Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

3023: A Plate OCD

Startat av CopMike, 07 Maj 2023 kl. 21:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Jag tar med några Reddish Orange!

Eriol

Pearl Dark Grey dunsade ner i brevlådan i måndags och för första gången har jag nu en komplett samling av alla Bricklinks 69 "known colors":

00000IMG_00000_BURST20241030131458_COVER.jpg

ColA

Det måste kännas bra Eriol 😀

Eriol

Citat från: ColA skrivet 30 Oktober 2024 kl. 16:45Det måste kännas bra Eriol 😀
Ja. Nu måste jag bara motstå frestelsen att börja samla på något annat.   ::)

Magnusengstrom

Citat från: Eriol skrivet 30 Oktober 2024 kl. 19:01Ja. Nu måste jag bara motstå frestelsen att börja samla på något annat.   ::)

4073 ;)

Eriol

Länge sen det kom någon ny färg av 3023:an nu, men jag såg nu i alla fall en rejäl samling i facebookgruppen "LEGO SHOWOFF":

1x2plates2.jpg

Dock ser ju den skarpsynte direkt att "Aqua" faktiskt saknas här trots att det finns många andra rejält ovanliga som typ "Light Brown" och "Flat Silver".

Studley Heinsbergen

Nyfiken - vilka set, om några, har Very Light Bluish Grey förekommit i? Har alltid saknat ett färgsteg mellan vit och LBG.

Skafte

Citat från: Studley Heinsbergen skrivet 17 November 2025 kl. 21:02Nyfiken - vilka set, om några, har Very Light Bluish Grey förekommit i? Har alltid saknat ett färgsteg mellan vit och LBG.
Kolla Color Guide på BL! Inga "vanliga" bitar, mest Bionicle, Duplo och Technic. Men det verkar som att modellbyggare på Legoland och till butiksdiplayer också saknat den, eftersom det finns många som säljer den i bricks och plates mm.

Skafte

Jag VISSTE att jag inte var galen! Eller... på det där sättet i alla fall.

Städar och ordnar lite i Legorummet, och vad ser jag i en tvåliters Smartstore med diverse rester från Gotlandskartor, julskyltningar och Fenomenalentävlingar - jo! den lilla påse med en 3023 i Sky Blue som @CopMike skickade till mig när jag hade börjat samla 2x4or. Tack igen!  ;D

IMG_0847.jpg
Det som inte är stulet kommer igen, heter det ju.

IMG_0848.jpg
Dags att gå in på BL och inse att Warm Pink eller Blue Violet eller Violent Deep Purple dykt upp...

Eriol

Citat från: Skafte skrivet 23 Januari 2026 kl. 13:03Dags att gå in på BL och inse att Warm Pink eller Blue Violet eller Violent Deep Purple dykt upp...

Största bekymret just nu är väl fortfarande om den du (och jag) har på tavlan är Pink eller Rose Pink? Och finns båda eller bara den ena?

Skafte

Citat från: Eriol skrivet 23 Januari 2026 kl. 13:16Största bekymret just nu är väl fortfarande om den du (och jag) har på tavlan är Pink eller Rose Pink? Och finns båda eller bara den ena? 
Javisstja.

aaaalalalalabingobingolalalalaaaaa

Edit: det här gick ju inte att släppa. 6091 finns bara i Rose Pink enligt BL, och den jag har ser likadan ut som min 3023:a.

Tänk om det finns olika 2x4:or också.  :o

Eriol

Citat från: Skafte skrivet 23 Januari 2026 kl. 13:28Javisstja.

aaaalalalalabingobingolalalalaaaaa

Edit: det här gick ju inte att släppa. 6091 finns bara i Rose Pink enligt BL, och den jag har ser likadan ut som min 3023:a.

Tänk om det finns olika 2x4:or också.  :o
Det mest troliga är ju att även bitarna som finns i de två Paradisa-seten och från 1994 är Rose Pink. Men Bricklink har högt ställda beviskrav så man måste i princip ta oöppnade set och kolla för att vara säker.

Det finns en säljare i Danmark med en oöppnad för "bara" 450 dkk + frakt. Om någon vill dela på kostnaden så kan jag tänka mig att investera en tredjedel av priset för att få en av de tre 3023:orna..? (Troligen är det ju ganska bortkastade pengar "samlingsmässigt", men då kan man ju sova lite lugnare på nätterna sen...)

Edit: Fraktkostnaden var löjligt hög såg jag nu.

CopMike

Citat från: Eriol skrivet 24 Januari 2026 kl. 09:00Det mest troliga är ju att även bitarna som finns i de två Paradisa-seten och från 1994 är Rose Pink. Men Bricklink har högt ställda beviskrav så man måste i princip ta oöppnade set och kolla för att vara säker.

Det finns en säljare i Danmark med en oöppnad för "bara" 450 dkk + frakt. Om någon vill dela på kostnaden så kan jag tänka mig att investera en tredjedel av priset för att få en av de tre 3023:orna..? (Troligen är det ju ganska bortkastade pengar "samlingsmässigt", men då kan man ju sova lite lugnare på nätterna sen...)

Edit: Fraktkostnaden var löjligt hög såg jag nu.
Jag skulle kunna tänka mig att vara med men jag tror inte det behövs. Jag tycker mig ha sett ett gäng i en låda, jag får kolla.

Skafte

Hade det handlat om 3001 hade jag inte tvekat.  ;D

Vis av erfarenheten litar jag på Copmikes låda.  (y)

CopMike

Bäst att läsa denna tråd på Bricklink innan vi gör något tror jag!
https://www.bricklink.com/messageThread.asp?ID=369190&nID=1514399