[MOC] Kalmar slott (i minifigskala)

Startat av Hannamalia, 10 Maj 2023 kl. 12:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Hannamalia

Citat från: robinnilsson403 skrivet 15 Februari 2025 kl. 11:48Snyggt tak, men töligt med brist på bitar!
Hittade BL-butik i Europa att köpa från. Kollade spårningsinformationen på försändelsen. "Men det var ju flera dagar sedan paketet nådde Sverige. Varför skickas det inte vidare då? Vänta där står något mer...inne för granskning...det kan ta lite tid... Ja, just det, ett vadderat kuvert... från Holland!" Klart att det fastnar i tullen för kontroll. ;D Nu ska det dock ligga i brevlådan hemma.

Gideon

Kul att se hur Sveriges vackraste slott fortsätter ta form i dansk plast!

Citat från: Hannamalia skrivet 11 Mars 2025 kl. 15:15Hittade BL-butik i Europa att köpa från. Kollade spårningsinformationen på försändelsen. "Men det var ju flera dagar sedan paketet nådde Sverige. Varför skickas det inte vidare då? Vänta där står något mer...inne för granskning...det kan ta lite tid... Ja, just det, ett vadderat kuvert... från Holland!" Klart att det fastnar i tullen för kontroll. ;D Nu ska det dock ligga i brevlådan hemma.
Det har hänt mer än en gång...! Skulle vara kul att köpa en påse 10884 därifrån nån gång :P
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Joacim

Citat från: Gideon skrivet 11 Mars 2025 kl. 15:27Kul att se hur Sveriges vackraste slott fortsätter ta form i dansk plast!
Det har hänt mer än en gång...! Skulle vara kul att köpa en påse 10884 därifrån nån gång :P
Du får testa Gideon och sedan hålla oss uppdaterade! 8) ;D

robinnilsson403

I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Hannamalia

Så här såg det ut dagarna före helgens utställning i Göteborg. De sista veckorna byggdes det all ledig tid ungefär. Tog t o m semester en dag för att bygga och om man jobbar hemma finns det inga regler mot att bygga på lunchen. Vissa bitar tog slut och eftersom jag inte hann beställa mer, var det bara att bygga av det jag hade (och leta bitar från andra byggen att sno, t ex dotterns Harry Potter-hus).

Till slut hamnade det mesta i ett antal flyttkartonger som täckte bottnen på ett släp på fredagsförmiddagen. Tur att vi hade nån större kartong och nåt gick sönder och då fick det plötsligt plats i en flyttkartong. Tryckte ner en massa handdukar runt byggena och tog loss mycket av de lösa delarna, inkl de flesta taken. Nästan ingenting skakade sönder i transporten på släpet.

På fredagskvällen i Göteborg hade vi fått upp mindre än det man kan se på bilden. Så det var många som tvivlade på att det skulle stå ett klart slott där när utställningen öppnade på lördagen.

Fortsättning följer...

Jesperallen

Jättekul att se det på plats i Partille , speciellt  när man vet hur du kämpat för att få ihop det. Det blev jättebra!

Hannamalia

Nästan varje lördagsmorgon har jag tagit min andra kopp kaffe vid åttatiden på morgonen och gått upp för att bygga. Idag får jag väl leka med mitt tvättberg i stället då.  ;)

Godtfred

Det var ett maffigt och snyggt bygge vi fick se i Partille. Spännande att följa dina strapatser här i tråden och få se resultatet.

Gideon

Några bilder från Partille 🏰
Inte helt lätt att fota från alla vinklar pga staketen, men hoppas jag får fler chanser att se detta mästerverk!

WPA_0632 (1600).jpg

WPA_0626 (1600).jpg

WPA_0627 (1600).jpg

WPA_0628 (1600).jpg

WPA_0629 (1600).jpg

Builder for scale
WPA_0056 (1600).jpg

WPA_0061 (1600).jpg
Flickr   Instagram

Hannamalia

...och kl 10 när utställningen öppnade då? Jo, men det stod väl nästan ett helt slott där då, med det mesta av sina tak på. Men det fick bli lite live-bygge inför besökarna för att få det sista på plats. Ska säga att det också uppskattades väldigt mycket. Så till slut vid lunchtid, stod det där äntligen så klart som det någonsin har varit. Åh vilken känsla det var! 

Tack Gideon för jättefina bilder!

Silence101

Wow!!! Vilket bygge. Fantastiskt snyggt. Jag måste se detta på riktigt. Hoppas att jag kan pricka in ett event nånstans.  Mycket imponerande Hannamalia.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Anders67

Citat från: Hannamalia skrivet 14 April 2025 kl. 20:08...och kl 10 när utställningen öppnade då? Jo, men det stod väl nästan ett helt slott där då, med det mesta av sina tak på. Men det fick bli lite live-bygge inför besökarna för att få det sista på plats. Ska säga att det också uppskattades väldigt mycket. Så till slut vid lunchtid, stod det där äntligen så klart som det någonsin har varit. Åh vilken känsla det var!

Tack Gideon för jättefina bilder!

Så fantastiskt fint bygge @Hannamalia - verkligen fint och STORT - och imponerande att du fått ihopp detta gigantiska bygge på relativt kort tid!
Vi får hoppas du får chans att ställa ut det på Kalmar slott någon gång, om än en kort tid!
Det förtjänar att få ses av många!

Tack för att jag fick se det i helgen!

Gideon

Hittade ett par bilder till med byggaren som storleksreferens 🏰

WPA_9910 (1600).jpg

WPA_9907 (1600).jpg

Verkligen imponerande bygge!!

Ska också tillägga att detta slott var min favorit under hela uppväxten, nästan ett måste att stanna till åtminstone utanför det varje gång vi åkte till farmor och farfars stuga på Öland :)
Flickr   Instagram

Hannamalia

Ja, det är verkligen ett väldigt vackert slott i verkligheten, som jag som bor i Kalmar (numera, inte född här) har många relationer till. 

Dialog med Kalmar slott och Destination Kalmar är inledd, så jag hoppas verkligen på att få ställa ut det om inte på slottet, så i alla fall här i Kalmar någonstans i sommar. 

Jag planerar också att ta med det på någon eller några Swebrick-event eller Klossfestival till. 

Innan dess ska det packas upp igen. Då Lego-tjuvarna är infångade, så har det faktiskt fått stå i kartongerna på släpet. Men nu är Lego-rummet städat och familjen börjar sakna handdukar (jag använde alla som pack-material runt byggena i kartongerna).

Bokeslundsparken

Vissa byggen måste ses irl och detta är definitivt ett sådant! Snyggt byggt och väldigt imponerande projekt!
In vino veritas.