Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

set 6073 -> 6080

Startat av martin_p, 19 Januari 2009 kl. 12:59

Föregående ämne - Nästa ämne

martin_p

Får börja med och ge lite cred för detta initiativ. Har saknat ett bra svenskt förum för oss lego-fanatiker. Min första tråd får behandla ett lite projekt som jag tänkte dra igång. Jag har en kopia av modellen 6073: Knights Castle som tyvärr saknar en del bitar. Min tanke är att genom lite inköp på tradera och dylikt kunna förvandla denna till set 6080: Kings Castle. Jag återkommer med bilder och ytterligare information. Hör gärna av er med tips eller om ni kan bidra med bitar.

/Martin

Mirandir

Glöm tradera! ;) Vill du snabbt och hyffsat säkert få tag på de delar du behöver så kolla på BrickLink. Sidan kan dock ha en hyffsat tvårbrant inlärningskurva.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Nextuz

Får tacka så mycket för de fina orden =)

Jo jag håller med föregående talare, det bästa är att leta på www.bricklink.com du kommer garanterat att hitta bitarna där.. och dessutom nya bitar. =)

martin_p

Det verkar som att ni är eniga om vad som gäller iaf. Jag är dock lite feg när det gäller att handla från utlandet. Har ni bara haft positiva erfarenheter?

Har försökt få en överblick över vad som saknas och följande delar är nog de som kommer bli svårast att komma över:

Bottenplattorna: Har doch en stor 32x32 grön platta som jag tänkte använda initialt. Funderar även på att dela upp denna i tre delar.

Den svarta dörren till fängelsehålan.

Den gråa vinschen: 6073 har en röd istället.

Den gråa bågen över ingången: 6073 har tvåa röda istället.

Borgväggar: 6080 innehåller ganska många fler.

I övrigt så är det mängden av delar i allmänhet som skiljer borgarna åt. Har dock en hel del reservdelar.

Nextuz

Handla hellre från utlandet än på tradera... har bara dåliga erfarenheter från Tradera.. förutom en enda gång.. då jag handla en Vestas 4999...

Har gjort runt 25 affärer på bricklink och jag har fått hem det ajg skulel haft.. förutom en gång...

Läs gärna betygsdelen som finns på varje säljare den säger mycket... =)

Mirandir

Glöm inte heller att kolla säljarens Store Policies. Annars kan man få en obehaglig överraskning när fakturan kommer. T.ex så är populärt bland säljare från Euroländerna att använda en fast växelkurs som ofta ligger högre än det riktiga (Det är tillåtet med en skillnad på upp till 5%). Dessutom är det hyffsat vanligt att de lägger på moms.

Så om du ser till att kolla både feedback och store policies så har du kommit långt för att undvika att bli blåst.
Legobloggen: http://legobloggen.com

martin_p

Jag har suttit och kikat nu och det ser oneklligen intressant ut. Finns ju även en del svenska säljare så man skulle ju kunna börja där. Tack för tipset! Om det finns någon här som kan bidra med bitar så hör av er.

Updatering:
Jag har nu lagt min första order på bricklink! Jag började lite försiktigt med att beställa de borgväggar som saknas samt lite annat smått och gott som kommer behövas.

martin_p

Här kommer en liten uppdatering. Tog några bilder på hur långt jag kunde komma innan mina bitar från bricklink här kommit. Värdelös kvalitet tyvärr pga mobilkameran. Återkommer med fler bilder så snart jag får mina bitar från bricklink. Har gjort två beställningar som bör räcka för att få ihop det mesta av borgen.

martin_p

Uppdatering: Fick min första leverans idag från Bricklink. Imponerad över hur snabbt och smidigt det gick. Detta gjorde att jag kunde komma lite längre med mitt bygge. Bifogar lite fler bilder.

Nextuz

Jaa.. de var ruskigt snabbt.. =)

Vilken butik handlade du ifrån på bricklink? =)

martin_p

Citat från: nextuz skrivet 22 Januari 2009 kl. 17:02
Jaa.. de var ruskigt snabbt.. =)

Vilken butik handlade du ifrån på bricklink? =)

Det var Skåne Bricks. Helt otroligt hur fort det gick. Kan rekommenderas varmt.

Nextuz

Där ska jag kika lite då =)

martin_p

Citat från: nextuz skrivet 22 Januari 2009 kl. 21:01
Där ska jag kika lite då =)

Det gör du rätt. Väntar på lite beställningar från andra svenska bricklink-shoppar nu. Får hoppas att de är lika kvicka. Jag återkommer med fler bilder på bygget så snart jag fått ytterligare leveranser.

Det verkar som att jag hade rätt i mina spekulationer tidigare iaf. De bitar som blir svårast att få tag på är vinschen, den svarta dörren till fängelset, den grå bågen i fronten samt de gröna plattorna. Om någon sitter med dessa bitar i sina ägo och vill sälja så säg till!

martin_p

Dags för en uppdatering här! Jag mottog lite nya delar idag och kunde komma en liten bit framåt (inte så långt som jag hade önskat dock). Jag har nu fått tag på den svarta dörren samt bågen till fronten så jag känner att målet inte är alltför långt bort. Jag bifogar lite fler bilder som visar statusen just nu. Väntar fler leveranser denna vecka så jag återkommer då.

martin_p

Det blir faktiskt en uppdatering idag också. Mottog lite nya bitar från bricklink och nu kan man faktiskt ana att det är 6080 som börjar växa fram. Älskar designen på dessa 80-talsmodeller.  :)