Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Modular building - Casa Batlló Barcelona

Startat av Jemanuelson, 05 april 2022 kl. 12:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Jemanuelson

Jag har alltid fascinerats av arkitektur-stilen Art Nouveau (även kallad Jugend) från omkring förra sekelskiftet. En av de mest kända arkitekterna vad Antoni Gaudí, som främst verkade i Barcelona. Som ju är en härlig stad!

Att ge sig på en av hans ikoniska byggnader i Lego har varit något av en utmaning för mig! Exteriört är modellen ganska trogen originalet. Interiört har jag tagit större friheter. Tapas-restaurangen är inspirerad av en av de mer kända tapas-restaurangerna - Bar del Pla.

Gaudí jobbade mycket med mosaiker som beklädnad av sina byggnadsverk. Han lade ett pussel av keramik-skärvor i starka färger. Jag är övertygad om att han skulle ha älskat Lego!


robinnilsson403

Wow! Jag älskar det! Fönstrena! Färgerna!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark


dalle

Snyggt! Du har fångat Gaudi-känslan bra.

Kan fylla i med att den art nouveau-stil som finns i Barcelona kallas för Modernista.


Emma

Väldigt fint och genomarbetat! Kul bygge!


Bokeslundsparken

Väldigt snyggt! Gillat detaljerna, tex korvbrödet!


Anders67

Mycket snyggt och läckert - du har verkligen fångat form och färg på ett bra sätt - en MOC jag gärna sett på riktigt under en utställning.

Jemanuelson

Tack, kul att höra. Jag får försöka komma med vid något tillfälle framöver. Hässleholm var första gången jag hade med något på (sjöboden) och det var ju väldigt kul!

danielbrrssn

Snyggt!

Mycket att titta på och många fina detaljer.


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.