Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

RebrickMat

Startat av MrUzagi, 10 Juni 2024 kl. 20:56

Föregående ämne - Nästa ämne

MrUzagi

Jag beställde den s.k. RebrickMat från Rebrickable nyligen. Den tar lite mer plats än jag föreställt mig, men är faktiskt inte så dum som underlag. Så länge man inte bygger i mycket grå färger, så kan det bli lite svårare att hitta bitarna.

20240610_021751.jpg

Jag fick frågan i en annan tråd om hur korrekta färgkartorna är.

Rebrickable själva skriver:

Citat från: Rebrickable
  • A color guide to help with hard to identify part colors
The color guide along the top of the mat can be useful in figuring out what color a part might be. Sometimes a part's color is not obvious, so this guide is there to help compare and figure out the closest match.

Colors can vary slightly between mats, so the color guide may not be an exact match. But it is as close as we could get :)

Jag testade att lägga lite olika färger i de respektive rutorna för att se hur bra eller dåligt de stämmer överens. Överlag så är det hyfsat nära i alla fall. Nu är det ju inte alla färger som finns, men det finns 48st att välja på ändå. Dock inte svart och vit, men de är nog rätt lätta att ta rätt på ändå misstänker jag.
Även om färgerna kanske inte stämmer på pricken så verkar det bra nog för att hitta rätt ruta. Jag kunde inte hitta någon färg (av de jag provade med) som passade i mer än en ruta.

Nu är jag helt klart inte den största färgnörden här, troligen inte ens top 20. Så vad tycker ni andra?

Notera:
  • Det finns lite kontrastbitar i underkant. Svart, DBG, LBG och vit.
  • Högerklicka och välj "öppna i ny flik" om ni vill ha den fulla bilden.
  • Jag är inte fotoproffs, det är lite halvmörk i rummet nu också så reflektioner av taklampan i bitarna sabbar en aning.

20240610_202647.jpg
20240610_202659.jpg
20240610_202714.jpg

Illuwatar

Är den gjord i samma material som många musmattor (typ neopren)? I så fall är det nog omöjligt att få exakt match med färgen på ABS-plast.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

MrUzagi

Den känns absolut som en musmatta.