Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Claymore Heavy Fighter

Startat av o0ger, 27 september 2021 kl. 14:30

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger


Claymore attack by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

Claymore är designat för attacker mot stora skepp. Den utgår från hangarskepp där de fraktas ihopvikta i rack där de hänger åtta st per rack. Den är beväpnad med två dubbla plasmakanoner. Kanonerna kan konfigureras att skjuta alla fyra i följd under snabb upprepning, eller så kan de istället skjuta ett koordinerat skott för större förödelse.

Dess platta kropp gör att det är väldigt svårt att träffa framifrån och bakifrån. Större skepp som saknar eskort klarar sig inte många minuter mot en skvadron av de här skeppen.


Claymore front by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr


Claymore 3/4 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr





Detta skepp är byggt för SHIPtember2021.

Längd: 44 studs
Bredd: 64 studs
Höjd: 106 studs

Jag bestämde mig bara några dagar innan 1 september att jag skulle bygga det här skeppet av Theo Stylianides:


Det blev krångligt att försöka bygga det så smalt men som ni ser på filmerna ovan är det ändå ganska stabilt. Jag har byggt det genom att SNOTa plates på utsidan av hela övre och undre delen, som sedan i sin tur sitter ihop med en technic-konstruktion i mitten av skeppet. I mitten-sektionen sitter även en mekanism som gör att man kan vika vingarna. 
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Larry Lars

Otroligt snyggt! Gillar skarpt!

Du har lyckats fånga idén av en tunn och clean design som ser ut att kunna fungera "i verkligheten".

Att skeppet är så tunnt gör att det ser litet och stort ut på samma gång. En väldigt cool look.

Vik-funktionen ser ju förträfflig ut.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

danielbrrssn

Så mäktigt och coolt.


o0ger

Citat från: Larry Lars skrivet 27 september 2021 kl. 14:56
Otroligt snyggt! Gillar skarpt!

Du har lyckats fånga idén av en tunn och clean design som ser ut att kunna fungera "i verkligheten".

Att skeppet är så tunnt gör att det ser litet och stort ut på samma gång. En väldigt cool look.

Vik-funktionen ser ju förträfflig ut.
Tack! Så kul att du gillar den! Det var ändå oväntat lätt att bygga så smalt. Jag använder ungefär samma teknik som den stora fenan på UCS Tyderium Shuttle varvat med SNOT.

Citat från: danielbrrssn skrivet 27 september 2021 kl. 15:14
Så mäktigt och coolt.

Tack!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

janho

Jättesnyggt! Och så swooshable.

För övrigt det var först i videon som jag upptäckte att jag hade blandat bak och fram sedan de första bilderna...

mechamike

Mycket snyggt och stilren look, du har lyckats bra med att överföra artistens version till Lego formatet. ..

Skulle vara kul om du byggde ett SHIP med en hangar för dessa skepp i miniformat..  8)
?

o0ger

Citat från: janho skrivet 29 september 2021 kl. 20:14
Jättesnyggt! Och så swooshable.

För övrigt det var först i videon som jag upptäckte att jag hade blandat bak och fram sedan de första bilderna...
Tack!  ;D

Haha, det hade jag inte ens tänkt på, men nu när jag tittar igen så förstår jag hur du menar.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: mechamike skrivet 30 september 2021 kl. 13:12
Mycket snyggt och stilren look, du har lyckats bra med att överföra artistens version till Lego formatet. ..

Skulle vara kul om du byggde ett SHIP med en hangar för dessa skepp i miniformat..  8)
Tack! Ja du, det där är en bra idé! En carrier som vräker ur sig en massa små Claymores. Detta ska jag ta mig en funderare på. Fast mitt näst stora skepp blir nog ett fraktskepp av nåt slag.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

danielbrrssn

Vad roligt att de skriver om SHIPtember i senaste numret av Blocks (106) men framförallt ditt bygge får en helsida där! Fint reportage. 

o0ger

Citat från: danielbrrssn skrivet 04 augusti 2023 kl. 10:02Vad roligt att de skriver om SHIPtember i senaste numret av Blocks (106) men framförallt ditt bygge får en helsida där! Fint reportage.
Aha! Kul att den har kommit ut nu. Jag har inte sett artikeln själv än.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: danielbrrssn skrivet 04 augusti 2023 kl. 10:02Vad roligt att de skriver om SHIPtember i senaste numret av Blocks (106) men framförallt ditt bygge får en helsida där! Fint reportage.
@danielbrrssn , Kan du fota uppslaget och posta här?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

danielbrrssn

Citat från: o0ger skrivet 06 augusti 2023 kl. 12:49@danielbrrssn , Kan du fota uppslaget och posta här?
Här kommer den. Prenumererar via Pocketmags, kan rekommendera. 

IMG_6815.png

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.