket och korsvirket...!

Edit: Hittade lite detaljer om taket och lite teasers om väggen här :)
https://www.newelementary.com/2024/12/designer-interview-10350-tudor-corner.html

Citat"I started with the roof design because it's the most challenging part of the building, with crazy techniques and angles. The wall is at least two modules thick.

"Tudor architecture is well known for their cross gable roofs, and steep roofs. So that was the first thing we were trying to achieve. To summarise? It's a lot of trial and error, because there were so many collision issues, especially when you have those weird overlaps and things like that, but we made it.

"Also to build it strong enough, because that was also a challenge. You can press really hard and it won't break. That was a design challenge because with the roof being so steep, inside you need to have structural support for everything, especially when you're pressing on it real hard.

"We had already, at The LEGO Group, designed a lot of half-timber walls for medieval buildings, and we wanted to add a novel technique with angled wooden beams. It was a challenge to design, but I can assure you, when you're building this, it's super satisfying. That's partly so it looks like it's difficult, but it's super satisfying to build."

Kul också att höra att det är fler än jag som börjar uppifrån med taket när man designar en byggnad :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Skafte

Mitt domkyrkotak och torn balanserade på höga stolpar i åratal innan jag kom mig för med att bygga väggar och annat oväsentligt...

AndersI

Även mitt bygge av vandrarhemmet i Örebro utgick från taket - https://swebrick.se/index.php?topic=13098.msg253527#msg253527
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Wineyard

Citat från: Gideon skrivet 04 December 2024 kl. 09:11Jag är riktigt nyfiken på hur de byggt taket och korsvirket...!

Edit: Hittade lite detaljer om taket och lite teasers om väggen här :)
https://www.newelementary.com/2024/12/designer-interview-10350-tudor-corner.html

Kul också att höra att det är fler än jag som börjar uppifrån med taket när man designar en byggnad :)
Jag blir galen. I mitt huvud går inte de tiltade tiles:en att placera så där. Borde inte de bli för höga?
Mvh puristen.

Gideon

Citat från: Wineyard skrivet 04 December 2024 kl. 22:46Jag blir galen. I mitt huvud går inte de tiltade tiles:en att placera så där. Borde inte de bli för höga?
Mvh puristen.
Nåt är lurigt med det där, inte kan de väl bara ha klämt fast tiles mellan två Slope 18 2 x 1 x 2/3 with Grille i ett officiellt set...?!
Flickr   Instagram

Magnus den store

Det är roligt att se att Legos designer är inne på vårt forum och hämtar idéer från Gustavs The Crown Chalice Inn.

https://swebrick.se/index.php?topic=19311

NE.jpg
Källa: NE, https://www.newelementary.com/2024/12/review-10350-tudor-corner-from-lego.html

Sträva.png

Det är min sanning och jag vägrar lyssna på några motargument vare sig logik eller förnuft.  ;D
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gideon

Klart att om man låter det bygga inåt i huset så pass mycket så går det lösa på flera olika sätt iofs.
Ser nästan ut som om de fått till ännu tightare passform i setet dock...?

Edit: Såg fler bilder på det och det är nog bara skuggan som får det att se tightare ut än vad det faktiskt är?
Flickr   Instagram

Eriol

Snyggt, men jag tycker det blir lite för plottrigt när man ska ha in så många olika färger på 32x32 studs. Men dom vill väl att vi ska köpa flera set och skala upp bygget antar jag? 

Är man lite petig om man stör sig på att stockarna på tudorhusets kortsida inte är centrerade eftersom ena sidan är en halv plate bredare än den andra?